فارس- عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره با اشاره به اینکه شبه‌دولتی‌ها پیکره اقتصاد را ضعیف می‌کنند، گفت: شبه‌دولتی‌ها با توجه به اینکه مدیریت دولت را در اختیار دارند نمی‌توانند رونق را به اقتصاد باز‌گردانند.

هوشنگ خستویی درباره دلایل قدرتمند شدن شبه‌دولتی‌ها اظهار داشت: یکی از دلایل قدرتمند شدن شبه‌دولتی‌ها پشتیبانی دولت از آنها است، بنابراین با استفاده از این مساله و دارا بودن مزایای بیشتر می‌توانند قدرتمندتر از شرکت‌های خصوصی عمل کنند.

وی درباره تاثیر ورود این بخش به اقتصاد گفت: شبه‌دولتی‌ها به دلیل پشتیبانی غیرمتعارف دولت می‌توانند نظم کل بازار را که باید در یک چارچوب خاص و به صورت خودجوش انجام بشود برهم بزنند، بنابراین ورود این بخش اثر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه درباره راهکار جلوگیری از ورود شبه‌دولتی‌ها بیان کرد: جلوگیری از ورود شبه دولتی‌ها به راحتی نیست، زیرا باید آنچنان فضای مطمئن و قابل اطمینانی برای سرمایه‌گذاری ایجاد و مقررات و ضوابطی که نیاز است را تدوین کرد و یک تضمین کلی داده شود که هیچ محدودیت جدی برای کسی در خریداری ایجاد نشود، تا سرمایه‌گذاران واقعی برای ورود به این عرصه ترغیب شوند.

خستویی با تاکید براینکه اجرای انجام اصلاحات در قانون اصل۴۴ یک جراحی سنگین است، تصریح کرد: وقتی فضا برای بخش خصوصی به منظور تجهیز کردن خود در مقابل این رویدادها وجود ندارد باید گفت افرادی که در بخش خصوصی هستند برای رویارویی با معضلات شرکت‌های بزرگ تعلیم داده نشده‌اند. همچنین بخش شبه‌دولتی با پشتیبانی دولت به هیچ عنوان اجازه نفس کشیدن و ورود بخش خصوصی را نمی‌دهد.

این حسابدار رسمی تصریح کرد: در نظر‌گرفتن برنامه‌های مختلف در چارچوب خاص و اهداف از پیش تعیین شده، یکی از مضرات حضور شبه‌دولتی‌ها بوده و در این شرایط پیکره ناتوان شده اقتصاد به دلیل بحران جهانی اقتصاد ضعیف‌تر می‌‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا شبه‌دولتی‌ها می‌توانند باعث رونق اقتصادی شوند؟ افزود: به دلیل اینکه شبه‌دولتی‌ها با مدیریت دولت اداره می‌شود، اگر قرار بود رونقی به وجود آید دولت خود آن را ایجاد می‌کرد، بنابراین در این شرایط می‌توان گفت وقتی دولت نتوانسته اقتصاد را رشد دهد شبه‌دولتی‌ها نیز با توجه به اینکه مدیریت دولتی دارند، نمی‌توانند رونق را به اقتصاد باز‌گردانند. خستویی گفت: اگر بخواهیم به سمت رونق اقتصادی برویم باید دوباره اهداف اقتصادی را بازنگری کرده و در کنار آن با تصویب قوانین مکمل، روش‌های مناسبی برای نحوه واگذاری‌ها انتخاب کنیم.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه‌گذاران خارجی وارد بورس ایران نمی‌شوند؟ بیان کرد: سرمایه‌گذاران خارجی از قوانین و مقررات و پشتیبانی لازم اطلاع ندارند. باید بدانیم هیچ چیزی ترسوتر از سرمایه وجود ندارد بنابراین وقتی شرایط بازار خوب نباشد خود را در عرصه اقتصاد نشان نخواهد داد.