آلومتک؛ مزایده‌ای که قیمت پایه آن 94درصد افزایش یافت
گروه بورس- رضا معظمی: نماد «ژفرعی یک» در تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار امروز (شنبه) برای ششمین روز متوالی شاهد رقابت خریداران بر سر بلوک سهام ۷۱/۲۸درصدی سهام شرکت آلومتک خواهد بود.

رقابتی که از چهارشنبه پانزدهم اسفندماه در نرخ پایه 6هزار و 452ریال آغاز شده و در روز چهارشنبه 22 اسفندماه با 94درصد رشد به 12هزار و 575ریال رسیده است.
یکی بخر ۲ تا ببر
اعلام عرضه عمده سهام آلومتک در پانزدهم اسفندماه با نرخ پایه 6هزار و 22ریال که با توجه به تعداد 14میلیون و 357هزار و 350سهم این بلوک (معادل 71/28درصد) قیمت پایه 6/8میلیارد ریالی داشت و با توجه به شرایط نقد 30درصدی این بلوک حصه نقدی رویه آن بالغ بر 6/2میلیارد تومان بود، اما عرضه با توجه به شرایط سازمان خصوصی‌سازی با توجه به قیمت تابلوی سهام آلومتک به جای نرخ 6هزار و 22ریال از نرخ 6هزار و 452ریال آغاز شد. عرضه بلوک آلومتک از چند جهت مهم بود. ترکیب سهامداران آلومتک نخستین نکته جالب این عرضه بود. براساس آخرین ترکیب سهامداران ساتکاب 71/28درصد، سرمایه‌گذاری ملی 14درصد و بنیاد مستضعفان
۶/۳۷درصد از سهام را در اختیار داشتند.نبود سهامدار عمده موجب شد تا خریداران با این فرصت استثنایی مواجه شوند که با خرید سهام ۷/۲۸درصدی ساتکاب، شرکت راقبضه مالکیت (Take over) کنند. از سویی ۲درصد سهام آلومتک متعلق به آلومراد شرکت زیرمجموعه آلومتک بوده که با خرید سهام آلومتک خریدار به صورت خودکار ۲درصد دیگر سهام را نیز در اختیار می‌گرفت.
مالکیت آلومتک بر شرکت آلومراد نکته جالب دیگر این معامله بود.
در واقع آلومتک در درون خود شرکتی به نام آلومراد را دارد که این شرکت تولیدکننده راد آلومینیومی، مورد مصرف آلومتک است. آلومتک به صورت مستقیم ۷۸درصد آلومراد را در اختیار خود دارد که با خرید سهام آلومتک در واقع خریدار هر دو شرکت بورسی آلومتک و آلومراد را در اختیار می‌گیرد. از این رو، علاوه بر ارزش EPS یک‌هزار و ۴۸۸ریالی شرکت آلومتک، یک‌هزار و ۹۹۸ریال ارزش سهام آلومراد به ازای هر سهم آلومتک نیز انگیزه‌ای برای رقابت بود. درواقع آلومراد که دارای ۲ کوره ذوب و یک کوره نگهداری آلومینیوم مذاب و خط تولید راد آلومینیوم است، با همه امتیازات متبادر به یک شرکت بورسی در اختیار برنده قرار می‌گیرد.
آلومتک 40سال در صنعت کابل هوایی
شرکت‌ آلومتک در سال ۱۳۴۶ با هدف تولید محصولات آلومینیومی شامل انواع هادی‌های هوایی، پروفیل ساختمانی و صنعتی، انواع راد آلومینیومی تاسیس و در زمینی به مساحت هفتاد هزار مترمربع در دوکیلومتری جاده قزوین-تهران احداث شد. خرید و نصب ماشین‌آلات آن در سال ۱۳۴۸ انجام و به بهره‌برداری رسید.
با توجه به نیاز کشور به هادی‌های هوایی و ضرورت افزایش ظرفیت تولید، آغاز تولید راد آلومینیومی از مذاب آلومینیوم با ظرفیت 24000تن در سال، به عنوان اولین طرح توسعه آلومتک در سال 1354 پایه‌ریزی شد تا امکان افزایش تولید و عدم وابستگی به راد خارجی و خروج ارز فراهم شود و تولید مواد FC نیز در سال 1356 به بهره‌برداری رسید که این واحد بعدا تحت عنوان آلومراد شکل‌دهی شد.
فعالیت اصلی کارخانجات آلومتک خصوصا در دوران بازسازی کشور، مرتبط با تولید هادی‌های هوایی برای تامین نیازهای خطوط انتقال و شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای وزارت نیرو بوده و به تناسب فعالیت و ماموریت تولیدی این مجتمع، براساس گزارش سایت شرکت دارای ۴۸۰نفر پرسنل در کارخانه و دفتر مرکزی در زمره پنجاه شرکت برتر در بورس تهران به شمار می‌رود و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده، با ظرفیت ۳۵۰۰۰تن سالانه از انواع هادی‌های خطوط انتقال در صنعت برق کشور می‌باشد.
در کنار تولید کابل، این شرکت با برخورداری از دستگاه‌های اکستروژن محصولات متنوعی از انواع پروفیل‌های ساختمانی، باس بار لوله‌ای جهت استفاده در پست‌های توزیع و انتقال برق و مقاطع صنعتی و مطابق با استاندارد اروپایی و آمریکایی با ظرفیت 8000تن در سال ارائه می‌شود.
شرکت طرح‌های توسعه‌ای را به تصویب هیات‌مدیره رساند و این طرح‌ها در چهار محور به شرح ذیل اجرا و اقدام شد.
از آن جمله می‌توان طرح توسعه تولید فولاد غلاف آلومینیومی ملقب به ACS را نام برد. آلومتک همچنین دارای یک خط تولید کابل‌های آلومینیومی با مغزی نوری است که این کابل‌ها اگر چه با رقابت سنگین در این بازار مواجه است؛ اما امکان استفاده از خطوط فشار قوی را برای انتقال همزمان جریان برق و دیتا فراهم می‌کند.
رقابت دور از انتظار
رقابت خریداران آلومتک در شرایطی در روز پانزدهم اسفند ماه آغاز شد که شرکت در سال گذشته روند عادی فعالیت‌ را پشت سر نگذاشته بود. وقوع یک مورد اختلاف مالی در شرکت در سال مالی گذشته موجب شد تا صورت‌های مالی شرکت با مشکل مواجه شود. از سویی شرکت به دلیل رشد بهای مواد اولیه و عدم وصول مطالبات در روز سیزدهم اسفند ماه 2روز قبل از عرضه عمده 32درصد از EPS خود کاست و این EPS را از 2هزار و 191ریال به یک‌هزار و 488ریال کاهش دهد.
با توجه به این شرایط حضور ۴خریدار در اولین روز رقابت جالب توجه بود و موجب گمانه‌زنی‌ها در مورد این خریداران در بازار شد. گمانه‌زنی‌ها حکایت از حضور طیف‌های مختلفی داشت. حتی یک منبع حکایت از وجود ۸دستور خرید در نزد کارگزاران برای خرید این بلوک داشت هر چند که در روزهای اول به دلیل قیمت پایین اولیه، حضور خریداران متفرقه برای این بلوک مدیریتی دور از ذهن نبود؛ اما با رشد قیمت و عبور آن از ده‌هزار ریال رقابت به میان گروه‌هایی کشیده شد که از ماهیت خریداران متفرقه جدا بود.
هر چند که در سال‌جاری بازار شاهد رقابتی مشابه در عرضه سهام مدیریتی ماشین‌آلات تراکتورسازی و انجام معامله در قیمت‌های فوق‌العاده بود؛ اما تکرار این امر برای آلومتک چندان
قابل پیش‌بینی نبود. با ورود رقابت به روز چهارم ترکیب رقبا برای بازار شناخته‌تر شد. بر‌اساس احتمال‌های مطرح شده و شنیده‌های غیررسمی، رقابت در آخرین روز هفته گذشته میان احتمالا بنیاد مستضعفان سهامدار این واحد، گروهی از سرمایه‌گذاران وابسته به صنعت آلومینیوم و همچنین احتمالا ائتلافی میان کارکنان این شرکت در حال ادامه بود. یک منبع مطلع در مورد این رقابت تاکید کرد، قیمت کنونی این بلوک ۱۸میلیارد تومانی با حصه نقدی ۴/۵میلیارد تومان در‌حال‌حاضر از تمام برآوردهای ارزش‌گذاری عبور کرده است و به نظر می‌رسد رقابت در‌حال‌حاضر بر اساس برنامه‌های آتی خریداران صورت می‌پذیرد. این منبع افزود: زمانی که یک سهم در ارزش بیش از ارزش محاسبه شده بر اساس ارزش دارایی‌ها یا تنزیل درآمدهای آتی خریدار می‌یابد، به ویژه در هنگامی که سهام در قالب بلوک مدیریتی است، خریدار قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌کند که بر اساس برنامه آتی خود در شرکت آن را توجیه‌پذیر می‌داند و این در شرایطی است که بازار از چنین توجیهی بی‌اطلاع است. این منبع افزود: خرید بلوک ماشین‌آلات تراکتورسازی در سال گذشته نمونه‌ای از این رو مساله بود که برنامه‌های آتی مدیریت جدید باعث شد قیمت ۹هزار و ۵۶۷ریالی آن معامله توجیه‌پذیر باشد. از این رو در معامله آلومتک و رشد قیمتی در شرایط کنونی باید منتظر آینده و برنامه‌های خریدار ماند.
در مجموع بازار امروز، شنبه بار دیگر شاهد رقابت بر سر بلوک آلومتک خواهد بود. رقابتی که احتمالا تنها 2 خریدار در آن حضور داشته و سرعت رقابت در آن بسیار کاهش یافته است. رقابت یک ریالی خریداران نشان از احتمال تعیین تکلیف این رقابت تا قبل از پایان سال دارد.