احسان حاجی *
در کانال جدید شکل‌ گرفته خطوط حمایت و مقاومت جدید همانند کانال قبلی، خطوط محکم قیمتی محسوب می‌شوند.

در صورت شکست مجدد خط حمایت مجددا به دنبال پیدا کردن محدوده سفت پایین‌تر به عنوان حمایت جدید خواهیم بود.




همین طور می‌توان شرایط را در زمانی که خط مقاومت شکسته می‌شود بازگو کرد. وقتی قدرت صعود قیمت افزایش یابد و به محدوده مقاومت (رزیستنس) برسد بازار طبق معمول کمی مکث می‌کند.
در این حالت فشار خریداران و فروشندگان در بازار، اخبار و کلا جو غالب بر بازار تعیین‌کننده حرکت بعدی خواهد بود که آیا قیمت محدوده مقاومت را شکسته و از کانال عبور می‌کند یا خط مقاومت را به رسمیت می‌شناسد و به سمت پایین سرازیر می‌شود.
خب، همانطور که پیش‌تر گفته شد بازار همیشه طی کانال‌های افقی حرکت نمی‌کند و خطوط حمایت و مقاومت لزوما خطوط افقی نیستند. زمانی که بازار طی یک روند صعودی حرکت می‌کند شکل ما بایستی شامل چند قله و چند دره پی‌در‌پی که هر کدام بالاتر از قبلی است، باشد. یا به عبارت دیگرما زمانی حرکت بازار را up trend می‌دانیم که حد اقل دو دره پی‌در‌پی صعودی یا دو قله پی‌در‌پی نزولی را در چارت تشخیص دهیم و بالعکس زمانی بازار را down trend می‌دانیم که حداقل دو قله پی‌درپی نزولی (هر قله پایین‌تر از قبلی) یا دو دره پشت سر هم و نزولی را در چارت ببینیم.
برای تشخیص روند بایستی خط روند ترسیم کنیم و برای رسم هر خط بایستی حداقل دو نقطه وجود داشته باشد، پس برای ترسیم خط روند در up trend دو دره متوالی را پیدا کرده و پایین‌ترین قیمت هر دره را به هم متصل می‌کنیم. (برای رسم خطوط روند در نرم‌افزار متا تریدر از گزینه trend line در نوار ابزار استفاده می‌کنیم).




برای تکمیل شدن کانال موازی خط رسم شده، یک خط دیگر در بالای کانال رسم می‌کنیم و خطوط رسم شده را ادامه می‌دهیم تا ادامه مسیر حرکت در کانال مشخص‌گردد. در شکل بالا رسم سه نوع کانال متفاوت در روند حرکتی قیمت طلا نشان داده شده است.



*www.irfx.ir