شروین شهریاری
*درخواست از خواننده‌ای بدون ذکر نام: لطفا تحلیلی از وضعیت سودآوری شرکت فولاد خوزستان در سال جاری ارائه کنید.

همانطور که می‌دانید نوسانات قیمت جهانی مواد خام و کالا‌ها در سال گذشته شدید و بی‌سابقه بوده است. این رویداد باعث شده تا شرکت‌های وابسته در اوج دوران بحران در اسفند ماه سال گذشته حداکثر احتیاط را در تدوین بودجه خود لحاظ کنند. این مساله در حال حاضر با عادی شدن نسبی شرایط به صورت یک پتانسیل بالقوه جهت تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد شرکت‌ها درآمده است. «فخوز» نیز از این رویه کلی مستثنی نبوده؛ به طوری که به علت تغییرات سریع نرخ فروش محصولات، سودآوری شرکت از امکان افزایش برخوردار است. در ادامه به بررسی این مساله می‌پردازیم.
فولاد خوزستان قصد دارد در سال ‌جاری در مجموع 8/2میلیون تن محصولات شمش فولادی در ابعاد مختلف مشتمل بر 14/1‌میلیون تن اسلب و 66/1‌میلیون تن بلوم و بیلت را تولید و به فروش برساند.
در جدول‌۱ بودجه فروش ارائه شده توسط شرکت برای سال ۸۸ را در مقایسه با پیش‌بینی تحلیلی مشاهده می‌کنید:
همان طور که از ارقام جدول پیداست، برآورد بودجه فروش تحلیلی حدود 3/146‌میلیارد‌تومان بیش از پیش‌بینی ارائه شده توسط شرکت است.
در این راستا باید توجه داشت که قیمت فروش محصولات فولاد نیمه خام در حال حاضر در منطقه خلیج فارس در محدوده ۵۰۰‌دلار به ازای هر تن قرار دارد. بنابراین با در نظر گرفتن نرخ‌های فروش سه ماهه اول (اسلب ۴۱۰‌دلاری و بلوم و بیلت ۳۸۰‌دلاری)، لحاظ کردن قیمت میانگین ۴۵۰‌دلاری برای محصولات «فخوز» در سال جاری برآوردی منطقی تلقی می‌شود.
برای تخمین سودآوری باید به بررسی بهای تمام شده نیز بپردازیم. در این بخش فولاد خوزستان نرخ خرید سنگ‌آهن داخلی را با حدود 30‌درصد کاهش نسبت به سال گذشته برآورد کرده است. به جدول‌2 توجه کنید:
در جدول مزبور، در ستون پیش‌بینی تحلیلی، نرخ خرید سنگ‌آهن بدون تغییر نسبت به سال گذشته لحاظ شده است. این برآورد با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار جهانی سنگ‌آهن و روند مذاکرات داخلی، یک گمانه زنی محتمل محسوب می‌شود. بدین ترتیب با در نظر گرفتن سایر اقلام بهای تمام شده مطابق پیش‌بینی بودجه، اثر افزایش قیمت خرید سنگ‌آهن نسبت به پیش‌بینی قبلی معادل ۹/۵۴‌میلیارد‌تومان به دست می‌آید.
بدین ترتیب با لحاظ کردن اثر دو مورد فوق در برآورد تحلیلی (افزایش فروش و بهای تمام شده) سود ناخالص شرکت نسبت به بودجه فعلی 4/91‌میلیارد‌تومان افزایش خواهد یافت. با فرض ثبات سایر سرفصل‌ها و لحاظ کردن اثر مالیات ، 8/70‌میلیارد‌تومان بر سود خالص شرکت افزوده می‌شود. این تغییرات می‌تواند EPS ا 127‌ریالی کنونی شرکت را با افزایش 323‌ریالی به رقم 450‌ریال برساند. البته باید توجه داشت این تخمین بر اساس پاره‌ای مفروضات شکل گرفته و کارشناسان با تغییر آنها می توانند به ارقام متفاوتی در محاسبه EPS شرکت در سال 88 دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com