گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز شاهد جو کم‌تحرک و بی‌انگیزه‌ای از سوی معامله‌گران بود که در آن تحولات نماد سرمایه‌گذاری غدیر اندکی از فضای راکد بازار کاست. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی کاهش قیمت‌ها و بازگشت بحران اقتصادی مهم‌ترین خبر برای معامله‌گران بود. کاهش بهای فلزات به ویژه بهای سرب و روی که به کمتر از نقطه سر به سر شرکت‌های تولید‌کننده این فلزات رسیده است سبب شد تا دیروز نمادهای وابسته به این‌ گروه با صف‌های فروش سنگینی مواجه شوند. در همین حال در صحنه بین‌المللی نیز خبرهای خوبی برای معامله‌گران در راه نبود. سخنان رییس‌جمهور روسیه در مورد موافقت این کشور با صدور قطعنامه جدید دیروز توجه کارشناسان بازار را به خود جلب کرد، هر چند قطعنامه‌ای که چندین ماه از روند بررسی و تدوین آن گذشته است عملا تاثیری در بر نخواهد داشت.

در بازار روز گذشته در‌ گروه شرکت‌های چند رشته‌ای و هلدینگی معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی شاهد از میان رفتن صف خرید سرمایه‌گذاری غدیر بودند اما این امر ساعتی بیشتر دوام نیاورد. آغاز عرضه نخستین شرکت دولتی در بازار سوم فرابورس که با عرضه ۱۶درصد سهام پتروشیمی زاگرس آغاز شد، سبب‌ شد تا باردیگر غدیر به صف خرید برسد. همچنین زاگرس از رقم پایه ۴هزار و ۸۰۰ریال شاهد آغاز رقابت بود که در مدت کمتر از دو ساعت در یکی از سریع‌ترین رقابت‌های ماه‌های اخیر قیمت تا‌ ۸هزار و ۶۲۰ریال بالا رفت تا معامله‌گران شاهد شفاف شدن بخشی از ارزش پرتفوی بیرون بورسی این شرکت باشند. مالکیت بر بلوک ۱۶درصدی زاگرس برای مجموعه سرمایه‌گذاری غدیر و مالک آن سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اهمیت حیاتی دارد؛ چرا که سرمایه‌گذاری غدیر مالک ۳۴درصدی بزرگ‌ترین متانول‌ساز جهان است و با خرید مستقیم یا مالکیت ساتا بر بلوک ۱۶درصدی عرضه شده زاگرس، مدیریت زاگرس در اختیار این مجموعه قرار می‌گیرد. در همین حال با رقابت دیروز که احتمالا در چند روز آینده نیز تداوم خواهد داشت ارزش روز پرتفوی غدیر شفاف‌تر خواهد شد. در همین حال امروز (دوشنبه) نیز ۴۹درصد اوره و آمونیاک غدیر (پتروشیمی پردیس) راهی تابلوی سوم فرابورس می‌شود تا همچنان توجه‌ها به سوی سرمایه‌گذاری غدیر معطوف باشد.

دیروز در‌ گروه واسطه‌گری مالی در ابتدای بازار نماد سرمایه‌گذاری ملی نیز برای اعلام تعدیل سود ناشی از فروش سرمایه‌گذاری رنا و لنت ترمز ایران متوقف شد. «ونیکی» هم مالکیت خود در لابراتورهای داروسازی عبیدی را به فروش خواهد رساند.

در‌ گروه بانکی نیز رقابت بر سر بلوک ۵درصدی بانک صادرات سرانجام به نفع بنیاد مستضعفان به پایان رسید تا این بلوک که رقابت بر سر آن از نرخ پایه یک‌هزار و ۵۶۰ریال آغاز شده بود در نهایت در نرخ ۲هزار و ۲ریالی به پایان برسد. در این‌ گروه حق‌تقدم‌های استفاده نشده بانک پارسیان عرضه شد که معامله‌ای روی آن انجام نشد.

در‌ گروه خودرویی مصاحبه مهندس منطقی رییس هیات مدیره‌ گروه بهمن دیروز موضوع جالب برای معامله‌گران بود. سخنان وی که تلویحا بیان‌کننده حضور‌ گروه بهمن در عرضه بلوک ۱۸درصدی سایپا است را باید پیش زمینه رقابتی سخت بر سر این بلوک دانست، هر چند‌ گروه بهمن با از دست دادن فرصت مالکیت سرمایه‌گذاری رنا شانس اندکی برای کسب مدیریت سایپا دارد. در همین حال در کنار سرمایه‌گذارانی نظیر رنا، سرمایه‌گذاری سایپا، سرمایه‌گذاری سمند و دیگر سهامداران‌ گروه خودرویی ، شماری از خریداران تازه وارد نیز در انتظار عرضه بلوک‌های سایپا و ایران خودرو هستند. همین امر انتظار برای بروز رقابتی سخت را در این‌ گروه ایجاد کرده است. شرکت‌های خودرویی همچنین به دلیل افت ارزش یورو و بهای فلزات و مواد شیمیایی و مس با کاهش بهای تمام شده نیز مواجه هستند.

در‌ گروه پیمانکاری دیروز صدرا مجددا از صف خرید تا صف فروش را با معامله ۱۷‌میلیون سهم پیمود. این در حالی بود که آذراب نیز در آستانه برگزاری مجمع سالانه همچنان معاملات پرحجمی را شاهد است.

در مجموع بازار دیروز بازاری راکد بود که در ساعت‌های پایانی با توجه به معاملات سرمایه‌گذاری غدیر و تشکیل صف‌های خرید برای خودرو سازان از این فضا دور شد. در بازار دیروز شاخص ۱۷واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۹/۴۵میلیارد‌تومان رسید که ۴۲درصد آن را معاملات بلوکی نماد ملی مس تشکیل داد. از مجموع ۱۶۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۸ نماد با افت قیمت و ۷۲نماد با رشد قیمت از سوی معامله‌گران مواجه شدند.