پرسش از آقای فرهنگ صراف: چرا سهام صندوق بازنشستگی کشوری از روند منفی و صف فروش برخوردار شده است؟ «وصندوق» یک شرکت سرمایه‌گذاری است که بخش عمده ای از درآمد خود (۸۸‌درصد) را از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌‌های زیرمجموعه به دست می‌آورد. یکی از این زیرمجموعه‌ها به نام شرکت لوله‌سازی اهواز اخیرا با مشکلاتی روبه‌رو شده و به علت کندی اجرای پروژه خط لوله ۹۰۰‌کیلومتری انتقال گاز به پاکستان و سررسید شدن موعد تسهیلات دریافتی از بانک‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. (روزنامه دنیای اقتصاد - مورخه ۲۶ فروردین - صفحه صنعت و معدن)

آخرین سرمایه ثبت شده لوله‌سازی اهواز ۷/۱۱۹‌میلیارد تومان است که مالکیت ۵۵‌درصدی آن در اختیار سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی قرار دارد. «وصندوق» به ازای هر سهم این شرکت سرمایه پذیر برای سال مالی جاری، ۴۵۶‌ریال سود نقدی (بر مبنای سیاست تقسیم ۸۰‌درصدی) پیش‌بینی کرده و جمع درآمد سرمایه‌گذاری‌های خود را از این محل ۳/۳۰‌میلیارد تومان در پیش‌بینی بودجه در نظر گرفته است. با یک محاسبه ساده مشاهده می‌شود که تحقق درآمد مذکور، حدود ۶۳‌ریال بر سود هر سهم «وصندوق» در سال مالی جاری موثرخواهد بود و در صورتی که لوله‌سازی اهواز پیرو مشکلات اخیر موفق به تقسیم سود مناسب نشود، پیش‌بینی درآمد ۳۵۰‌ریالی هر سهم «وصندوق» نیز از این بابت تاثیر منفی خواهد پذیرفت. هرچند این احتمال وجود دارد که صندوق بتواند از محل افزایش درآمد در سایر بخشها این کسری احتمالی را جبران کند.

البته باید توجه داشت که در افق زمانی بلند مدت به ویژه با لحاظ کردن درآمد پتروشیمی جم در سال مالی آینده، وضعیت صندوق کماکان مناسب بوده و مساله ایجاد شده در مورد لوله‌سازی اهوار در کنار فضای عمومی رکود بازار تنها در کوتاه‌مدت بر سهم تاثیر خواهد گذاشت.

* پرسش از آقای احمد ارجمند: اینجانب چندی پیش حدود ۱۰‌هزار سهم خود (مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی) را نزد یک شرکت کارگزاری برای فروش گذاشته ام. در حالی که هر روز چند میلیون تومان از سهام آن شرکت معامله می‌شود ولی سهام اینجانب هنوز فروش نرفته است. به چه دلیل این مشکل پیش آمده است؟

در سیستم معاملاتی فعلی نمایندگان شرکت‌‌های کارگزاری در ایستگاه‌های معاملاتی سراسر کشور راس ساعت ۳۰/۸ صبح شروع به وارد کردن تقاضا‌های خرید و فروش مشتریان در سامانه معاملاتی می‌نمایند. به سبب اهمیت عامل زمان در سیستم کنونی، در چند دقیقه نخست، اغلب رقابت شدیدی بین کارگزاران برای وارد کردن دستور‌های خرید و فروش در مورد سهم‌هایی که دارای «صف» هستند، شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی طبیعتا کارگزاران ترجیح می‌دهند ابتدا دستور‌هایی را وارد سامانه کنند که احتمال انجام آن در جلسه معاملاتی پیش رو بیشتر است. در بعضی موارد نیز شرکت‌‌ های کارگزاری دارای شخصی با مسوولیت «مدیریت معاملات» هستند و

بدین ترتیب هماهنگی ورود به صف ‌های خرید و فروش در ایستگاه‌های معاملاتی مختلف یک شرکت کارگزاری از این طریق صورت می‌گیرد. در خصوص سرمایه‌گذاری بوعلی باید گفت این شرکت اکنون مدت زمان طولانی (حدود سه ماه) است که دارای صف فروش سنگین بوده و هر روز حجم معاملات اندکی (احتمالا به منظور عدم شمول در گره معاملاتی) بر نماد سهم انجام می‌شود. در این شرایط امکان ورود یک بلوک ۱۰هزارتایی در ابتدای صف فروش دشوار بوده و احتمالا دلیل عدم فروش سهام مربوطه نیز همین مساله است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد تا زمان تحقق افت قیمتی سهم و افزایش جذابیت آن برای خریداران و جمع آوری صف، فروش این سهم در روال عادی معاملات از احتمال کمی برخوردار باشد.

گفتنی است شرکت بورس راه اندازی نرم افزارمعاملاتی جدیدی را در آینده نزدیک در دستور کار دارد که با اجرایی شدن آن احتمالا نحوه قرارگیری دستور‌های خرید و فروش در صف ها در آغاز معاملات به صورت اتفاقی (RANDOM) برنامه‌ریزی خواهد شد و بدین ترتیب عدالت بیشتری در اجرای دستور‌های خرید و فروش متقاضیان اعمال می‌شود.

Shahriary_sh@yahoo.com