تحلیل بنیادی سرمایه‌گذاری بوعلی
شروین شهریاری
درخواست از خواننده ای بدون ذکر نام از طریق تلفن: لطفا تحلیلی از وضعیت فاندامنتال شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی ارائه کنید.

شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از واحدهای تحت مالکیت سازمان اقتصادی کوثر است که در اواخر سال 82 با استقبال گسترده خریداران وارد بورس تهران شد اما پس از آن با ورود بازار به دوران رکود، همگام با سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری از مدار توجه سرمایه‌گذاران خارج شد.
بدین ترتیب «وبوعلی» در مقطعی از حضور خود در بازار سرمایه افت قیمت سهم تا سطح نازل ۳۵۰‌ریال را نیز تجربه کرد. اما سهام این شرکت در یکسال گذشته عمدتا به دلیل رشد بازار سهام، بهبود نسبی وضعیت پرتفولیوی شرکت و نیز گرایش روانی بازار به سهام ارزان قیمت مورد توجه خریداران قرار گرفته است.
برای ارزیابی سهام شرکت‌‌‌های سرمایه‌گذاری، باید به تخمین و ارزیابی NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) پرداخت. محاسبات مربوط در این زمینه برای «وبوعلی» در جدول نمایش داده شده است.
در مورد وضعیت شرکت و ارقام جدول باید به چند نکته توجه داشت:
1 - کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی از آخرین گزارش صورت وضعیت پرتفولیوی شرکت (31 تیر ماه 89) استخراج شده است. همچنین رقم حقوق صاحبان سهام و کل ذخیره کاهش اخذ شده از صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به 31 خرداد 89 اقتباس شده‌اند.
۲ - ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده (۷۷۵‌میلیارد‌ریال) در نظر گرفته شده است که این مساله احتیاط زیادی را در برآورد NAV منعکس می‌کند.
با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی در جهت افزایش NAV خواهد شد. به ویژه آنکه در این بخش سرمایه‌گذاری 525‌میلیارد‌ریالی در زمین و مستغلات که ارزش روز بالاتری نسبت به بهای تمام شده دارد، جلب توجه می‌کند.
۳ -صورت وضعیت سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت نشان می‌دهد که ارزش بازار اکثر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نسبت به بهای تمام شده کمتر بوده و این مساله باعث تحمیل اخذ ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها طی سال‌های متوالی مالی اخیر شده است. مطابق آخرین اطلاعات، ارزش روز این دارایی‌ها در پایان تیرماه ۸۹ حدود ۱۸۹‌میلیارد‌ریال کمتر از بهای تمام شده است.
این در حالی است که کل ذخیره کاهش اخذ شده جهت سرمایه‌گذاری‌های بورسی در صورت‌های مالی 9 ماهه، بالغ بر 212میلیارد‌ریال بوده است. بنابراین، «وبوعلی» در صورت ثبات وضعیت کنونی پرتفولیو، احتمالا می‌تواند حدود 23‌میلیارد‌ریال دیگر (29‌ریال به ازای هر سهم) را به عنوان برگشت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در صورت‌های مالی دوازده ماهه (منتهی به 31 شهریور 89) شناسایی کند.
شایان ذکر است سرمایه‌گذاری بوعلی پیش‌بینی درآمد خود برای سال مالی جاری (منتهی به ۳۱ شهریور ۸۹) را ۱۰۰‌ریال به ازای هر سهم اعلام کرده است.
دستیابی به این بودجه با توجه به تحقق 58‌درصدی در عملکرد 9 ماهه (58‌ریال به ازای هر سهم) و تداوم زیان حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در تیر ماه (به مبلغ 6/7‌میلیارد‌ریال معادل 10‌ریال به ازای هر سهم) منوط به فروش بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به منظور شناسایی سود یا رشد ارزش پرتفولیوی بورسی شرکت و بازگشت ذخایر اخذ شده در مدت باقیمانده از سال مالی خواهد بود.
۴ - بهای تمام شده سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت از ۹۰‌میلیارد تومان در پایان سال مالی ۸۷ به ۶۴‌میلیارد تومان در پایان سال مالی ۸۸ و در نهایت به ۵۵‌میلیارد تومان در پایان خرداد ماه ۸۹ رسیده است. به نظر می‌رسد این افت پرشتاب حجم سرمایه‌گذاری‌های بورسی در دو سال گذشته در راستای تغییر سیاست مدیریتی بوعلی صورت پذیرفته است.
از سوی دیگر حجم سرمایه‌گذاری شرکت در املاک و مستغلات از 17‌میلیارد تومان در پایان سال مالی 87 به 38‌میلیارد تومان در پایان سال مالی 88 و در نهایت با افزایش 15‌میلیارد تومانی به 53‌میلیارد تومان در پایان خرداد ماه 89 رسیده است. بدین ترتیب در حال حاضر املاک و مستغلات بزرگترین سهم در پرتفولیوی سرمایه‌گذاری‌های بوعلی را به خود اختصاص داده است.
شرکت تا کنون اطلاعات مشروحی در خصوص برنامه دقیق خود جهت فرآوری و فروش املاک موجود به بازار منعکس نکرده است و تنها برنامه فروش یک قطعه زمین در خیابانآیت‌ا... کاشانی تهران به مساحت ۲۰‌هزار متر‌مربع (با مالکیت ۵۰‌درصدی و بهای تمام شده ۴۸‌میلیارد‌ریال) را پس از تغییر کاربری اعلام کرده است. بر اساس اطلاعات موجود این ملک تا پایان تیرماه ۸۹ به فروش نرسیده است.
5 - قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله است؛ به طوری که میانگین کنونی قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده 75‌درصد از NAV قرار دارد (P/NAV=0/75).
در مورد سرمایه‌گذاری بوعلی، بنابر محاسبات فوق مشاهده می‌شود که قیمت سهام این شرکت در محدوده ۷۰‌درصد از ارزش ذاتی (NAV) در حال معامله است.
با توجه به فاصله قابل‌توجه قیمت سهم از NAV و نیز اقدامات احتمالی هیات‌مدیره در راستای فروش املاک مازاد، این احتمال وجود دارد که سودآوری سرمایه‌گذاری بوعلی در سال‌های مالی آتی افزایش یابد که در این صورت می‌توان با دیدگاه بلند مدت به آینده «وبوعلی» امیدوار بود.
Shahriary_sh@yahoo.com