نگاه بورس به مجلس!

گروه بورس- همایون دارابی: کارشناسان بورس اوراق بهادار در حالی هفته کاری خود را امروز (شنبه)شروع می‌کنند که مهم‌ترین تحول پیش روی بازار، تصمیمات مجلس شورای اسلامی در رابطه با لایحه بودجه سالانه است. در بازار سهام کارشناسان با توجه به اهمیت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مندرج در لایحه بودجه سال آینده کشور و همچنین مباحث مطرح شده از سوی موافقان و مخالفان این طرح، در انتظار شکل‌گیری نهایی این طرح در لایحه بودجه هستند.

در هفته گذشته مرکز پژوهش‌ها در گزارشی به تبیین ابعاد طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در سناریوهای مختلف بر بهای تمام شده صنایع مختلف پرداخت که ابعاد این تبیین برای برخی از صنایع نظیر سیمان، فولاد و آلومنیوم تا حد یک شوک، قابل توصیف است.در این میان فرضیات موجود جهت تحقق درآمد طرح هدفمند کردن از رقم ۱۰‌هزار‌میلیارد‌تومان تا ۴۰‌هزارمیلیارد‌تومان می‌تواند تاثیرات گسترده‌ای را بر روی شرکت‌ها داشته باشد اما کارشناسان بازار، تحقق ۴۰هزارمیلیارد‌تومان درآمد را در سال جاری یا دو سال آینده تقریبا قطعی تلقی می‌کنند که این امر به معنای تداوم رکود در‌ گروه‌های انرژی‌بر است.

از دیدگاه کارشناسان، ابعاد اولیه این طرح نظیر آنچه در پیش‌بینی سود سال آینده سیمان کردستان آمده است می‌تواند برای باقی شرکت‌ها تاثیرات شدیدی را به همراه بیاورد. سیمان کردستان با افزایش ۱۰۰درصدی هزینه انرژی در گام نخست با افت ۲۵درصدی سود مواجه شده است.

با توجه به اینکه تا قیمت‌های جهانی یک بار دیگر این هزینه‌ها باید افزایش یابد، سود شرکت‌های سیمانی به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد. این در شرایطی است که شرکت سیمانی نظیر سیمان کردستان شرکتی با حاشیه سود خالص بیش از ۵۰درصد بوده و از این نظر شرکتی بسیار خوب در صنعت خود به شمار می‌رود، با توجه به این شرایط کارشناسان احساس درستی برای نگرانی دارند. انتظار می‌رود مصاحبه وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز(شنبه) برگزار می‌شود بخشی از نگرانی‌ها را پاسخ دهد. سخنگوی اقتصادی دولت امروز در شرایطی روبه‌روی خبرنگاران قرار می‌گیرد که بحث‌های مربوط به ابعاد دیگر لایحه بودجه از جمله بهای ارز نیز می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

در کنار بحث لایحه بودجه، معامله‌گران در مسائل سیاسی نیز با تحولاتی مواجه هستند که در مجموع حکایت از آرامش بازار دارد، به ویژه آنکه دستگیری یک چهره شناخته شده تروریسم در کشور نیز به این آرامش افزوده است.

در همین حال معامله‌گران در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای را به تحولات بازار جهانی و همچنین بازار داخلی دارند. به دنبال رکود شکنی بی‌سابقه بهای سلف فولاد در بازار داخلی، بحث‌های کارشناسان در مورد دلایل این امر از اهمیت برخوردار است. در حال حاضر اگر چه تلاش‌های برای مهار این رشد قیمتی در جریان است اما از دیدگاه خریداران، رفتار قیمتی کنونی می‌تواند بازتابی از نگرانی‌های آینده باشد به ویژه آنکه در منظر منطق اقتصادی، تجار آهن کشورمان به داشتن «شم اقتصادی» قوی مشهور هستند. برخی از کارشناسان، نگرانی از تغییر یکی از ۴ فاکتور نرخ ارز، تعرفه واردات، بهای فروش شرکت‌های تولید‌کننده به دلیل افزایش بهای انرژی یا سنگ‌آهن و در نهایت رشد بهای جهانی و یا بروز تحریم و مشکل در واردات را دلیل رفتار احساسی بازار فولاد ارزیابی می‌کنند. در این میان هر گونه محدودیت در روند معاملات بدون توجه به روشن‌سازی این چهار نگرانی می‌تواند رفتار احساسی بازار را تشدید کند. در همین حال رشد بهای کنونی فولاد خبر مناسبی برای شرکت‌های تولید کننده و سهامداران است.

در بازار جهانی کاهش ارزش‌دلار سبب شده است بهای مواد خام پس از یک دوره کاهش مجددا افزایش پیدا کند هر چند که تلاش برای شناسایی سود معامله‌گران اندکی در پایان هفته از قیمت مواد خام کاست. در بازار جهانی، بهای مس در سطح ۷هزار‌دلار باقی مانده است. بهای روی و سرب نیز در حد ۲هزار و ۱۰۰دلاری باقی مانده است و بهای بیلت فلزی نیز در حد ۴۴۵دلار در بازار مدیترانه و ۴۴۰دلار در جنوب شرق آسیا باقی مانده است. شاخص بالتیک نیز اندکی تقویت شده و به ۲هزار و ۷۱۱واحد رسیده است. بهای نفت نیز پس از رسیدن به مرز ۸۰دلار به ۷۸دلار در نفت برنت رسیده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازاری متعادل دانست. معامله‌گران پس از عرضه‌های سنگین روز دوشنبه و بروز خلأ نقدینگی روز سه‌شنبه، شاهد معاملات ضعیفی بود که در روز چهارشنبه به سوی تعادل و از میان رفتن خلأ حرکت کرد. معامله‌گران به دلیل ورود محدود نقدینگی به بازار و مجموعه‌ای از دلایل اقتصادی شاهد تغییری البته ملایم در روند معاملات هستند که البته پایداری آن به تداوم شرایط کنونی بازار وابسته است.

در همین حال انتشار اطلاعیه‌های شرکت‌ها برای پیش‌بینی سود سال آینده و همچنین گزارش‌های ۹ ماهه نیز تاثیری را بر بازار داشته است که این امر با توجه به شمار قابل‌ملاحظه این نمادها، نیازمند زمان برای رسیدن حداکثر تاثیر است.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه مالی شاهد قطعی شدن معامله ۴درصدی بانک ملت بودند که براساس آن ۵۲۴میلیون سهم ملت به شرکت سرمایه‌گذاری عمران رضوی وابسته به آستان قدس رضوی رسیده است.

این گام را باید یک گام دیگر در کسب کرسی هیات مدیره بانک ملت توسط آستان قدس رضوی ارزیابی کرد. در گروه بانکی نماد بانک پارسیان روز چهارشنبه در شرایطی برای افزایش سرمایه متوقف شد که سخنان مسوولان بورس در مورد الزام خرید بلوک تحت مالکیت ایران خودرو توسط کنسرسیومی که حد قانونی حداکثر ۵ تا ۱۰درصد قانون اصل۴۴ را رعایت کند، قابل توجه است.

این امر به معنای کاهش ارزندگی بلوک ۳۲درصدی بانک پارسیان است که تا پیش از این انتظار می‌رفت با عرضه آن، خریدار احتمالی بتواند مالکیت این بانک را به طور کامل بر عهده بگیرد، اما با اعلام محدودیت قانونی مالکیت بانک‌ها توسط سازمان بورس اینک پیدا کردن خریدارانی که بتوانند به میزان ارزش بلوک ۳۲درصدی برای یک بلوک ۵تا ۱۰درصدی پرداخت کنند، بسیار سخت خواهد بود.

در گروه بیمه‌ای سازمان خصوصی در اطلاعیه‌ای از واگذاری ۵درصد سهام شرکت بیمه آسیا به عنوان سهام اقساطی به مدیران باتجربه ،متخصص و کارآمد خبر داده است.

این واگذاری نخستین مورد از این دست است که سهام یک شرکت به مدیران باسابقه واگذار می‌شود که احتمالا بخشی از آن به مدیران شرکت واگذار خواهد شد. با این معامله و خریدهایی که بانک ملت و احتمالا صندوق بازنشستگی و پرشیافاند ائیکویتی صورت داده‌اند، احتمال کسب کرسی برای خریداران جدید ممکن نخواهد بود.

در گروه چوب و کاغذ، تامین اجتماعی پس از عرضه سهام کابل باختر که همچنان روز چهارشنبه نیز رقابت بر سر آن تا رقم ۱۵هزار و ۸۱۰ ریال ادامه یافت، عرضه بلوک ۹/۸۵درصدی کاغذ‌سازی کاوه را شاهد هستند. این بلوک همانند کابل باختر به صورت ۴۰درصد نقد و ۶۰‌درصد اقساط در نرخ پایه ۱۲هزار و ۲۴۷ریال عرضه می‌شود.

در گروه ساختمانی، نماد سرمایه‌گذاری مسکن روز چهارشنبه برای برگزاری مجمع سالانه متوقف شد.

در گروه خودرویی تصمیمات اولیه مجلس شورای اسلامی در مورد تعرفه واردات خودرو در سال آینده از اهمیت برخوردار است. به گفته مفتح در کمیسیون بررسی بودجه مقرر شد که واردات انواع خودرو با سوخت دیزل و گازوئیل آزاد شود.

همچنین در راستای مقابله باقاچاق کالا مقرر شد، ‌کلیه کالاهای وارداتی در سال ۸۹ به گونه‌ای باشد که در سامانه ایران کد قابل رهگیری باشد.

‌در مصوبه دیگر کمیسیون مقرر شد که در جهت ایجاد بازار رقابتی و ایجاد کیفیت خودروهای ساخت داخل، حقوق ورودی اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات خودرو در سال ۸۹ با میانگین ۷۰درصد باشد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که به افت ۶/۱۶واحدی شاخص منجر شد که البته در کل هفته تغییری در رشد ۲۱۹ واحدی شاخص ایجاد نکرد. ارزش معاملات در روز چهارشنبه به ۱۱۶میلیارد تومان رسید که ۷/۶۱میلیارد‌تومان مربوط به قطعی شدن معامله بلوک ۴درصد بانک ملت بود.