گروه بورس-همایون دارابی: رشد قابل‌ملاحظه قیمت‌ها و وجود برخی از ابهامات سبب شده است بازار داد و ستد سهام پس از یک دوره رشد مداوم اینک نوسانات زیگزاگی را به نمایش بگذارد.

در بازار سهام معامله‌گران با توجه به بازگشت برخی از نگرانی‌های سیاسی دیروز در این بخش با دقت روند تحولات را دنبال کردند. سخنان رییس‌جمهوری روسیه و حمایت تلویحی وی از تحریم اقتصادی کشورمان به همراه حضور برخی از مقامات روس در تهران نشان از تغییراتی در این بخش دارد.

روند مذاکرات کشورمان و گروه ۱+۵ در کنار پیشنهاد دکتر البرادعی در کنار گذاشتن روسیه از روند همکاری هسته‌ای مربوط به غنی‌سازی در خارج از خاک کشورمان سبب شده است تا احتمالا تغییراتی در سیاست روسیه رخ دهد که این امر می‌تواند بدون تاثیر نباشد.

در همین حال روند مذاکرات هسته‌ای نیز با سکوت نسبی مواجه است که این سکوت نسبی می‌تواند بیان‌کننده احتمال تغیرات قریب‌الوقوع باشد.

در کنار حوزه سیاسی، دیروز در داخل نیز تحولات چندان به سود بازار نبود. پایان بررسی لایحه طرح هدفمند کردن یارانه سبب شده است تا بازار اجرایی شدن این لایحه را در سال آینده قطعی تلقی کند. همین امر امیدواری‌ها پس از بروز اختلاف میان مجلس و دولت را برای عدم اجرای این لایحه کمرنگ کرده است. در این بخش معامله‌گران همچنین شاهد حصول توافقی میان مجلس و دولت در مورد موضوعات مورد اختلاف هستند که این امر نیز اجرای این لایحه را تسهیل خواهد کرد.

در همین حال دیروز رییس‌جمهوری کاندیداهای مورد نظر خود برای وزارتخانه‌های باقی مانده را به مجلس معرفی کرد که در این میان حضور محصولی در وزارت رفاه و نامجو برای وزارت نیرو توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.

در بازار دیروز مساله ابهام در مورد معامله بلوکی مخابرات نیز با اعلام شکایت کنسرسیوم پیشگامان در مورد شرایط حاکم بر این معامله تشدید شد. این شکایت به معنای تایید ایراد سازمان بازرسی کشور است و می‌تواند به جنبه ارشادی و پیشنهادی نامه سازمان بازرسی جنبه شدیدتری ببخشد.

در این میان اگر چه شورای رقابت با بهانه نداشتن جا و مکان تا کنون حاضر به اظهارنظر در مورد این معامله نشده است اما به هر حال شرایط و وظایف قانونی سازمان بازرسی می‌تواند حتی بدون دخالت شورای رقابت و نهادهای دیگر، این معامله را به یک پرونده قضایی تبدیل کند.

در بازار دیروز مساله معامله عمده مخابرات با اعلام حضور بانک سینا و خرید گسترده سهام مخابرات در بازار، همراه معامله‌گران بود.در بازار دیروز ۶/۷۰میلیون سهم مخابرات از بازار خریداری شد.

در همین حال مشارکت غیر مستقیم بانک سینا در شرایطی نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است که این بانک به دلیل سرمایه کوچک خود (۲۰۰میلیارد‌تومان) با محدودیت میزان سرمایه‌گذاری در این سهام مواجه است. از سویی بانک سینا با توجه به منابع داخلی ضعیف‌تر نسبت به بانک‌های دیگر با ریسک سنگین‌تری نیز مواجه است چرا که تخصیص منابع سپرده‌گذاران برای خرید سهام می‌تواندچالش جدی را ایجاد کند.

در حال حاضر بازدهی نقدی سهام مخابرات در حد ۵درصد است که حتی در صورت رشد صددرصدی نمی‌تواند سود پایه سپرده کوتاه مدت را پوشش بدهد که همین امر چالشی برای مشارکت بانک‌ها در این معامله است.

مخابرات دیروز البته با خبر اعتراض این شرکت به سازمان تنظیم مواجه بود. براساس این خبر چندی پیش براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قیمت اجاره سیم مسی از سه‌هزار به‌هزار‌تومان کاهش یافت و مقرر شد از آن پس، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت (PAP‌ها)، مبلغ اجاره ماهانه سیم مسی برای خدمات ADSL را ‌هزار‌تومان به مخابرات پرداخت کنند.

بنابراین گزارش، پس از این مصوبه شرکت مخابرات با تاثیر‌گذار خواندن این کاهش قیمت در درآمدهای شرکت مخابرات در حال خصوصی شدن، از رگولاتوری درخواست بررسی این مصوبه را کرد.

در بازار دیروز در گروه تجهیزات معامله‌گران شاهد تشکیل صف فروش برای نماد مپنا و جمع‌آوری آن بودند.

در گروه خودرو بازار دیروز نوسان شدیدی را به نمایش گذاشت. تشکیل صف فروش برای دو نماد زامیاد و سایپا و نوسان منفی پارس‌خودرو سبب شد تا این گروه پیشرو نیز دستخوش تغییر شود. در مجموع بازار دیروز بازار پر نوسانی بود که در آن شاخص ۱۱واحد افت کرد.

ارزش معاملات نیز به ۴۸/۵۷میلیارد‌تومان رسید که ۴/۲۴درصد آن مربوط به معاملات نماد مخابرات و ۱۰درصد آن نیز مربوط به معامله ۳۲میلیون سهم بانک

سینا بود. از ۱۸۹نماد مورد معامله نیز ۹۱نماد با افت ارزش و ۹۴نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.