فارس- در شرایط فعلی بیشتر صنایع کشور نسبت به اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها و تاثیر آن بر قیمت انرژی مصرفی خود نگرانند و حتی برخی از صنایع نیز مانند فولاد با این توجیه که هدفمند شدن یارانه‌ها تاثیر نامناسبی بر وضعیت تولیدشان خواهد داشت، خواستار اجرای این طرح به صورت پلکانی و در مدت زمان ۵ یا ۱۰ سال هستند. ارزان بودن انرژی در سال‌های گذشته باعث شد تا واحدهای تولیدی توجه چندانی به کنترل و بهینه‌سازی مصرف انرژی خود نداشته باشند و به همین دلیل متوسط مصرف انرژی در صنایع ایران بالاتر از متوسط جهانی است.

در حال حاضر میزان مصرف انرژی در ایران تقریبا چهار برابر میانگین جهانی است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، این میزان تا سال ۹۳ به متوسط جهانی نزدیک خواهد شد.

در همین حال سهم ۱۶‌درصدی بخش صنعت از انرژی مصرفی کشور و برنامه‌ریزی انجام شده برای کاهش ۲۰‌درصدی آن از طریق اصلاح الگوی مصرف انرژی واحدهای صنعتی نیازمند اعطای تسهیلات بانکی به این بخش است. به این ترتیب کمتر واحد تولیدی می‌تواند ادعا کند که از نظر مصرف انرژی در حد قابل قبولی قرار دارد و خواستار دریافت تسهیلات برای بهینه‌سازی مصرف انرژی نباشد. در چنین شرایطی کارخانه چادرملو از جمله واحدهایی است که به گفته مدیرعامل این شرکت، از لحاظ میزان مصرف انرژی در شرایط روز دنیا قرار دارد و نیازی به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی ندارد. در این مورد گفت‌وگو با محمود نوریان، مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن چادرملو را می‌خوانید.

*با توجه به اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها در آینده‌ای نزدیک، چه اقداماتی باید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی کارخانه چادرملو صورت گیرد؟

میزان مصرف انرژی این واحد در حد استانداردهای جهانی قرار دارد، به همین دلیل کارخانه سنگ‌آهن چادرملو نیازی به دریافت تسهیلات بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارد.

*برنامه تولید چادرملو طی سال جاری چیست؟

سال گذشته ۸۰۵‌میلیون تن سنگ‌آهن توسط کارخانه چادرملو تولید شد و پیش‌بینی می‌شود‌ امسال نیز به همین میزان تولید سنگ‌آهن داشته باشیم.

*چه برنامه‌های توسعه‌ای در واحد چادرملو در حال انجام است؟

هم‌اکنون انجام عملیات احداث خط پنجم چادر ملو با ظرفیت تولید ۷/۱‌میلیون تن در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود از این خط تا پایان سال ۹۰ بهره‌برداری شود.

*آیا تولیدات طرح توسعه‌ای چادرملو صادر خواهد شد یا در بازارهای داخلی عرضه می‌شود؟

با توجه به توسعه طرح‌های فولادی در کشور، نیاز داخل به سنگ‌آهن رو به رشد است و به همین دلیل اولویت فروش تولیدات چادرملو در بازار داخل است.

*آیا بحث جدیدی در مورد تعیین قیمت جدید سنگ‌آهن بین فولادسازان و معدنکاران مطرح است؟

بحث جدیدی مطرح نیست، در حال حاضر توافق سال گذشته فولادسازان و معدنکاران برای عرضه سنگ‌آهن با قیمت ۱۲‌درصد بهای شمش فولاد در حال اجرا است و تولیدکنندگان در مورد قیمت سنگ‌آهن از بلاتکلیفی

خارج شده‌اند.