گروه بورس- همایون دارابی : بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز با ثبت ۷/۳۶واحد افت در شاخص شرایط راکد و رو به افتی را تجربه کرد. در بازار سهام معامله‌گران تحت تاثیر کاهش میزان نقدینگی و درگیری بخش قابل‌ملاحظه‌ای از نقدینگی بازار در نمادهای متوقف یا دارای صف فروش شاهد شرایط ضعیفی بودند. در این بین برخی از فعالان حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز به دلیل وجود صف‌های فروش یا نمادهای متوقف و نیاز به نقدینگی، چاره‌ای جز عرضه سهام با پتانسیل خود نداشته و از این رو برخی از نمادهای بازار به رغم ارزش ذاتی خود با فشار فروش مواجه هستند. کارشناسان بازار تداوم اصلاح قیمتی بازار یا تزریق نقدینگی را گزینه‌های دوگانه پیش روی بازار می‌دانند. در همین حال وجود تله حجم مبنا نیز بار دیگر به سراغ بازار آمده و با حضور نمادها در صف فروش و عدم انگیزه برای خرید سهام به میزان حجم مبنا، بازار نقد شوندگی خود را از دست داده است. متاسفانه بازار سرمایه به کرات به دلیل وجود حجم مبنا و دشواری‌های ناشی از آن آسیب دیده است که عملا تا کنون اقدامی برای رفع این تله صورت نگرفته است. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد تداوم نگرانی‌ها از مساله سیاسی به خصوص تداوم بحث‌های مربوط به صدور قطعنامه جدید بودند. هر چند انتظار نمی‌رود این روند به تاثیر جدی بر اقتصاد کشور یا بازار سرمایه منجر شود، اما در شرایطی که بازار در فرآیند اصلاح قیمتی قرار دارد هر بهانه‌ای می‌تواند برای توجیه روند کاهش قیمت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

در بازار دیروز در‌ گروه خودرویی رفتار سرمایه‌گذاری رنا در آستانه معاملات بلوکی شگفتی معامله‌گران را ایجاد کرده است. شرکت رنا روز شنبه اقدام به عرضه سنگین سهام ایران خودرو و سایپا کرد که این امر می‌تواند با سیاست‌های مالکان آتی رنا همخوان نباشد.در این بین به نظر می‌رسد ضعف قوانین که به مدیران شرکت‌های در حال واگذاری از سوی دولت یا در حال تغییر مالکیت در بورس اجازه می‌دهد اقدام به فروش اموال شرکت به ویژه پس از قیمت‌گذاری سهام کنند، موضوعی است که از گذشته در بازار سهام مشکلاتی را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد ممنوعیت خرید یا فروش اموال و دارایی‌های یک شرکت به ویژه در هنگام واگذاری شرکت از سوی دولت یا رخداد قبضه مالکیت (take over) موضوعی است که مسوولان بازار باید به آن توجه کنند.

کارشناسان بازار مواردی نظیر فروش بخشی از دارایی‌های شرکت‌های در حال واگذاری نظیر آنچه در مورد آذراب در سال‌های قبل و در هنگام واگذاری شرکت در بورس توسط دولت رخ داد یا خرید آزمایش توسط مالک پیشین شرکت پیام پیش از تکمیل قبضه مالکیت شرکت را به عنوان نمونه‌هایی از رخداد رفتار مخرب و سلیقه‌ای توسط مدیران شرکت‌های در حال واگذاری یاد می‌کنند.

در‌ گروه بانکی دیروز نماد بانک ملت پس از تعدیل سود سال ۸۸ شرکت بازگشایی شد که به‌رغم جهش قیمتی در وقت حراج، صف فروش قابل‌ملاحظه‌ای برای این نماد تشکیل شد. این نخستین باری است که پس از تغییر روش بازگشایی به روش حراج ابتدایی و سپس تعیین دامنه نوسان، چنین رفتار متناقضی در مورد قیمت سهام رخ می‌دهد. در این‌گروه دیروز نیز رقابت بر سر بلوک ۵درصدی بانک تجارت وارد سومین روز خود شد و به ۲هزار و ۷۰۲ریال رسید.

در همین حال بازار امروز (دوشنبه) شاهد عرضه‌های بلوک‌های حساسی از شرکت‌های حفاری شمال و سرمایه‌گذاری رنا خواهد بود. حفاری شمال نیز روز گذشته با کاستن سود سال ۸۸ خود به میزان ۶ ریال، گزارش حسابرسی نشده سود سال ۸۸ شرکت را منتشر ساخت. در‌ گروه تصفیه نفت دیروز نماد پالایشگاه نفت اصفهان برای اعلام گزارش عملکرد سال ۸۸ متوقف شد که شایعات متناقضی را با خود به همراه آورد.