قابلیت‌های فاز دوم کدال

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- مجید اسکندری: سمینار «گزارشگری نوین مالی» روز گذشته با همت انجمن حسابداران خبره ایران و با حضور حسابداران، حسابرسان و اساتید داخلی و خارجی این حرفه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، بحث گزارشگری نوین مالی را یک ضرورت خوانده و آن را محور توسعه بازار سرمایه می‌‌داند.

دکتر علی صالح آبادی در این سمینار با اشاره به اهمیت گزارشگری نوین مالی گفت: این حوزه نیاز به کار فراوانی دارد و همه ما نیازمند آن هستیم و به طور کلی سرمایه‌گذاران، سهامداران، ذینفعان، فعالان بازار سرمایه و ناظران بر بازار همه نیازمند استفاده از اطلاعات مالی هستند. وی تاکید کرد: بنابراین هر چه گزارشگری مالی ارتقا پیدا کند و اطلاعات به نحو مناسب‌تری افشا شود، بازار سرمایه توسعه و ارتقای بیشتری پیدا خواهد کرد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: مهم‌ترین دارایی در بازار سرمایه، اطلاعات است و سهامداران همواره بر مبنای اطلاعات ارائه شده از سوی ناشران و حسابرسان تصمیم می‌‌گیرند، بنابراین برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه، مسیری جز ارتقای روش‌های گزارشگری مالی نداریم.

صالح‌آبادی سپس گفت: در ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار، هدف از تشکیل سازمان بورس، سامان‌دهی بازار شفاف است و ایجاد اعتماد در بازار سرمایه از طریق گزارشگری سالم امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم در بازار سرمایه، حوزه‌های ریسک را برای سرمایه‌گذاران محدود کنیم، پس اگر می‌‌گوییم گزارش شفاف ارائه کنید، به این دلیل است که می‌‌خواهیم مخاطرات ناشی از عدم افشای اطلاعات را کاهش دهیم و اعتماد بیشتری نسبت به بازار سرمایه جلب کنیم.

رییس سازمان بورس افزود: در این راستا مسیری جز استفاده از IT و بسترهای الکترونیکی نداریم، بنابراین از سال ۸۵ در زمینه ایجاد نرم‌افزار کدال فعالیت را آغاز کردیم که فاز اول در سال ۸۶ راه‌اندازی شد و فاز دوم نیز همزمان با افتتاح نمایشگاه بازار سرمایه افتتاح شده است.

صالح‌آبادی توضیح داد: در فاز اول، گزارش‌ها را برای گروه‌های مختلف استاندارد کردیم، بنابراین گزارش‌های ادواری که از طریق سیستم کدال ارائه می‌‌شود سرعت و دقت بیشتری دارند. از سوی دیگر در طراحی فاز دوم کدال، از امضای دیجیتال استفاده کردیم. وی با تشکر از وزارت بازرگانی یادآور شد: سازمان بورس جزو اولین سازمان‌هایی است که از امضای دیجیتال استفاده می‌‌کند.

صالح‌آبادی سپس گفت: ما در حال حاضر به دنبال پیاده کردن روش Paperless در ارائه گزارش‌ها هستیم. برای این کار بسترهای قانونی و اجرایی فراهم است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رییس سازمان بورس ادامه داد: در سیستم کدال، فرم‌های متعددی از جمله اطلاعات مربوط به پیش‌بینی صورت‌های مالی تلفیقی، اطلاعیه دعوت به مجامع، دارندگان اطلاعات نهانی و نیز هشدارهای نظارتی که شرکت‌ها باید اطلاعات دوره‌ای خود را در موارد زمانی مشخص ارائه دهند، اضافه شده است.

وی در این باره تاکید کرد: این سیستم ۱۰ روز قبل از مهلت معین شده به شرکت هشدار می‌‌دهد که اطلاعات را ارسال کند. در غیر این صورت، سیستم به طور خودکار، گزارش تخلف شرکت را تهیه و منتشر می‌‌کند. این گزارش به صورت اتوماتیک برای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ارسال می‌‌شود.

صالح‌آبادی در ادامه به دیگر مزایای این سیستم اشاره کرد و توضیح داد: در این سیستم، توقف نمادها کوتاه‌ شده و نقدشوندگی افزایش پیدا می‌‌کند.

همچنین این سیستم ارتباط با حسابرسان را برقرار کرده و شرکت‌ها، گزارش‌های تولیدی را که به نظر حسابرسان نیاز دارد، از طریق سیستم برای حسابرسان ارسال می‌‌کنند و حسابرسان نیز یک نسخه تایید شده برای بورس ارسال می‌‌کند.

رییس سازمان بورس سپس گفت: در فاز دوم، کدال انگلیسی نیز تعبیه شده و در فاز سوم نیز بازار اولیه به سیستم اضافه خواهد شد تا از این طریق برای تاسیس شرکت‌ها یا دریافت مجوز افزایش سرمایه بتوان اقدام کرد.

از سوی دیگر در فاز بعدی، تبدیل به سیستم XBRL در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: همه شرکت‌ها از بهمن ماه موظفند از طریق این سیستم، گزارش‌های خود را ارائه کنند.

صالح‌آبادی سپس با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس گفت: در این کمیته‌ها گزارش استانداردی تهیه شده که اگر شرکت‌ها در چارچوب این گزارش، اطلاعات خود را ارائه کنند، شفافیت در بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: تحولات صنعت، جایگاه شرکت، محیط مقرراتی حاکم بر فضای شرکت، ریسک‌ها، وضعیت شرکت در بورس، معاملات با اشخاص وابسته خدمات پس از فروش، نظام راهبری شرکت، وضعیت تکالیف سال قبل مجمع، پیشنهاد تقسیم سود و برنامه‌های آینده شرکت از ویژگی‌های گزارش استاندارد به شمار می‌‌آید که گام موثری به منظور پاسخ‌گویی بیشتر به سهامداران خواهد بود.

صالح‌آبادی در ادامه گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم در بازار سرمایه، ارائه اطلاعات به موقع، با دقت و سرعت مناسب‌تر با توجه به افزایش حجم اطلاعات منتشر شده است.

همچنین کاهش هزینه تولید و تهیه اطلاعات، امکان دسترسی سریع‌تر استفاده‌کنندگان اطلاعات، توسعه شفافیت در بازار سرمایه و حرکت به سمت گزارشگری بین‌المللی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

صالح‌آبادی در پایان اظهار امیدواری کرد: ما امیدواریم تا سال آینده بتوانیم سیستم XBRL را برای حمایت بیشتر از حقوق سرمایه‌گذاران راه‌اندازی کنیم.

تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم

همچنین دبیر علمی سمینار «گزارشگری نوین مالی» در حاشیه برگزاری این سیمنار در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد اهداف این سمینار را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما از برگزاری این سمینار دو هدف کلی را دنبال می‌‌کنیم. نخست اینکه نوآوری‌های بین‌المللی و داخلی در عرصه گزارشگری مالی را معرفی کنیم و دیگر اینکه به بررسی تاثیر بحران مالی بر حسابداری و گزارش‌های مالی به ویژه در دوره رکود اخیر و پس از رسوایی‌های مالی ابتدای دهه اخیر بپردازیم.

دکتر امیر پوریانسب افزود: مقالات و سخنرانی‌های این سمینار در چارچوب هر دو هدف قرار دارند و توانسته‌اند مخاطبان را با آخرین تحولات در عرصه گزارشگری مالی و ارتباط گزارشگری مالی با بحران آشنا سازند.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره اظهار امیدواری کرد: انتظار می‌‌رود در آینده بتوانیم با برگزاری سمینارهایی از این قبیل فعالان حرفه حسابداری و جامعه استفاده‌کنندگان گزارش‌های مالی را در جریان آخرین تحولات در عرصه گزارشگری مالی قرار دهیم.

پوریانسب درباره تاثیر فن‌آوری اطلاعات بر گزارشگری مالی گفت: بخشی از تحولات در عرصه گزارشگری مالی به فن‌آوری اطلاعات بستگی دارد. امروزه شاهدیم که با ورود فن‌آوری اطلاعات، مدل گزارشگری شرکت‌ها، تغییر چشمگیری نسبت به گذشته یافته و به طور کلی بخشی از نارسایی‌ها در زمینه گزارشگری و حسابرسی گزارش‌های مالی و اطلاعات حسابداری به دلیل ورود فن‌آوری‌های جدید به این عرصه است.

معاون سابق شرکت بورس خاطرنشان کرد: این فن‌آوری‌ها شاید در کوتاه مدت، «تهدید» باشند؛ زیرا حسابداری و حسابرسی ما، همگام با فن‌آوری اطلاعات، رشد نکرده است اما با تجهیز حسابداران و حسابرسان به فن‌آوری اطلاعات، تمام این جلوه‌‌های نوظهور به «فرصت» تبدیل خواهد شد و ما را به نسل سوم مدل گزارشگری مالی که مختص شرکت‌ها است و اصول همگانی و اصول صنعت فاصله دارد، رهنمون می‌‌سازد.

پوریا نسب یادآور شد: فن‌آوری‌های جدیدی چون اینترنت، ERP، XBRL، Web+Trust، حسابداری دیجیتالی، حسابداری اینترنتی و بسیاری دیگر، جغرافیای گزارش‌های مالی را زیر و رو کرده‌اند.