گروه بورس- در حالی که صنعت خودروی کشور به عرصه رقابتی جدیدی راه یافته است با حضور محصولات خارجی واردات خودرو این رقابت به رقابتی فشرده در سطح جهان تبدیل شده است. بر همین پایه، صنایع وابسته خودرویی از جمله صنعت قطعه‌سازی را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است.

در همین باره مهندس بینش مدیرعامل شرکت فنرسازی خاور به عنوان یکی از مدیران شرکت‌های قطعه‌سازی در صنعت خودرو معتقد است که تکیه بر خودباوری و استفاده مناسب از منابع، راه غلبه بر محدودیت‌های موجود است.

وی با اشاره به این مطلب که «خفنر» تامین‌کننده قطعات مورد نیاز شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن است اظهار داشت: بهره‌گیری از تکنولوژی‌ و دانش فنی شرکت‌های معتبر مانند NHK ژاپن، DAEWON کره جنوبی، خطوط تولیدی مکانیزه فنر لول و میل تعادل، ظرفیت بالای تولید، توانایی بالای آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و طراحی و ساخت محصول بر اساس نیاز مشتری از جمله ویژگی‌هایی است که فنرسازی خاور را متمایز می‌‌کند.

مهندس بینش با اشاره به این مطلب که فنرسازی خاور در فصل بهار توانسته است حدود ۲۰‌درصد از پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به اسفند ماه ۸۹ را نسبت به بودجه پوشش دهد، گفت: برای سه ماه نخست سال جاری پیش‌بینی درآمد هر سهم را با توجه به تعطیلات فصلی، در بودجه فصلی مبلغ ۷۳‌ریال پیش‌بینی کرده بودیم که تا پایان مدت یاد شده توانستیم مبلغ ۷۸ ریال سود به ازای هر سهم طی سه ماه مزبور شناسایی کنیم.

وی ادامه داد:‌از این رو با توجه به بودجه فصلی تعیین شده، شرکت موفق شده است که ۱۰۷ درصد سود پیش‌بینی شده را نسبت به بودجه مزبور محقق کند. مدیرعامل شرکت فنرسازی خاور با اشاره به رتبه ۲۲ شرکت از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی در بورس گفت: این رتبه برای شرکت در میان قطعه‌سازان بورسی رتبه دوم است.

وی به درآمد ۵/۵۳میلیارد ریالی «خفنر» از بابت فروش و ارائه خدمات به مشتریان اشاره کرد و افزود: از محصولات تولیدی این شرکت می‌توان به انواع دست فنر مصرفی در خوردوهای سنگین بنز، کامیونت ایسوزو، مینی‌بوس کروز، وانت نیسان و پیکان، سواری ROA اشاره کرد. همچنین تولید انواع میل تعادل و فنرلول‌های سواری و وانت برای خودروهای گروه پژو، گروه مزدا، پراید و پیکان از دیگر تولیدات این شرکت به شمار می‌رود.

وی گفت: این شرکت با مشارکت و همکاری متخصصان کارخانجات خودروسازی، در خصوص بهینه‌سازی سیستم تعلیق خودروهای موجه اقدام کرده و تولید قطعات محصولات جدید از جمله خودروهای RIO، L۹۰ و پژو ۲۰۷ را در برنامه خود پیش‌بینی کرده است.

مهندس بینش در پاسخ به این پرسش که وضعیت سودآوری شرکت با توجه به روند فعلی بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: بدیهی است بهره‌مندی از ظرفیت و مزیت‌های موجود این شرکت موفقیت و سودآوری را در پی داشته و عملکرد مالی این شرکت برای دوره مالی سال ۱۳۸۸ و سه ماه نخست سال ۸۹ موید این موضوع است که به اختصار اشاره‌ای به آنها شد.

وی به دیگر اقدامات انجام شده در شرکت فنرسازی خاور از جمله عضویت در انجمن تکنولوژی فنرسازان انگلستان (IST) اشاره کرد و گفت: این موضوع زمینه توسعه همکاری‌های علمی را در خصوص روش‌های نوین تولید، جایگزینی مواد اولیه و بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا با این انجمن فراهم کرده و با تبادل نظر به رفع مشکلات کیفی اقدام کرده‌ایم.

وی در پایان به توانمندی‌های فنرسازی خاور و تولید قطعات با مطلوبیت جهانی اشاره کرد و افزود: بر پایه توانایی‌های یاد شده این شرکت موفق به اخذ گواهینامه ISO ۹۰۰۱ و ISO/TS ۱۶۹۴۹ ۲۰۰۹ از شرکت DQS آلمان شده است.