ورود شرکت بورس به تالار معاملات نیازمند بررسی است

سنا- یک حسابرس بازار سرمایه گفت: ورود شرکت بورس به تالار معاملات نیازمند بررسی و مطالعات گسترده‌ای است تا هیچ آسیبی به بازار و اعتماد عمومی وارد نشود. یکی از اعضای شورای عالی جامعه حسابداران رسمی‌با بیان مطلب بالا گفت: «طبق اساسنامه شرکت بورس دریافت حق پذیرش از شرکت‌های در حال ورود و مبلغی بابت باز و بسته شدن نمادها از اصلی‌ترین منابع درآمدی شرکت بورس به شمار می‌رود. البته با توجه به نوع ماهیت شرکت، امکان انجام فعالیت دیگری مانند تحلیل و غیره وجود ندارد؛ زیرا در صورت انجام هر فعالیت دیگری بازار تحت تاثیر قرار گرفته و با بحران مواجه می‌شود.»

هوشنگ خستویی ادامه داد: «فارغ از کمک‌هایی که سازمان به شرکت بورس می‌کند این شرکت دارای هزینه‌های زیادی مانند پرداخت حقوق، مالیات، پاداش، بیمه و غیره است که از سود آن کسر می‌شود. از آنجا که ارائه خدمات پذیرش و خدمات برای شرکت‌های پذیرفته شده مهم‌ترین منابع درآمدی شرکت هستند، باید مراقب بود تا همواره حقوق سهام‌داران رعایت شود.»وی در پاسخ به این سوال که ضرورت پذیرش سهام شرکت بورس در بورس چیست، گفت: «در صورت ورود به بورس، سهام این شرکت در اختیار بخش عمومی‌قرار گرفته و سهامداران نیز انتظار دریافت سود از شرکت را دارند. البته در آن صورت نیز باید به‌ترکیب سهامداران دقت کرد؛ چراکه اگر یک شرکت قوی تعداد زیادی از سهام را در اختیار بگیرد، می‌تواند از شرکت‌های هم صنعت خود به شدت حمایت کند. البته از آنجا که هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند بیش از ۵/۲ درصد از سهام شرکت را در اختیار بگیرد باید منتظر تشکیل هیات‌ مدیره ماند. این در حالی است که برای تشکیل یک هیات‌مدیره پنج نفره باید حداقل ۱۶‌درصد سهام در اختیار یک گروه باشد. به همین دلیل نیز عده‌ای ائتلاف کرده و ۱۷ تا ۲۰‌درصد سهام را تحت کنترل خود قرار می‌دهند؛ اما نباید فراموش کرد که این تعداد از سرمایه‌گذاران نیز به طور حتم منافع خاصی خواهند داشت.»

خستویی با اشاره به انجام چنین اقدامی‌در بورس نیویورک و برخی دیگر از بورس‌های پیشرفته دنیا تاکید کرد: «باید توجه داشت که هر کدام از این بازارها شرایط خاص خود را داشته و با اوضاع بازار سهام کشور ما متفاوت است. بنابراین چنانچه می‌خواهیم این موارد را در کشور اجرایی کنیم، باید بومی‌سازی انجام داده و محیط را برای چنین تحولی سازگار کنیم. بنابراین پیش از هر چیز دیگر نیازمند بررسی قوی مالی هستیم.»