سنا - نهادها و ابزارهای مالی متفاوت در سال ۸۶ ایجاد شده است. مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی با بیان این مطلب که همه مدیران با انبوهی از مشکلات روزمره مواجه هستند، گفت: با این مشکلات به صورت روزمره و مقطعی برخورد می‌شود. این در حالی است که اگر هنگام بروز مشکل به اصلاح ساختار پرداخته شود، پس از دو یا سه سال اثربخشی آن مشاهده می‌شود. حسین خزلی خرازی افزود: اگر مدیران ۳۰درصد وقت خود را صرف پروژه‌های بنیادی، زیربنایی و زیرساختی کنند، پس از سه سال بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. البته طبیعی است که سه سال آینده مشکلات جدید دیگری هم پیش خواهد آمد که باید در آن زمان برطرف شود.

وی ادامه داد: طی ۱۵ سال گذشته مدیرانی با گرایش‌های فکری متفاوت بازار سهام کشور را اداره کرده‌اند. بنابراین متناسب با نیازهای خاص آن دوره، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و روند کاری خاص همان مقطع تعریف شد. اما متاسفانه پس از گذشت این سال‌ها هنوز هم دستورالعمل‌ها، روش‌ها و نگرش‌های آن مقاطع بر بازار حاکم است. در حالی که این نگرش‌ها امروزه کاربرد نداشته و نیازمند تغییر ساختار است. خرازی به در دستور کار قرار گرفتن تهیه استراتژی مدون پنج ساله سازمان بورس اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر بورس ما نیازمند روش‌ها و آیین‌نامه‌های جدیدی است که منطبق با بازارهای مالی پیشرفته در کشورهای مشابه ایران باشد.

وی گفت: خوب است که بازار سهام سال ۸۷ را با شعار «مقررات‌زدایی» آغاز کرده و مناسب است که سازمان بورس و اوراق بهادار همة مقررات، آیین‌نامه‌ها و روش‌ها را بررسی و بازنگری کند. این در حالی است که قانون جدید بازار اوراق بهادار هم به عنوان سند، در سال ۸۴ به تصویب رسیده و مرحلة بعدی که ایجاد نهادها و ابزارهای مالی متفاوت بوده انجام شده است. حال نوبت آن رسیده که نرم‌افزارها، دستورالعمل‌ها و رفتارهای فردی نیز تغییر کند، در این صورت قانون بازار اوراق بهادار کارآیی لازم را خواهد داشت.