فارس- رییس اداره نظارت برناشران بورسی با تشریح چگونگی اعمال یا عدم اعمال دامنه نوسان قیمت ۳‌درصدی قیمت‌ها گفت: تعیین دامنه نوسان شرکت‌ها به هنگام بازگشایی نماد معاملاتی سلیقه‌ای نیست و دارای آیین‌نامه است. امیر حمزه مالمیر در رابطه با نحوه عدم اعمال محدوده نوسان ۳‌درصدی قیمت سهام شرکت‌ها بعد از تعدیل بیش از ۱۰‌درصدی و اثرات تقسیم سود سالانه و افزایش سرمایه اظهار داشت: برخی شرکت‌ها به دلیل طولانی بودن توقف نماد معاملاتی با تغییرات با اهمیتی در اطلاعات مواجه می‌شوند که این تغییرات باید بررسی شود. از سوی دیگر پیش از این و در چند نوبت اعلام کرده‌ بودیم توقف و بازگشایی نماد ربطی به تعدیل۱۰‌درصدی سود و زیان شرکت‌ها ندارد. چرا که این اتفاق لزوما واقعه با اهمیتی را نشان نمی‌دهد. وی ادامه داد: در این گونه موارد عملیاتی یا غیرعملیاتی بودن سود از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر چه تعدیل سود و حرکت‌های شرکت به سمت درآمدهای غیرعملیاتی بیشتر باشد تعدیل سود نیز از اهمیت کمتری برخوردار خواهد بود. از طرف دیگر مبلغ تعدیل سود هم برای ما اهمیت دارد. چرا که امکان دارد سود یک ریالی شرکتی به ۲ریال افزایش یابد و نشان از رشد ۱۰۰‌درصدی داشته باشد اما عملا در قیمت سهام آن شرکت موثر نیست.

مالمیر با بیان اینکه رویه جدید تغییرات برای اعمال یا عدم اعمال محدوده نوسان ۳‌درصدی پیش از این به بازار اعلام شده، ادامه داد: در سیستم قبلی معاملات سهام امکان اعمال تقسیم سود سالانه شرکت‌ها در قیمت بازگشایی نماد وجود نداشت اما سیستم جدید معاملات این امکان را فراهم کرده است.بنابراین در این سیستم دامنه نوسان برای شرکت‌هایی باز می‌شود که اطلاعات با اهمیتی در مجمع اعلام کرده باشند. در غیراینصورت لزومی ندارد دامنه نوسان شرکتی که با رویه مهم و اثرگذاری در مجمع سالیانه مواجه نشده بیش از ۳‌درصد در روز بازگشایی نماد باشد.

این مقام مسوول در سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با اثر افزایش سرمایه شرکت‌ها و دامنه نوسان قیمتی نیز خاطرنشان کرد: قیمت هر سهم بعد از اعمال افزایش سرمایه شرکت‌ها نیز تعدیل می‌شود. بدین معنی که قیمت ۱۰۰‌تومانی هر سهم حق تقدم بعلاوه قیمت سهام قبل از توقف نماد شده و تقسیم بر تعداد سهام موجود شرکت می‌شود. لذا اتفاق خاصی در شرکت رخ نمی‌دهد.

مالمیر ادامه داد: اما اگر اثر افزایش سرمایه شرکت‌ها بر صورت‌های مالی با اهمیت و فوری باشد بطوری که موجب تعدیل سود سهام شود و از سوی دیگر اهمیت تغییر اطلاعات را لحاظ کرده باشد دامنه نوسان ۳‌درصدی باز می‌شود. وی در برابر این سوال که آیا آیین‌نامه جدیدی برای اعمال یا عدم اعمال محدوده نوسان ۳‌درصدی سهام شرکت‌ها بعد از بازگشایی نمادها وجود دارد یا خیر؟ پاسخ داد: جزییات تعیین محدوده نوسان ۳‌درصدی قیمت‌ها در قالب بخشنامه‌ای تهیه و اعلام شده که در رابطه با تعیین اثرات تعدیل سودهای با اهمیت یا عادی آیین‌نامه‌ای وجود دارد و اعمال یا عدم اعمال دامنه نوسان ۳‌درصدی قیمت‌ها سلیقه‌ای نیست.

وی در خاتمه گفت: طبق روال گذشته قبل از بازگشایی نماد شرکت‌ها تمام اطلاعات مربوطه توسط اداره نظارت بر ناشران بورسی دریافت و به بازار اعلام می‌شود تا همگان از جزییات تغییرات شرکت‌ها مطلع شوند.