گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی از بازدهی حدود 60‌درصدی سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.

محمد درخشان که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سرمایه‌گذاری بوعلی و تقسیم ۴۰‌ریالی سود با خبرنگاران رسانه‌های‌ گروهی سخن می‌گفت، با اشاره به تحقق EPS ۸‌ریالی شرکت گفت: سرمایه‌گذاری بوعلی در شرایطی به سود ۸‌ریالی هر سهم دست یافت که استراتژی اصلاح پرتفوی و خروج از برخی صنایع بدون بازده را در دستور کار داشت. بررسی آثار اجرای این استراتژی‌ها از سوی معامله‌گران بازار موجب شد قیمت سهام از کف ۳۴‌تومانی در سال ۸۷ به بیش از ۶۰‌تومان در سال ۸۸ نیز برسد و سهامداران این شرکت بازدهی بیش از ۶۰‌‌درصدی را تجربه کنند.
چرا معامله‌گران «بوعلی» را نگه می‌دارند؟
وی افزود: ورود سرمایه‌گذاران جدید به بوعلی که سهام شناور آزاد ۲۵‌‌درصدی این شرکت را در بازار سرمایه موجب شده از رویکرد تازه‌ای در مورد سهام شرکت حکایت دارد، به طوری که اگر چه برخی سیاست‌های اصلاحی از سال گذشته تاکنون، DPS قابل‌توجهی را عاید سهامداران نکرده است، اما با بازدهی مناسبی که سهام داشته و حتی در برخی از روزهای معاملاتی سال ۸۸ قیمت سهام به مرز ۷۰‌تومان نیز رسیده است، این شرکت سرمایه‌گذاری همواره در پرتفوی سرمایه‌گذاران بورسی قرار داشته است.
تحلیلی از نزدیکی قیمت بوعلی به NAV
وی با اشاره به رضایت‌مندی نسبی سهامداران شرکت در مجمع و امیدواری آنان به بازگشت بوعلی به جایگاه واقعی خود گفت: تحلیل سهامداران در مجمعی که دو هفته گذشته برگزار شد، بر این مبنا بود که‌گر چه EPS شرکت به دلیل سیاست‌های اصلاح پرتفوی افزایش قابل‌توجهی نیافته، اما در بلندمدت قیمت سهام می‌تواند به NAV، ا۱۱۸‌تومانی نزدیک شود. از این رو از تمایل خود برای ماندن در سهام این شرکت سخن می‌گفتند، تا جایی که حتی پس از مجمع، سهام شرکت با صف خرید مواجه شد.
67 شرکت مهمان بوعلی هستند
عضو هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری بوعلی در پاسخ به این پرسش که در استراتژی اصلاح پرتفوی به چه صنایعی وارد و از چه صنایعی خارج می‌شوید؟ گفت: در ابتدای سال جاری ۷۸ شرکت در پرتفوی «وبوعلی» وجود داشت که با اجرای سیاست اصلاح پرتفوی و خروج از برخی از شرکت‌های پیمانکاری صنعتی، سیمانی و برخی واسطه‌گری‌‌های مالی، در حال حاضر تعداد شرکت‌های حاضر در پرتفوی بوعلی به ۶۷ شرکت رسیده که این تعداد نیز در یک افق ۲ ساله به ۳۰ تا ۳۵ شرکت خواهد رسید. وی در پاسخ به این پرسش که با کاهش حجم پرتفوی بوعلی، آیا سرمایه‌گذاری‌های جدیدی صورت خواهد‌ گرفت؟ گفت: به طور قطع از محل درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری خواهیم کرد، بدان معنا که یا وارد صنایع جدید خواهیم شد یا در املاک و مستغلاتی که دارای ارزش افزوده اقتصادی هستند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
دفاع از خرید و فروش‌های ملکی «بوعلی»
وی به خرید بخشی از کوهستان پارک مشهد از سرمایه‌گذاری شاهد اشاره کرد و گفت: املاک متعلق به بوعلی که شاید در آینده ارزش افزوده‌ای نمی‌توانستند داشته باشند، مثل اراضی ۲۰هزار مترمربعی نکا، پس از فرآوری و تغییر کاربری از اداری به مسکونی و تجاری با قیمت مناسب فروخته شد و قطعه زمین مرغوب بلوار آفریقا با تغییر کاربری از مسکونی به اداری و تجاری نیز به خریداران فروخته شد و از محل فروش این سرمایه‌گذاری‌ها در اراضی مرغوبی مثل کوهستان پارک که در دل شهر مشهد واقع شده، سرمایه‌گذاری شده است. وی حجم خرید‌های بوعلی در بخش مسکن را در سال گذشته بالغ بر ۳۸‌میلیارد‌تومان عنوان کرد و افزود: برنامه فروش املاک آیت‌ا... کاشانی و سعادت آباد نیز دنبال خواهد شد تا دایره سرمایه‌گذاری‌های شرکت متنوع‌تر شود که البته همه این خرید و فروش‌ها با کارشناسی‌های چندین ماهه انجام شده است. درخشان در برابر این سوال که چرا سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت برای سال مالی فقط ۴۸‌میلیارد‌ریال پیش‌بینی شده، گفت: از آنجا که بوعلی از برخی از شرکت‌ها خارج شده، طبیعی است که دیگر از آن شرکت‌ها DPS نمی‌گیرد، از این رو سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های آن کاهش پیدا کرده است، اما با نگاهی به سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام شده، متوجه خواهید شد که بوعلی در آینده پرتفویی متنوع و در عین حال پربازده خواهد داشت. فرآیندی که در طول یک سال گذشته انجام شده و در یک سال آینده زنجیره ارزش بوعلی تکمیل خواهد شد.
خروج از برخی صنایع به خاطر یارانه‌ها
وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که استراتژی فروش برخی سهام حاضر در پرتفوی بوعلی بر اساس چه کار کارشناسی صورت می‌گیرد؟ گفت:‌گروهی از کارشناسان شرکت با مطالعه آثار اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و آزاد شدن حامل‌های انرژی و تاثیر این تحولات اقتصادی بر عملکرد شرکت‌ها، به این نتیجه رسیدند که شرکت از برخی از صنایعی که تاثیر منفی بیشتری از این طرح دریافت می‌کردند، به صورت تدریجی خارج شود.
امیدواری به تحققEPS ا10 تومانی
وی از سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۵۰میلیون‌تومانی در ۳ ماهه اول سال مالی منتهی به شهریور ۸۹ سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به ذخیره مناسب ۲۹۳میلیارد‌ریالی در نظر‌گرفته شده در صورت‌های مالی شرکت و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در ۳ماهه و در ماه‌های آتی انجام می‌شود...
همچنین سیاست کاهش هزینه‌های مالی که در صورت‌های مالی قابل مشاهده است، به نظر می‌رسد که شرکت بتواند به EPS‌ا100ریالی دست یابد، هر چند بازدهی سهام به گونه‌ای است که سهامداران بیشتر از DPS به افزایش ارزش سهام شرکت در بورس فکر می‌کنند.
«فسفات» آماده بهره‌برداری
مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی در مورد سرانجام بهره‌برداری از کارخانه فسفات کارون گفت: این کارخانه در مرحله پیش‌ راه‌اندازی قرار دارد و با بانک صنعت و معدن برای دریافت 4میلیون یورو فاینانس مذاکره شده که با تامین آن، کارخانه فسفات کارون با ظرفیت 50هزار تن تولید مواد اولیه پودر شوینده در کشور راه‌اندازی خواهد شد، شرکتی که با توجه به انحصاری بودن محصولات آن، می‌تواند بازدهی مناسبی نصیب بوعلی کند.
بوعلی در «دی» هم صاحب سهم شد
درخشان مبارکه در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری بوعلی در بانک دی هم سرمایه‌گذاری کرده است؟ گفت: سرمایه‌گذاری بوعلی از طریق شرکت پاک‌اندیشان امین در بانک دی سهامدار شده است، به طوری که شرکت مزبور سهامدار 6/3درصدی بانک دی شده که با توجه به سهام 50‌درصدی بوعلی در پاک اندیشان، به صورت مستقیم 8/1درصد از سهام بانک 200میلیارد‌تومانی دی از آن بوعلی است.
وی سرمایه‌گذاری در این بانک خصوصی را دارای توجیه اقتصادی دانست و افزود: از آنجا که قیمت خرید هر سهم بانک دی ۱۰۰تومان بوده و بانک در حال گسترش شعب است و آینده خوبی در پیش رو دارد، از این رو سرمایه‌گذاری دارای توجیه اقتصادی محسوب می‌شود.