گروه بورس - علیرضا باغانی: «یک درخواست غیرمنتظره، یک مجمع فوق‌العاده» این اتفاقی است که امروز سهامداران فولاد مبارکه اصفهان با آن مواجه خواهند شد. براساس درخواستی که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» به عنوان صاحب ۲۰ درصد از سهام فولاد مبارکه مطرح شده، فولاد مبارکه سهامداران خود را امروز به مجمعی فوق‌العاده دعوت کرده است.

مجمع فوق‌العاده و البته غیرمنتظره‌ای که طی آن قرار است در رابطه با افزایش کمک فولاد مبارکه اصفهان به صندوق بازنشستگی فولاد تصمیم‌گیری شود.

درخواست ایمیدرو قانونی است

بنابر این گزارش، طبق ماده ۹۵ قانون تجارت دارنده یک پنجم از سهام یک شرکت می‌تواند درخواست برگزاری مجمع داشته باشد که ایمیدرو چنین شرایطی را دارد اما آن چیزی که موجب تعجب سهامداران این شرکت شده قانونی بودن یا نبودن مجمع نیست، بلکه دستور کار آن است.

هر چند در آگهی مجمع فولاد مبارکه تداوم کمک به صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان دستورجلسه اعلام شده؛ اما پرواضح است که دلیل برگزاری این مجمع آن هم به درخواست ایمیدرو کاهش میزان کمک به صندوق فولاد نیست و افزایش مبلغ کمک مطرح است.

حال آنکه شرکت فولادمبارکه اصفهان طبق واگذاری‌های اخیر انجام‌شده، خصوصی شده و از شمول بنگاه‌های دولتی خارج شده است‌ تا جایی که در حال حاضر با واگذاری ۳۰ درصد از سهام فولاد به سهام عدالت، ۱۵ درصد به مجموعه تامین اجتماعی، ۶ درصد مهر اقتصاد ایرانیان، ۵ درصد صندوق فولاد و ...، ۸۰ درصد فولاد مبارکه خصوصی‌شده و تنها ۲۰ درصد آن در اختیار دولت است.

کمک‌های میلیاردی فولاد به صندوق‌

اما تعجب سهامداران شرکت فولاد مبارکه از برنامه ایمیدرو برای افزایش مبلغ کمک به صندوق فولاد ناشی از آن است که رییس مجمع فولاد مبارکه در نخستین مجمعی که بعد از ورود به بورس فولاد برگزار شد، به عنوان نماینده دولت اعلام کرد که کمک فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی فولاد، سالانه کاهش می‌یابد؛ چراکه این شرکت از این پس، به صورت خصوصی اداره می‌شود.

این اظهارات زمانی در مجمع برگزار شده در سال ۸۷ مطرح می‌شد که فولاد مبارکه در سال ۸۶، ۱۲۰ میلیارد تومان به صندوق فولاد کمک کرده بود که در سال‌های بعد مبلغ این کمک به ۸۰ ، ۳۵ و در نهایت در سال ۸۹ به ۳۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

حال با افزایش هزینه‌های صندوق بازنشستگی فولاد که ظاهرا ماهانه فقط بیش از ۴۰ میلیارد تومان حقوق به بازنشستگان خود می‌پردازد، ایمیدرو ناچار به درخواست برگزاری مجمع برای افزایش مبلغ کمک به صندوق مزبور شده است؛ در حالی که این صندوق از ذوب‌آهن هم سالانه کمک‌هایی را دریافت می‌کند.

افزون‌بر این، این درخواست در حالی مطرح می‌شود که طبق قانون همه صندوق‌های بازنشستگی باید ادغام شده و تحت‌نظر سازمان تامین اجتماعی اداره شوند.

با این حال، این کمک‌های بلاعوض که در سرفصل هزینه‌های غیرقابل‌قبول مالیاتی قرار می‌گیرد، تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در سود مبارکه خواهد داشت؛ به طوری که هر ۱۵ میلیارد تومان، یک تومان از EPS مبارکه کم می‌کند. اما با این حال دولت به بهانه در اختیار قرار دادن معادن سنگ‌آهن به تولیدکنندگان سنگ‌آهن و استفاده فولاد مبارکه از سنگ‌آهن ارزان از طریق معادنی که متعلق به دولت است، افزایش کمک مبارکه به صندوق فولاد را دنبال می‌کند؛ در حالی که مبارکه ده‌ها سهامدار حقیقی و حقوقی دارد و اساسا بهره‌برداران معادن سنگ‌آهن، چادرملو و گل‌گهر هستند که همواره بابت بهره‌برداری از معادن حقوق دولتی به دولت می‌پردازند و قیمت کنسانتره و سنگ‌آهن خود را هم براساس فرمول توافقی با فولادسازان می‌پردازند.

باری برای آسان تحمل کردن طرح تحول!

در این شرایط هنوز مشخص نیست که آیا دیگر سهامداران فولاد مبارکه از جمله سهام عدالت و تامین اجتماعی و مهر اقتصاد با ایمیدرو در افزایش کمک به صندوق

فولاد هم نظر خواهند بود که البته نظر سهامداران جزء شرکت از هم‌اکنون مشخص است؛

چرا که همواره در مجامع فولاد مبارکه سهامداران جزء از پرداخت این کمک‌های بلاعوض به صندوق فولاد ابراز نارضایتی کرده‌اند.

گفتنی است، فولاد مبارکه در مجمع سال‌جاری ۷۵۰ میلیارد تومان که معادل ۵۰ تومان به ازای هر سهم بود، سود تقسیم کرد و برای سال جاری هم معادل ۸۰۰ میلیارد تومان سود خالص پیش‌بینی کرده است.

با این وصف، این شرکت امروز به مجمعی می‌نشیند تا در صورتی که اکثریت سهامداران موافق باشند، قدری هم از سود خود

کاسته و به هزینه‌های خود بیفزاید! حال آن که با اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها، هزینه‌های فولاد مبارکه به شدت افزایش می‌یابد و به جای آن که اقدامات حمایتی از این غول فولادساز کشور در دستور کار قرار گیرد، ممکن است باری بر دوش فولاد مبارکه اضافه شود.