شروین شهریاری
پرسش از آقای پیمان سبحانی از طریق پست الکترونیک: در صورت توافق بر کاهش نرخ سنگ‌آهن، سودآوری و ارزش ذاتی سهام چادرملو چه تغییراتی خواهد کرد؟

پاسخ: هر چند هنوز جزئیات دقیقی از توافق نهایی بین فولادسازان و معدنکاران در خصوص نرخ سنگ‌آهن منتشر نشده است اما مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در هفته گذشته از توافق ضمنی طرفین در خصوص کاهش نرخ سنگ‌آهن در سال 88 خبر داد. در محافل غیررسمی میزان این کاهش قیمت حدود ده‌درصد عنوان شده است. با در نظر گرفتن این فرضیه (که احتمالا مدنظر خواننده محترم نیز بوده است) اقدام به تخمین سودآوری و ارزش‌گذاری چادرملو می‌کنیم.
«کچاد» در سال جاری‌ پیش‌بینی حجم تولید خود را حدود ۷‌میلیون تن کنسانتره (با ۴‌درصد افزایش نسبت به سال ۸۷) در نظر گرفته است‌.‌ شرکت میانگین نرخ فروش کنسانتره را با ۶‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته از ۵۸‌هزار‌تومان به حدود ۶۱‌هزار‌تومان در بودجه رسانده است. حجم و قیمت فروش گندله نیز به ترتیب دو میلیون تن و ۱۳۷۵۰۰‌تومان ( در هر تن) در نظر گرفته شده است. در جدول یک بودجه فروش چادرملو در سال ۸۸ مشاهده می‌شود.
در تحلیل بودجه شرکت باید در نظر داشت که حجم فروش کنسانتره با توجه به افزایش نیاز فولاد‌سازان به این محصول در حد معقولی برآورد شده است. اما افزایش شش‌درصدی میانگین قیمت فروش با توجه به شرایط کنونی به احتمال زیاد محقق نخواهد شد. در بخش فروش گندله نیز گزارش سه ماهه چادر ملو نشان می‌دهد که شرکت هر تن محصول را با نرخ بیش از 136‌هزار‌تومان در هر تن به مشتریان اصلی خود (ذوب‌آهن و فولاد هرمزگان) فروخته است. البته با توجه به اینکه مبنای تهیه گزارش عملکرد سه ماهه شرکت بر اساس نرخهای بودجه بوده است این احتمال وجود دارد که مشابه وضعیت کنسانتره، نرخ واقعی فروش گندله به مشتریان نیز کمتر از سطح مزبور محقق شود. با توجه به این موارد، در جدول دو با مفروضاتی محتاطانه تر اقدام به برآورد بودجه فروش شرکت در سال 88 شده است.
در جدول دو قیمت فروش محصولات «کچاد» در بخش کنسانتره و گندله با ده‌درصد کاهش نسبت به سال گذشته و نرخ سنگ دانه بندی معادل بودجه کنونی در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب همانطور که مشاهده می‌کنید در صورت تحقق این مفروضات، درآمد حاصل از فروش شرکت نسبت به پیش بینی بودجه ۹/۷۶‌میلیارد‌تومان کاهش خواهد یافت. این مساله با فرض ثبات سایر اقلام پیش بینی بودجه، منجر به کاهش EPS شرکت از ۱۷۴۸ریال کنونی به ۱۳۶۳‌ریال خواهد شد.
البته باید توجه داشت در صورتی که مباحثات کنونی فولادسازان با معدنکاران منجر به توافق بر سر شناور‌سازی نرخ سنگ‌آهن متناسب با قیمت فولاد شود تحول بزرگی در تاریخچه فعالیت شرکت‌های سنگ‌آهنی محسوب خواهد شد.
بدین ترتیب اگر از این پس به عنوان مثال قیمت فروش سنگ‌آهن در هر زمان به عنوان ضریبی از نرخ شمش فولاد محاسبه شود، آنگاه معدنکاران سنگ‌آهن نیز از تحولات بازار فولاد متاثر شده و با توجه به افق رشد قیمت این محصول در بلند مدت از آن منتفع خواهند شد.
بنابراین هر چند کاهش قیمت سنگ‌آهن در مقطع فعلی به نفع سنگ‌آهنی ها نخواهد بود اما در ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها باید جزئیات مربوط به احتمال شناورسازی نرخ فروش را نیز در نظر داشت.
بدیهی است محاسبات فوق با توجه به عدم توافق نهایی در خصوص نرخ سنگ‌آهن یک سناریوی احتمالی بوده و کارشناسان با تغییر مفروضات می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص پیش بینی سودآوری و ارزش ذاتی سهام شرکت دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com