ارزیابی بورس‌های مستقل‌المنافع از بحران وام‌های رهنی ایالات متحده

گروه بورس- مدیران بورس‌های حوزه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به این نتیجه رسیده که عدم تسری بحران وام‌های رهنی در ایالات متحده به این کشورها، نشان از ثبات سیستم مالی آنها است، به طوری که رییس بورس مبادلات بین بانکی مسکو می‌گوید: ما از این آزمون موفق بیرون آمدیم. سایت بورس اوراق بهادار تهران دیروز از جزییات تصمیم‌های انجمن بین‌المللی بورس‌های کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) خبر داد.

براساس گزارش تحقیق و توسعه شرکت بورس تهران، شورای انجمن بین‌المللی بورس‌های کشورهای مشترک‌المنافع، مجمعی با شرکت رییس بورس مسکو در روسیه (A.potemkin)، رییس بورس قزاقستان (A.Dzholdashekov)، رییس بورس PFTS اوکراین (I.zarya)، رییس هیات‌مدیره بورس بلاروس (P.Tsekhanovich)، رییس هیات‌مدیره بورس کالا و مواد خام جمهوری ازبک در ازبکستان (Tohtabaev) مدیر عامل بورس باکو در آذربایجان (F.Amirbekov) در آلماآتا بر‌گزار کرد.

روسای بورس‌های مزبور در مورد وضعیت جاری و آینده بازارهای مالی ملی در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به بحث پرداختند و کمیته‌ای تحت عنوان کمیته فنی تشکیل دادند.

یکی از مسائل اصلی مورد بحث در مجمع مذکور، همکاری بانک‌های ملی در توسعه بازارها برای مقابله با تنش‌های فزاینده در بازارهای مالی جهان بود. اعضای این مجمع بیان داشتند که بورس‌ها به‌طور فعال در حال راه‌اندازی ابزارهای مالی جدیدی هستند که به بانک‌های ملی (مرکزی) در اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری موثر کمک می‌کند. همچنین آنها بیان داشتند که بحران وام رهنی در ایالات متحده و بعضی از کشورهای غربی، آزمایش قدرت سیستم‌های مالی کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع بود. این بحران با مشکلات مربوط به تامین مالی مجدد تعهدات بانک‌ها و شرکت‌ها و خروج موقت صندوق‌های غیرمقیم ترکیب شد. رییس بورس مبادلات بین بانکی مسکو(Alexander Potemkin) می‌گوید: ما از این آزمون موفق بیرون آمدیم. کشورهای مستقل مشترک‌المنافع توانستند ثبات سیستم‌های بانکداری و بازارهای مالی خود را حفظ کنند، گرچه وضعیت بازارهای سهام و بدهی کشورهای توسعه‌یافته رو به وخامت است. به‌ویژه در سال‌های اخیر، عملیات بازخرید (Repurchase Agreement) در مورد ابزارهای بازار اوراق بهادار، در بورس مسکو همراه با قراردادهای معاوضه (Swap) بر روی روبل/ یورو و روبل/ دلار، ابزارهای رونق یافته است که مستقیم و غیرمستقیم بانک روسیه را قادر به تنظیم نقدینگی در سیستم بانکداری و مالی می‌کند. بدین ترتیب، استفاده فعال از ابزارهای مالی مورد معامله در بورس‌ها می‌تواند در غلبه بر اثرات شوک‌های بازارهای مالی جهانی یا سیستم‌های بانکداری کشورهای مستقل مشترک‌المنافع کمک کند.

روسای بورس‌ها در مورد ایجاد

زیر ساخت بورس در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به بحث پرداختند. در این جلسه گفته شد که در سال ۲۰۰۷ بازارهای مبتنی بر بورس به‌ سرعت در کشورهای مستقل مشترک‌المنافع گسترش یافتند و حجم کلی معاملات بورسی که توسط اعضای انجمن بین‌المللی بورس‌ها درکشورهای مستقل مشترک‌المنافع انجام شد بالغ بر ۱/۳تریلیون دلار، یعنی ۸/۱ برابر بیش از سال گذشته بود.

اعضای این جلسه بیان داشتند که کشورهای مستقل مشترک‌المنافع برای هماهنگی و انسجام بازارهای مالی تلاش می‌کنند. اولین جلسه گروه کاری متخصصان برای هماهنگ‌سازی قوانین کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در ۲۰ و ۲۱ مارس ۲۰۰۸ در تاشکند تشکیل خواهد شد. این کارگروه قوانین روسیه، اوکراین، قزاقستان، بلاروس و ازبکستان را بررسی می‌کند تا دریابد که چگونه این قوانین بر عملیات بازار اوراق بهادار نظارت می‌کند. (قوانین بازار اوراق بهادار، بورس و شرکت‌های سهامی). شورای مذکور، اساسنامه کمیته فنی شورای انجمن بین‌المللی را تصویب کرد. تصمیم برای ایجاد این کمیته در ۳ آگوست ۲۰۰۷ توسط مجمع عمومی انجمن مذکور اتخاذ شد. این اساسنامه دستور کار کمیته و نقش آن را در توسعه فناوری اطلاعاتی تعیین می‌کند که به‌دلیل نیاز به ارتقا و مدرنیزه کردن سیستم‌های معامله فنی الکترونیکی مورد استفاده بورس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. شورای انجمن بین‌المللی بورس‌های کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ترکیب این کمیته را نیز تعیین کرد.

این انجمن تصمیم گرفت که مجمع عمومی بعدی انجمن بین‌المللی بورس‌های کشورهای مستقل مشترک‌المنافع را در ۷ تا ۱۰ جولای ۲۰۰۸ درمینسک (بلاروس) برگزار کند.