گروه بورس- همایون دارابی- بازار دادوستد سهام در حالی هفته کاری خود را آغاز می‌کند که در هفته گذشته با ثبت رشد ۱/۲۳۲واحدی، شاخص ۲درصد دیگر به بازدهی سال جاری خود افزود. این امر در شرایطی رخ داده است که بازار به دلیل آرامش سیاسی و همچنین ورود نقدینگی تازه توانسته است، رکورد بازدهی در ۵سال اخیر را در هم بشکند. مساله‌ای که سبب شده است برخی از قیمت‌های سهام در رکوردهای تاریخی خود قرار‌گیرند و تغییر«پی‌بر‌ئی» بازار رخ دهد. در همین حال اگر چه آرامش نسبی کنونی سبب شده است تا معامله‌گران بر تحولات قیمتی کنونی بازار متمرکز شوند، اما وجود برخی از ریسک‌های آتی سبب شده است برخی از کارشناسان امکان تغییرات بیشتر قیمتی و رشد آتی را با چالش جدی مواجه بدانند. در صدر استدلال این گروه از کارشناسان مساله اجرای طرح تحول اقتصادی در سال آینده و رشد تورم آتی قرار دارد. از دید این گروه در شرایطی که سود آتی بسیاری از شرکت‌های بورسی در سال آینده کمتر از سال جاری خواهد بود (به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی) «پی‌بر‌ئی» بازار نمی‌تواند به صورت پیوسته‌ای رشد کند که همین امر باعث به چالش کشیده شدن روند آتی بازار می‌شود.از دیدگاه این گروه از کارشناسان در شرایط کنونی تنها گروهی از سهام می‌توانند برای رشد قیمت کاندیدا شوند که در سال آینده بتوانند در شرایط رشد بهای انرژی قادر به افزایش سود خود باشند، اما آن گروهی که با افت سود در سال آینده مواجه می‌شوند در حال حاضر «پی‌بر‌ئی» واقعی به مراتب بیشتر از حد کنونی دارند که این امر می‌تواند به معنای ریسک بیشتر این گروه از سهام در صورت رشد قیمت مداوم باشد. در همین حال این نظر از سوی گروه دیگر از کارشناسان با چالش‌های مواجه است. رشد ارزش دارایی ثابت در صورت بروز تورم، تاثیر آرامش سیاسی بر انتظارات سرمایه‌گذاران و همچنین تاثیر خروج اقتصاد جهانی از رکود و رشد درآمد شرکت‌های وابسته به این بازار نکاتی است که در مقابل از سوی مدافعان تداوم رشد قیمت بیان می‌شود. چنین چالش‌هایی مسایلی است که اینک در برابر معامله‌گران قرار دارد.در کنار رشد بهای سهام حاضر در بازار به عنوان یکی از زمینه‌های رشد بازار، عرضه سهام جدید موضوعی است که احتمالا در هفته‌های آینده بخش عمده‌ای از رشد بازار را متقبل خواهند شد. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار در چند هفته آتی با چالش تجدید ارزیابی خود از روند آتی بازار مواجه خواهد بود. برخورداری معامله‌گران از تجربیات سال‌های رکود گذشته و احتیاط معامله‌گران با تجربه نیز سبب خواهد شد بازار با تغییر گروه‌های پیشرو خود به سوی بخش‌هایی از بازار که در ماه‌های گذشته حرکت قیمتی را تجربه نکرده‌اند، حرکت کنند.از این رو گروهی از کارشناسان رفتار بازار در حرکت به سوی بانک‌های دولتی، گروه خودرویی و بخش‌هایی از دو گروه سرمایه‌گذاری و مسکن را ناشی از این احتیاط ارزیابی می‌کنند. امری که می‌تواند رفتار آتی معامله‌گران را به حرکت در دو بخش مجزا بازار منجر شود.این دو بخش سهام با ریسک بالا و همچنین نمادهای با ریسک کمتر خواهد بود.

در کنار شرایط حاکم بر درون بازار، معامله‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار در حوزه سیاسی با بحث‌های تازه مطرح شده در مورد عدم پذیرش بخشی از درخواست‌های آژانس مواجه شده‌اند. رد انتقال اورانیم غنی‌شده از جمله مسایلی است که مطرح شده است، هر چند که انتظار نمی‌رود مسائل هسته‌ای به سرعت حل و فصل شود، اما مذاکرات ژنو و وین از وجود فضای تفاهمی حکایت دارد که می‌تواند با فراز و فرودهایی به نتیجه برسد.

در کنار بحث سیاسی معامله‌گران در حوزه اقتصادی شاهد ادامه بحث‌ها در مورد طرح تحول و اجرای آن هستند. در همین حال تحولات بانک مرکزی به ویژه بحث در مورد بخشش جریمه وام‌گیرندگانی که تاکنون وام خود را بازپرداخت نکرده‌اند، موضوعی مهم به شمار می‌رود. در صورت آنکه بخش عمده‌ای از وام‌گیرندگان در مهلت دو ماهه داده شده بتوانند وام خود را بازپرداخت کنند (امری که احتمال آن ضعیف است)، شرکت‌های دارای بدهی بانکی با موقعیت مالی بهتر و بانک‌های وام‌دهنده با مشکل تحقق درآمد شناسایی شده از محل وجه التزام مواجه خواهند شد. در ابتدای سال جای استمهال گسترده بدهی برخی از واحدهای بدهکار، دشواری‌هایی را برای بانک‌های وام‌دهنده در رشد پیش‌بینی سود ایجاد کرد که طرح اخیر بانک مرکزی نیز می‌تواند شرایط مشابهی را ایجاد کند.

در کنار مباحث اقتصاد داخلی در سطح خارجی معامله‌گران با شرایط مناسبی مواجه‌اند. در بازار جهانی انتشار آمار اقتصادی آمریکا امیدواری‌هایی را برای پایان بحران اقتصادی جهانی ایجاد کرده است، در همین حال رشد بهای نفت و کاهش ارزش دلار نیز موضوعاتی هستند که برای کارشناسان بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط کنونی بیشتر تحلیل گران کاهش ارزش دلار را بستری برای رشد بهای مواد خام ارزیابی می‌کنند که می‌تواند به تقویت شرکت‌های وابسته به این بخش منجر شود. در بازار جهانی فلزات بار دیگر بهای مس در ورای مرز ۶هزار و ۵۰۰دلار تثبیت شده است. بهای مس در آخرین معاملات خارج از بورس فلزات لندن به ۶هزار و ۵۶۹دلار در هر تن رسیده است. بهای روی و سرب نیز در مرز ۲هزار و ۲۰۰دلار باقی مانده‌اند. در بورس فلزات لندن بهای بیلت فولادی در بازار جنوب شرق آسیا به مرز ۴۹۰دلار در هرتن رسیده است. این امر در شرایطی است که بهای بیلت در بازار مدیترانه به ۳۳۹دلار در هرتن رسیده است. شاخص بالتیک نیز با اندکی رشد به ۳هزار و ۱۳واحد نزدیک شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه را باید بازاری پرنوسان دانست که اگر چه از شدت عرضه‌ها در نمادهای عمده بازار کاسته شد، اما صف‌های عمده بازار به ویژه دو صف بیمه البرز و دی به چالش جدی کشیده شد و هر دو نماد متعادل شدند.در حال حاضر معامله‌گران با توجه به رشد اخیر این دو نماد در انتظار اطلاعات آتی در مورد این گروه از نمادها هستند.در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی شاهد توقف نماد بانک اقتصاد نوین برای برگزاری جلسه هیات مدیره جهت تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه بودند. در همین حال نمادهای بانکی در روز چهارشنبه با اقبال مجدد معامله‌گران با صف‌های خرید سنگین مواجه شدند که بخشی از این امر به دلیل برخی تحولات آتی در این نمادها بود.در گروه نمادهای بانکی دولتی، عدم رشد قیمت در هفته‌های اخیر مهم‌ترین انگیزه برای رشد این گروه عنوان می‌شود، اما در گروه خصوصی‌های بانک پارسیان با توجه به عرضه بلوک بانک پارسیان در روز شنبه با صف خرید همراه شد.بانک پارسیان روز شنبه شاهد عرضه ۴۲/۲درصد سهام این بانک توسط صبا تامین در نرخ ۳هزار و ۱۵۰‌ریال خواهد بود.

در گروه مالی انتظار می‌رود در خلال هفته جاری مساله پذیرش دو بیمه دانا و آسیا به پایان برسد تا راه برای عرضه این دو سهم که احتمالا همزمان در بورس عرضه خواهند شد، باز می‌شود.

در گروه فلزی، در روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد توقف نماد فولاد خراسان بودند که این امر بحث‌هایی در مورد شرایط این نماد را ایجاد کرده است.

در گروه خودرویی نمادهای خودرویی روز چهارشنبه با صف‌های سنگین مواجه شدند که در این میان سایپا با صفی بی‌سابقه مواجه شد.

در گروه برقی نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با صف خرید سنگین مواجه بود.در گروه انفورماتیکی، نماد خدمات انفورماتیک روز چهارشنبه همچنان یکی از سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار را به خود اختصاص داد، هر چند که تاکنون دلیلی برای این صف خرید ذکر نشده است و ابهام جدی در مورد این نماد در میان معامله‌گران وجود دارد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با شرایط پرنوسان اما رو به رشد بود که در آن شاخص ۳/۶۳واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۶۳میلیارد‌تومان رسید تا در کل هفته بازار با معامله ۲۵۱میلیارد‌تومان سهام، شاهد رشد ۱/۵درصدی ارزش کل معامله هفته باشد.