شروین شهریاری- در خواست از آقایان نورالدین حسن‌زاده و هوشنگ شمس از طریق پست الکترونیک: خواهشمند است یک تحلیل از سودآوری و ارزش ذاتی سهام فولاد مبارکه اصفهان ارائه کنید. فولاد مبارکه اصفهان در نخستین گزارش خود برای سال 89، تولید حدود پنج ‌میلیون تن انواع محصول را پیش‌بینی کرده و حجم عمده فعالیت خود را بر نورد‌گرم متمرکز کرده است.

باید توجه داشت که طرح‌های توسعه اخیر فولاد مبارکه بر ظرفیت تولید نورد - که در حال حاضر اصلی‌ترین بخش فروش را تشکیل می‌دهد - تاثیر معناداری نداشته و ظرفیت تولید فولاد خام را افزایش می‌دهد. این در حالی است که عمده ارزش افزوده فولاد مبارکه در حال حاضر از دارا بودن ظرفیت‌های تولید پیوسته و همگن در سه بخش (گندله و آهن‌سازی، فولاد‌سازی و نورد) ناشی می‌شود. بدین ترتیب حجم تولید نورد شرکت در مقطع کنونی کماکان در محدوده ۸/۴‌میلیون تن حفظ خواهد شد. در جدول یک جزئیات آخرین بودجه فروش شرکت در سال ۸۹ را در کنار پیش‌بینی تحلیلی مشاهده می‌کنید.
در خصوص ارقام جدول شماره 1 باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - تناژ و ترکیب فروش محصولات در سال ۸۹ بدون تغییر نسبت به بودجه خود شرکت لحاظ شده است.
2 - قیمت میانگین فروش محصولات مبارکه در پیش‌بینی تحلیلی برابر با بودجه شرکت در نظر‌گرفته شده است و تنها در مورد محصولات سرد، 100‌تومان به قیمت فروش در هر تن اضافه شده است. باید توجه داشت قیمت‌های مزبور در بخش تحلیلی، تطابق مناسبی با آخرین قیمت معامله محصولات شرکت در بورس کالا در هفته گذشته دارند.
حال به جدول شماره ۲ توجه کنید که در آن پیش‌بینی تحلیلی از صورت سود و زیان شرکت در سال ۸۹ در کنار پیش‌بینی شرکت ارائه شده است.(ارقام به میلیارد‌تومان)
در خصوص ارقام جدول شماره دو باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - عمده هزینه مواد مصرفی شرکت (بیش از ۵۵درصد) به خرید سنگ‌آهن و قراضه و سایر مواد اختصاص دارد. با توجه به واقع بینی بودجه در خصوص پیش‌بینی نرخ مواد اولیه، این هزینه در پیش‌بینی تحلیلی بدون تغییر لحاظ شده است. اما در سرفصل سربار، هزینه ۱۲۰‌میلیارد‌تومانی مصرف انرژی فولاد مبارکه از کل هزینه سربار استخراج و برای سال جاری معادل سه برابر رقم مزبور در نظر‌گرفته شده است که به معنای انعکاس آثار احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال خواهد بود. شایان ذکر است شرکت در پیش‌بینی بودجه ۸۹ خود جزئیات مصرف انرژی را اعلام نکرده است، اما مقایسه هزینه سربار با سال گذشته نشان می‌دهد که احتمالا شرکت آثار جهش احتمالی قیمت انرژی را در بودجه خود لحاظ نکرده است.
2 - شرکت در سال مالی 87 در مجموع 277 میلیارد‌تومان ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام چادرملو، گل‌گهر و معادن و فلزات اخذ کرده است. بدین ترتیب بهای تمام شده هر سهم چادرملو در محدوده 720‌تومان، گل‌گهر 1527‌تومان و معادن و فلزات 390‌تومان در صورت‌های مالی «فولاد» ثبت شده است. با فرض ثبت قیمت 1100‌تومانی برای سهام چادرملو، 2000‌تومانی برای گل‌گهر و 450‌تومانی برای معادن و فلزات در پایان سال مالی جاری، «فولاد» امکان بازگشت ذخیره به میزان 104 میلیارد‌تومان را در سرفصل سرمایه‌گذاری‌ها خواهد داشت. بنابراین، درآمد متفرقه در پیش‌بینی تحلیلی با لحاظ کردن آزادسازی ذخیره به میزان مزبور مورد محاسبه قرار‌گرفته است.
۳ - هزینه‌های عملیاتی، درآمد سرمایه‌گذاری، هزینه‌های مالی و الگوی محاسبه مالیات در پیش‌بینی تحلیلی مطابق بودجه شرکت لحاظ شده‌اند.
بدین ترتیب مشاهده می‌شود که سود خالص هر سهم فولاد مبارکه در سال 89 مطابق مفروضات این برآورد، معادل 418‌ریال خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت در صورت ثبات سایر عوامل، لحاظ کردن آثار افزایش قیمت انرژی در سال جاری نیز احتمالا منجر به کاهش سودآوری «فولاد» نسبت به پیش‌بینی اخیر شرکت نخواهد شد. همچنین باید توجه داشت در نظر‌گرفتن قیمت‌های فروش هفته گذشته مبارکه در بورس کالا به عنوان میانگین سال جاری می‌تواند در زمره برآوردهای محافظه کارانه تلقی شود. جو صعودی کنونی در بازار آهن و رشد ملایم قیمت‌ها در بازار جهانی و نیز احتمال رشد قیمت محصولات پس از هدفمندی یارانه‌ها از عواملی هستند که می‌توانند منجر به افزایش قیمت محصولات مبارکه شوند. محاسبات نشان می‌دهد که در نظر‌گرفتن یک افزایش 100‌تومانی در قیمت محصولات سه‌گانه مبارکه برای میانگین سال 89 با فرض ثبات سایر عوامل بیش از 200‌ریال بر درآمد خالص هر سهم موثر خواهد بود.
بدیهی است کارشناسان با تغییر مفروضات و مدل ارزش‌گذاری می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری و ارزش ذاتی سهم دست یابند.