گروه بورس- شرکت پارس خودرو در سه ماه اول سال ۸۸ توانست ۱۵درصد پیش‌بینی فروش خود را محقق کند.

به گزارش بورس و اوراق بهادار این شرکت که فروش امسال را ۱۲هزارمیلیارد ریال پیش‌بینی کرده، در اولین فصل سال توانست یک‌هزارمیلیارد ریال آن را به تحقق برساند.

شرکت، سود عملیاتی سال ۸۸ را یک‌هزار و ۵۱۸میلیارد ریال پیش‌‌بینی کرده که در سه ماه اول سال ۳۹۲میلیارد ریال آن را پوشش داده است.

پارس خودرو از یک‌هزار و ۱۲۱میلیارد ریال پیش‌بینی سود پس از کسر مالیات توانست سه ماهه، ۲۶۵میلیارد ریال را تحقق بخشد.

بر این اساس شرکت ۱۳۳ریال از ۱۵۶ریال پیش‌بینی سود امسال را سه ماهه محقق کرده است. شرکت اعلام کرده که طرح افزایش سرمایه به میزان ۱۰۰درصد سرمایه را در دست مطالعه دارد.

طرحی که به نتیجه نرسید

این در حالی است که سهامداران شرکت در مجمع عمومی عادی سالانه سال ۸۷ نسبت به منتفی شدن احداث خط رنگ جدید شرکت که بحث آن از سال ۸۶ با افزایش سرمایه ۸۰۰میلیارد ریالی آغاز شده بود، اعتراض داشتند. به گفته سهامداران، شرکت در این زمینه هزینه‌های بسیار کرده است.

بر اساس بند ۴گزارش حسابرس نیز نسبت به این موضوع آمده است:

طی سال مالی ۱۳۸۶، شرکت برای تامین مخارج احداث خط رنگ جدید اقدام به افزایش سرمایه به میزان ۸۰۰میلیارد ریال

(از مبلغ ۱۲۰۰میلیارد ریال به ۲۰۰۰میلیارد ریال)

نموده و از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه (موضوع ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات تسهیل نوسازی صنایع کشور و اصلاح ماده ۱۱۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی) به طور کامل در سال مالی مزبور نیز استفاده کرده است. در این خصوص به موجب صورتجلسه هیات مدیره شرکت به تاریخ ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۷ (و بر اساس مصوبه هیات مدیره گروه سایپا) احداث خط فوق منتفی شده است و با عنایت به عدم صرف افزایش سرمایه مزبور برای اهداف یادشده، بهره‌مندی شرکت از معافیت مالیاتی ذکر‌شده موضوعیت نخواهد داشت. نظر به مراتب فوق هر چند اصلاح حساب‌ها از بابت موضوع یادشده ضروری است، لیکن تعیین تعدیلات قطعی از این بابت در شرایط موجود برای این سازمان امکان‌پذیر نمی‌باشد و منوط به نظر نهایی مقامات مالیاتی است.

به گفته تفرشی، مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو مخالفت سازمان محیط‌زیست و خروج اجباری سالن رنگ تا ۱۲۰کیلومتر خارج از شهر باعث توقف این خط شده است.

به گفته وی به رغم صرف هزینه‌ بسیار برای راه‌اندازی خط رنگ جدید، این طرح متوقف شد و به جای آن سالن قدیمی به افزایش

ظرفیت رسید.

مغایرت در حساب‌ها با رنوپارس

بنابراین گزارش رفع مغایرت در حساب‌‌های بین پارس‌خودرو و رنو پارس از دیگر نکاتی بود که مورد اعتراض سهامداران پارس خودرو قرار داشت.

در بند ۳ گزارش حسابرس در این زمینه آمده است: بر اساس قراردادهای چندجانبه منعقده فی‌مابین شرکت‌های سایپا، رنوپارس، رنو و سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، طی سال مالی مورد گزارش معادل مبلغ یک‌هزار و ۸۳۶میلیارد ریال قطعات خودرو تندر-۹۰ از شرکت رنو پارس خریداری شده است. تعیین قیمت قطعات منفصله (سی.کی.دی) فوق بر اساس IPL که طی صورتجلسه مورخ اول دی ماه ۱۳۸۷ (که رعایت آن توسط شرکت لازم‌الاجرا می‌باشد) چنین تصریح شده است که قیمت قطعات و ضرایب در دوره‌های ۴ماهه به نحوی تعیین شود که در نهایت معادل ۵/۳درصد سود عاید شرکت رنوپارس شود. بر این اساس شرکت رنو پارس در تاریخ ۲۷اسفند ماه ۱۳۸۷ بابت تعدیل بهای قطعات تحویلی یک فقره صورت حساب تکمیلی به مبلغ ۳۰۶میلیارد ریال ارسال کرده که به دلیل عدم پذیرش آن از جانب شر