بازگشایی 6 نماد معاملاتی

گروه بورس - علیرضا باغانی: نیاز به نقدینگی برخی از شخصیت‌های حقوقی بازار برای حضور در عرضه‌های احتمالی خصوصی‌سازی در کنار برخی از متغیرهای برونی از جمله تغییرات قیمت‌های جهانی به ویژه سنگ‌آهن روز گذشته عرضه‌هایی را در بازار سرمایه رقم زد.

اما با این حال فضای عمومی بازار مثبت باقی ماند و شاخص بورس رشد ۴۱ واحدی را تجربه کرد. در بازار روز سه‌شنبه نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه قزوین، سیمان صوفیان، فولاد خوزستان، گروه صنعتی بارز، پس از اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۳۰/۱۲/۸۷ و شاهد، پس از تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۳۱/۳/۸۷ و سرمایه‌گذاری مسکن پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شدند.

قیمت احتمالی مزایده «گل گهر»

گفته‌های بازار: انجام مزایده ۲۵۰هزار تنی گل گهر در قالب محموله‌های صادراتی در شرایطی روز دوشنبه انجام گرفته که شایعه‌سازان بازار در مورد قیمت این مزایده گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کردند.

این خبرهای محفلی و غیررسمی حاکی از آن است که قیمت هر تن کنسانتره در این مزایده بیش از ۱۰۰ یورو بوده است.

شنیده‌های ما: بنابر اخبار رسیده در ظاهر گل‌گهر، هر تن کنسانتره را به قیمت ۱۰۹ یورو به بالاترین قیمت فروخته است.

روز گذشته بروز برخی از شایعات در بازار مبنی بر این که EPS چادر ملو و گل گهر کاهش یافته موجب شد که این نمادها با عرضه‌هایی مواجه شوند در حالی که این شرکت‌ها سود نقدی «DPS» خود را ۸۰درصد EPS اعلام کرده بودند.

این منابع گزارش می‌دهند، EPS سال ۸۶ «کچاد» و «گل گهر» با احتمال تعدیل مثبت نیز مواجه است.

کاهش ۲۱میلیارد تومانی زیان «فاهواز»

گفته‌های بازار: در بازار خبرهایی از کاهش قابل توجه زیان سنواتی شرکت نورد و لوله اهواز به گوش می‌رسد.

بنابراین شنیده‌ها، ۲۰میلیارد تومان از زیان سنواتی ۱۹۶میلیارد تومانی «فاهواز» کاهش یافته است. از طرفی دیگر گفته می‌شود که نورد و لوله اهواز هم‌اکنون در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های طرح آهن و فولاد خرمشهر است، اما هنوز برای این طرح سرمایه‌گذاری پیدا نشده است. پیش از این «فاهواز» برای طرح احیا، ذوب و ریخته‌گری خود تحت عنوان آهن و فولاد خرمشهر با بنیاد مستضعفان و چند سرمایه‌گذار خصوصی و یک کنسرسیوم خارجی وارد مذاکره شده بود.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار از «فاهواز» حاکی از آن است که این شرکت در سال گذشته فروش کارمزدی خود را که دارای حاشیه سود بیشتری است، تقویت کرده است، این اقدامات در کنار کاهش هزینه‌های پرسنلی موجب شده که زیان سنواتی شرکت حدود ۲۱میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

در زمینه طرح توسعه شرکت نیز گفته می‌شود، به‌رغم اینکه هنوز سرمایه‌گذار جدی برای مشارکت در احداث طرح پیدا نشده، اما شرکت در حال سوله‌سازی، درختکاری، احداث فونداسیون و دیگر موارد مربوط به زیرساخت‌ها است که به محض توافق با سرمایه‌گذاران احتمالی، مشکل زیرساختی برای احداث طرح ذکر شده وجود نداشته باشد. مدیر «فاهواز» پیش از این احداث طرح آهن و فولاد خرمشهر را تنها راه خروج شرکت از زیان‌دهی عنوان کرده بود.

«ومعادن» سهام عمده «ایمپادکو» را خرید

گفته‌های بازار: در شرایطی که صندوق بازنشستگی فولاد در روز گذشته رسما از عرضه ۱۷درصدی سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات خبر داد، در بازار شایعه شده که «و‌معادن» بخشی از سهام شرکت «ایمپادکو» را که تولیدکننده آهن اسفنجی است، خریداری کرده است. خرید سهام شرکت ذکر شده از آن جهت بااهمیت است که با در نظر گرفتن ۴۰درصد سهامی که فولاد خراسان در «ایمپادکو» داشت، مجموعه «ومعادن» به همراه «فخاس» سهامدار عمده این شرکت شده و ضمن کسب همه کرسی‌های هیات‌مدیره آن، «فخاس» برای تامین مواداولیه خود یعنی آهن اسفنجی مشکلی نخواهد داشت.

شنیده‌های ما: منابع خبری موثق خرید ۲۰درصد از سهام شرکت بین‌المللی تولید و توسعه مواد فلزی (ایمپادکو) را از شرکت «ایراسکو» تایید می‌کنند.

البته این شرکت قبل از بهره‌برداری است و با بهره‌برداری از آن طی یک‌سال آینده، یک میلیون آهن اسفنجی در این شرکت تولید خواهد شد. «فخاس» پیش از این ۴۰درصد از سهام «ایمپادکو» را در اختیار داشت که با خریداری ۲۰درصد دیگر از سهام این شرکت از طرف خارجی، میزان سهام «فخاس» و «ومعادن» در شرکت یاد شده به ۶۰درصد می‌رسد. «ایمپادکو» در کنار فولاد خراسان در حال احداث است و سرمایه‌ای معادل ۲۵۰میلیارد ریال دارد.

ارزش سهام «ایمپادکو» رقمی معادل بیش از ۳۵میلیارد تومان برآورد شده و ارزش بلوک ۲۰درصدی خریداری شده از سوی «ومعادن» رقمی در حدود ۷میلیارد تومان است.

فولاد خراسان در‌حال‌حاضر برای تولید میلگرد از آهن قراضه استفاده می‌کند که در صورت بهره‌برداری از ایمپادکو، آهن اسفنجی به عنوان مواد اولیه «فخاس» مورد استفاده قرار می‌گیرد که در پی این اتفاق، کیفیت محصولات فولاد خراسان در سطح قابل توجهی افزایش می‌یابد.

پیش از این بررسی‌ها نشان‌می‌دهد NAV «ومعادن» حدود ۹۸۵۴ ریال است.