گروه بورس - روز گذشته بورس آتی شاهد معامله حجم قابل‌توجهی از قراردادهای آبان‌ماه «فملی»، «وپارس» و «وغدیر» بود و دو قرارداد دی‌ماه «فملی» دیگر نماد معامله‌شده بورس آتی بود.

به اعتقاد فعالان بازار آتی بیشتر معاملات دیروز بورس آتی در نمادهای «فملی» و «غدیر» با کسب سود مناسب فروشندگان «آربیتراژ کار» صورت گرفت.
در حالی است که خریداران، پیوسته طی روزهای گذشته در سقف قیمت‌ها، تقاضای خرید خود را وارد سیستم معاملات می‌کردند؛ فروشنده‌ها روز گذشته بالاخره قیمت‌های خریداران را پذیرفتند تا روز پرمعامله‌ای در نمادهای «فملی» آبان و دی‌ماه انجام شد. بر این اساس دیروز «فملی» آبان‌ماه با 34 قرارداد معامله شده که طی 11 نوبت دادوستد شد، پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین قرارداد دیروز بود. ارزش معاملات دیروز «فملی» آبان‌ از 989 میلیون و 94 هزار ریال گذشت و قیمت تسویه این قرارداد با 372 ریال افزایش به مبلغ 9697 ریال رسید؛ تا این نماد همچنان با 13 تقاضای خرید مواجه باشد. این در حالی است که دو قرارداد «فملی» آبان‌ماه با افزایش 378 ریالی قیمت تسویه به مبلغ 9842 ریال بسته شد.
بازار آتی در معاملات دیروز در دو نماد با کاهش قیمت مواجه شد. معامله ۴ قرارداد «وپارس» آبان‌ماه کاهش ۳۲ ریالی قیمت تسویه این نماد را در پی داشت تا با معامله این قرارداد پس از گذشت چند روز همچنان ۲۴ تقاضای خرید در این نماد باقی بماند. از سوی دیگر «غدیر» آبان‌ماه که طی چند روز گذشته با اقبال خریداران مواجه بود، دیروز با ۲۰ قرارداد معامله شده و کاهش ۹/۳ درصدی قیمت تسویه مواجه شد. بر این اساس قیمت تسویه این نماد، ۳۵۰۶ ریال رسید و ۳۳ تقاضای فروش برای نماد «وغدیر» آبان‌ماه باقی ماند.
افزایش زمان معاملات آتی
همچنین دبیر کارگروه بازار معاملات آتی، با بیان اینکه جلسه معامله بازار آتی از تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۳۸۹، به میزان نیم ساعت افزایش می‌یابد، گفت: به این ترتیب از این تاریخ جلسه معاملات از ساعت ۹ صبح آغاز می‌شود و در ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهرپایان می‌یابد.
تاج‌آبادی درخصوص دلایل این تصمیم یادآور شد: از زمانی که بازار آتی راه‌اندازی شده، همواره سعی کرده‌ایم با ارزیابی‌های صورت‌گرفته به اصلاح ساختاری در بازار آتی بپردازیم. از این رو با توجه به اینکه معمولا معامله‌گران با نیم‌نگاهی به بازار نقدی سهام در ساعات پایانی اقدام به معامله در این بازار می‌کند، بنابراین ساعت معامله را افزایش دادیم. به این ترتیب معامله‌گران نوسان‌گیر می‌توانند با جمع‌بندی مناسب از معاملات نقدی سهام در بازار آتی، به تصمیم‌گیری مطمئن‌تری برسند و با این دید وارد بورس آتی شوند.
وی در خصوص روند تسویه قراردادهای شهریورماه گفت: قراردادهای شهریورماه در ۶ نماد به مرحله تسویه وارد شد که برخی از آنها به تحویل سهام و برخی دیگر از طرف خریدار و فروشنده نکول شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا موقعیتی وجود داشت که خریداران و فروشندگان در قراردادهای شهریور به دلیل صف خرید، به تعهد خود عمل نکنند؟ اظهار کرد: معامله‌گران مجبور نیستند در روز آخر تسویه نسبت به تهیه سهام خود اقدام کنند، ضمن اینکه شناسایی سود از سوی معامله‌گران طی فرصتی که تا پایان زمان تحویل است، صورت می‌گیرد؛ بنابراین معامله‌گرانی که می‌خواهند اقدام به تحویل کنند مشکلی نخواهند داشت. ضمن اینکه با توجه به موقعیت‌های محدود بورس آتی، موضوعیتی هم برای بررسی این موضوع وجود ندارد. از طرفی شاید خریداران و فروشندگان به عمد، نکول کنند تا با همان پرداخت ۲۰ درصدی، سود مناسب‌تری را کسب کنند.
تاج‌آبادی یادآور شد: در قراردادهای شهریورماه، در نماد «فولاد» هیچ قراردادی به تحویل منجر نشد و تمام فروشندگان نکول کردند. در نماد «فملی» هم فروشنده‌ها نتوانستند سهام موردنظر را تحویل دهند و نکول کردند. در نماد «غدیر» با وجود جابه‌جایی 18 هزار سهام، برای 12 هزار سهم از سوی خریدار، نکول انجام شد. قراردادهای سایپا نیز از سوی فروشنده با نکول مواجه شد. این در حالی است که «وکار» و «وپارس» که بیشترین موقعیت‌های باز این دوره را داشتند، هم شاهد تحویل سهام و هم نکول از سوی خریداران بودند که با توجه به سود مناسب، توجیهی برای پرداخت مبلغ و تحویل سهام نداشتند.