دلایل توقف نماد «وسپه» اعلام شد

گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه از پوشش ۶۹‌درصدی بودجه سال ۸۹ و رشد ۴۱‌درصدی درآمدهای‌ این شرکت بورسی در ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه جاری و افزایش NAV شرکت به ۱۸۵۰ ریال خبر داد. محسن ضیایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره دلایل توقف نماد این شرکت سرمایه‌گذاری در بورس تهران گفت: سرمایه‌گذاری سپه به دلیل عملکرد مناسب شرکت هم در زمینه درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و هم سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در آستانه تعدیل مثبت قرار‌گرفته بود تا جایی که «وسپه» در پایان دوره ۶ ماهه منتهی به پایان خرداد ۸۹ با رشد ۴۱‌درصدی درآمدهای خود نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته روبه‌رو شد که این سودآوری مرهون افزایش سود تقسیمی شرکت‌های‌ گروه معدنی و پتروشیمی از یک سو و افزایش سود حاصل از فروش سهام از سویی دیگر است. افزون بر این در حال حاضر ما موفق شده‌ایم، بودجه سال ۱۳۸۹ خود را به میزان ۶۹‌درصد پوشش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که میزان تعدیل مثبتEPS شرکت، چقدر است؟ و آیا ممکن است با روند جاری تا پیش از پایان سال مالی شرکت بتواند باز هم تعدیل دیگری در EPS داشته باشد؟ گفت: میزان تعدیل مثبت EPS از طریق سامانه اطلاع‌رسانی بورس اعلام خواهد شد، ولی در هر حال این تعدیل بااهمیت است. اما در خصوص تعدیل‌های احتمالی دیگر به قطعیت اظهارنظری نمی‌کنم. لکن در ۶ ماهه دوم در قالب سیاست‌هایی به دنبال اقدامات متفاوت و اساسی در جهت رشد NAV شرکت هستیم.

مدیرعامل «وسپه» درباره استراتژی‌های اداره این شرکت در ۶ ماهه دوم سال مالی جاری گفت: یکی از این استراتژی‌ها، بهینه‌سازی هدفمند پرتفوی سهام شرکت است. همان طور که می‌دانید، NAV یک شرکت سرمایه‌گذاری منبعث از ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌های آن است و برخی از سهام موجود در پرتفوی ما انتظارات ما را به خوبی برآورده ننموده‌اند که البته ممکن است برای مجموعه‌های دیگر دارای جذابیت سرمایه‌گذاری باشند. ما این شرکت‌ها را مشخص کرده‌ایم و در زمان لازم و به نحو مقتضی با سهام پربازده بازار که با استراتژی‌های ما نیز همخوانی بهتری داشته باشند، جایگزین خواهیم کرد.

این عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری سپه در ادامه از ارزش افزوده ۵۴۶‌میلیارد‌ریالی پرتفوی بورسی این شرکت فعال در‌گروه واسطه‌گری مالی بورس تهران سخن گفت و تصریح کرد: از ابتدای تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری سپه، سیاست باثباتی در این شرکت حاکم بوده که به موجب آن از ورود به سهام متعدد از صنایع مختلف پرهیز شده و این سیاست هم‌اکنون با جدیتی مضاعف در حال پیگیری است. همچنین خرید سهام در قیمت‌های مناسب موجب شده است تا نوسانات بازار نتواند ارزش افزوده سرمایه‌گذاری‌های شرکت را دچار نقصان یا کاهش ارزش جدی کند، به نحوی که در شرایط کنونی بازار، پرتفوی بورسی شرکت از ارزش افزوده‌ای معادل ۵۴۶ میلیارد ریال برخوردار است و این در حالی است که شرکت در هر دو زمینه کسب درآمدهای ناشی از سود سهام و سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها از آخرین پیش‌بینی بودجه جلوتر است که همین امر موجب درخواست سازمان بورس برای اعلام تعدیل عایدی بود.

ضیایی در برابر این سوال که شما در اظهارات خود از پرهیز ورود به سهام و صنایع متعدد سخن گفتید، آیا می‌توان این اظهارات را به معنی استراتژی شرکت برای حرکت به سوی تبدیل شدن به یک هلدینگ تخصصی تعبیر کرد؟ پاسخ داد: بله. حضور سهام شرکت‌های فولادی و معدنی در پرتفوی سرمایه‌گذاری سپه سابقه‌ای چندین ساله دارد. در واقع پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری سپه مجموعه متنوعی از سهام شرکت‌ها و صنایعی همچون پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها، هلدینگ دارویی، صنایع فلزی و معدنی و دیگر صنایع را در بر‌گرفته که با توجه به در نظر‌گرفتن ارزش ذاتی سهام این شرکت‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت بسیار پایین است. همچنین تقویت و گسترش حضور در صنایعی با مزیت نسبی و صنایع نوین از جمله معدن، پتروشیمی، مالی و دارویی از سیاست‌های بلندمدت شرکت است.

این عضو هیات‌مدیره چادرملو در مورد تصور بازار از معدنی بودن شرکت سرمایه‌گذاری سپه و تمرکز بخشی از پرتفوی شرکت در صنعت سنگ‌آهن به ویژه چادرملو، توضیح داد: باید پذیرفت که سهم چادرملو، سهم مستحکم و ارزشمندی است و سپه از داشتن این سهم رضایت دارد. اما لازم به ذکر است که چادرملو در سبد دارایی‌های ما تنها ۱۵‌درصد از بهای تمام شده شرکت را تشکیل می‌دهد و ماغیراز این سهم در ۳۲ شرکت دیگر از پرتفوی ۵۰ سهمی خود، سهامدار بالای یک‌درصد هستیم که نقش جدی و پررنگی در حمایت، کنترل و حاکمیت شرکتی آنها داریم. برای نمونه می‌توانم به گل‌گهر، داروسازی فارابی، فرآوری مواد معدنی، پتروشیمی خارک، سایپا و بسیاری از شرکت‌ها و صنایع دیگر اشاره کنم. در حال حاضر برای خرید بلوکی تعدادی از این شرکت‌ها، تقاضای جدی وجود دارد. به ویژه آنکه تعیین ترکیب هیات‌مدیره برخی از آنها نیز در پیش است که ما با توجه به صرفه و صلاح شرکت و جهت‌گیری صنایع مورد علاقه نسبت به حفظ یا فروش این بلوک‌ها، در حال تصمیم‌گیری هستیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه تاکید کرد: همانطور که گفته شد سیاست شرکت از دیرباز حضور موثر و مفید در بازار سرمایه جهت کسب بازدهی معقول بوده است که این سیاست هنوز هم وجود داشته و به مرور تقویت هم شده است. برای یک شرکت سرمایه‌گذاری مهم این است که سهام منطبق با سیاست‌های بلندمدت خود را فارغ از هیاهو در کمترین بهای تمام شده ممکن حاصل کرده و به وسیله سهم خریداری شده، ارزش‌آفرینی کند. مطابق با همین نگرش، سپه حضور تعیین‌کننده در تعدادی سهام معدود را به حضور کم‌ثمر در سهام متعدد ترجیح می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه در بازار کمتر شاهد معاملات پرحجم بر روی سهام «وسپه» بوده‌ایم، آیا به نظر شما این یک نقیصه برای این سهم محسوب نمی‌شود؟ و آیا اساسا در خصوص نسبت حضور پررنگ شرکت‌ها بر روی تابلوی بازار با بازدهی آنها رابطه‌ای می‌بینید؟ گفت: به‌طور قطع، اطلاع دارید که ذات شرکت‌های سرمایه‌گذاری اینگونه است که با هیاهوی کمتری نسبت به سایر شرکت‌ها فعالیت می‌کنند، چراکه به نوعی هدایت‌کنندگان بازار محسوب می‌شوند،از این رو کمتر در انظار هستند و حواشی و شایعات پیرامونشان نیز کمتر است. همین امر موجب می‌شود حرکت آهسته و پیوسته‌ای داشته باشند و نرخ بازدهی آنها نیز گواهی بر همین مدعاست.

ضیایی در مورد تعامل سرمایه‌گذاری سپه با فعالان بازار سرمایه و بازیگران حقوقی بورس تهران،با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ما اعضای یک خانواده‌اند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های فعال در‌گروه واسطه‌گری مالی بورس تهران،روابطشان اصولا بر پایه تعامل و همکاری و حتی در مواقعی ائتلاف است، چرا که درک مشابهی از شرایط حاکم بر بازار سرمایه داشته و مساعی خود را در جهت تقویت و توسعه بازار مبذول می‌کنند. این مساله هم به نفع کلیت بازار و هم به نفع خود آنها است. سرمایه‌گذاری سپه هم از این قاعده مستثنی نیست و تعاملات خوب و موثری با شرکت‌های تاثیرگذار بازار دارد. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری سپه همراه با مدیریت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات سعی می‌کنند، در رابطه با سهام‌گروه فولادی و معدنی رفتارهای هماهنگی با یکدیگر داشته باشند.

مدیرعامل «وسپه» درباره آخرین وضعیت شرکت‌های فعال در صنعت سنگ‌آهن و فولاد و چشم‌انداز شرکت‌های فعال در این صنعت، گفت: در دنیا صنعت فولاد را مادر صنایع دیگر می‌شناسند و میزان مصرف فولاد به عنوان شاخص توسعه محسوب می‌شود. برای کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما نیز این اهمیت به خوبی احساس شده و طرح جامع فولاد تهیه شد و هم‌اکنون با جدیت پیگیری می‌شود. توسعه واحدهای فولادسازی وضعیتی را به وجود آورده که نیاز به توسعه طرح‌های سنگ‌آهن نیز به خوبی درک شده است. واحدهای موجود و پروژه‌های در دست اقدام کنونی به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز پیش‌بینی شده ایران در افق چشم‌انداز بیست ساله کشور نیست و سرمایه‌گذاری سپه با عنایت به همین موضوع توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در این صنعت دارد. از طرفی دیگر، دو شرکت سنگ‌آهنی بزرگ و شناخته شده گل‌گهر و چادرملو هم‌اکنون در وضعیت مطلوبی از حیث تولید و فروش محصولات خود قرار دارند، ضمن اینکه موجودی قابل توجهی نیز در اختیار دارند که به اقتضای شرایط بازار می‌توانند، نسبت به فروش آنها اقدام کنند و در این رابطه پیشنهادهای مناسبی نیز در مزایده‌های انجام شده دریافت کرده‌اند. همان طور که مطلع هستید این دو شرکت اخیرا برای پیشبرد طرح‌های توسعه خود، افزایش سرمایه قابل توجهی را در دستور کار قرار داده‌اند که البته باید بگوییم، با توجه به نیاز و تقاضای کنونی، باز هم این میزان را کافی نمی‌دانیم؛ نکته قابل توجه اینکه خوشبختانه این افزایش سرمایه‌ها موجب رقیق شدن سهام این دو شرکت نیز می‌شود که با حمایت سهامداران عمده و درک مناسب بازار از جایگاه این دو شرکت، شاهد بازگشایی مناسب نماد چادرملو بودیم و امیدوار هستیم بعد از افزایش سرمایه گل‌گهر نیز شاهد این شرایط باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این چشم‌انداز مثبت را برای صنایع پتروشیمی و دارویی نیز به همین روشنی می‌داند؟ گفت: صنعت دارو که اخیرا بیش از گذشته مورد توجه سرمایه‌گذاری سپه قرار‌گرفته با رشد مناسبی همراه بوده که اصولا هم متکی بر توسعه تکنولوژی و توسعه دانش بومی است. صنعت دارو در جهان جزء صنایع High tech محسوب می‌شود و روند تولید داروهای با اهمیتی مانند داروهای نوترکیب و ضدسرطانی در داخل کشور نشان از سرمایه‌گذاری‌ها و توجه جدی مجموعه نظام برای همگامی با پیشرفت‌های جهانی این صنعت دارد و سرمایه‌گذاری سپه با درک این موقعیت ممتاز، غافل از این صنعت استراتژیک نیست. وجود مزیت در صنعت پتروشیمی و بهره‌مندی از حاشیه سود مناسب و ارزش افزوده آن به جای خام فروشی نفت هم بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در پایان با ذکر این نکته که تلاش شرکت همواره بر این بوده است تا با تصمیم‌گیری‌های مناسب و بهره‌مندی حداکثری از توان کارشناسی موجود با کمترین هزینه ممکن، راندمان مطلوبی را برای سهامداران خود فراهم نماید، اظهار داشت: موفقیت‌های مجموعه سپه مرهون حمایت‌های سهامداران عمده و خرد آن است؛ بی تردید بدون مساعدت‌های به هنگام مدیریت بانک سپه و سرمایه‌گذاری امید نمی‌توانستیم در بازار سرمایه کشور، حضور موثر و جایگاه کنونی را داشته باشیم. ضمن آن که باید متذکر شوم، سرمایه‌گذاری سپه بیش از ۵۰‌هزار سهامدار حقیقی دارد و این مساله احساس مسوولیت مضاعفی را برای مدیران و کارکنان شرکت به دنبال آورده است که امیدواریم این سهامداران، موفقیت‌های شرکت را به عنوان قدردانی از حسن اعتماد خود پذیرا باشند.