شگفتی بازار از اطلاعیه «خصوصی‌سازی»

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد روز یک‌شنبه در شرایطی که آماده چرخش روند معاملات پس از پایان عرضه اولیه پتروشیمی فناوران بود، با تصمیم ناگهانی سازمان خصوصی‌سازی در ادامه عرضه سهام فناوران با شگفتی مواجه شد. در بازار یکشنبه که به دلیل تعطیلی روز دوشنبه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملا بازار به صورت دو نیمه درآمده بود، معامله‌گران پس از خروج بیش از ۱۰۰میلیارد تومان وجه نقد ناشی از عرضه اولیه پتروشیمی فناوران در انتظار آرامش نسبی ناشی از پایان عرضه‌های این نماد در روز شنبه بودند که این امر با اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی آشفته شد.

در اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی خاطرنشان شده است که ۳۵/۱۶درصد سهام فناوران معادل ۷/۱۵۵میلیون سهم از روز ۱۹ اسفند ماه (یک ماه دیگر) به قیمت تابلوی بورس عرضه خواهد شد. این اطلاعیه از دو جنبه مورد توجه است، نخست آنکه این اطلاعیه در گام اول همانند اعلام ماه گذشته سازمان خصوصی‌سازی در عرضه خرد سهام فولاد مبارکه، ملی مس و فولادهای خراسان و خوزستان منجر به هراس اولیه بازار و بازگشت قیمتی سهام مورد اشاره شد. این هراس عملا در شرایطی رخ داد که تنها عرضه اندکی از سهام ملی مس واقعا رخ داد و بازار تنها با تبعات منفی مواجه شد، بدون آنکه امری رخ دهد یا سازمان خصوصی‌سازی بتواند سهامی را بفروشد.

در این شرایط انگیزه سازمان خصوصی‌سازی از چنین اطلاعیه‌هایی نامشخص است، به ویژه آنکه انتشار اطلاعیه اخیر می‌توانست هفته‌های آینده زمانی که بازار از خلاء نقدینگی رخ داده دور می‌شد، صورت پذیرد. از جنبه دیگر نیز اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی با اهمیت تلقی می‌شود و آن اعلام ترکیب سهامداران فناوران است. در این اطلاعیه سهام عرضه شده ۳۵/۱۶درصد، اعلام شده که مالکیت آن متعلق به شرکت ملی پتروشیمی است. از این رو در حالی که بازار انتظار مالکیت ۳۳درصدی ملی پتروشیمی در فناوران را داشت اعلام تعلق ۰۶/۴۹درصد سهام به سایر سهامداران در کنار ۱۷/۳۵درصد به سرمایه‌گذاری بازنشستگی و ۲۴/۱۷درصد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موجب شده است، تکلیف ۰۶/۱۷درصد سهام شرکت که اینک در مالکیت ملی پتروشیمی نیست، نامشخص بماند. بر اساس آخرین گزارش سهامداران، توسعه ملی نیز اینک یک‌درصد سهام «شفن» را در اختیار گرفته است. در این بین اخبار تایید نشده‌ای نیز منتشر شده است که ۸درصد سهام نیز در اختیار سرمایه‌گذاری غدیر قرار خواهد داشت که مشخص نیست این بلوک از ۱۷درصد نامشخص یا ۳/۱۶درصد قابل واگذاری کنونی منتقل شود. با توجه به اطلاعیه بازار یکشنبه با نوسان در نماد پتروشیمی فن‌آوران مواجه شد. اما فشار عرضه معامله‌گران کوتاه‌مدت با داد‌و ستد ۵/۱۳میلیون سهم معادل ۴۲/۱درصد سهام شرکت کنترل شد. با این خرید بازار نشان داد که به‌رغم مشکل عمده نقدینگی، بخش تقاضا در نماد فن‌آوران قابل ملاحظه بوده است. بازار یکشنبه شاهد ۴۴درصد نقش پتروشیمی فن‌آوران بود. در بازار یکشنبه علاوه بر نماد فن‌آوران بازار توجه ویژه‌ای نیز به نماد فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران داشت که در نیمه دوم هفته جاری با عرضه‌‌های بلوکی آنها مواجه خواهد شد.

نخستین بلوک ۵درصدی فولاد فردا در شرایطی به روی تابلو خواهد رفت که شرایط ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد نسیه آن در قیمت پایه ۳هزار و ۹۰۰ریال، شرایط سهل‌تری برای افزایش احتمال انجام معامله آن ایجاد کرده است. افزایش مهلت پرداخت حصه نقدی به ۳۰روز، محدود کردن مسوولیت خریداران کنسرسیومی به سهم هر یک در کنسرسیوم و اعلام عدم نیاز، به ظهرنویسی اسناد تضمینی دیگر اعضای کنسرسیوم تسهیلات دیگری است که سازمان خصوصی‌سازی برای خریداران احتمالی قایل است. با این وجود برخی از کارشناسان بازار معتقدند که با توجه به مشکل کمبود نقدینگی، بیش از یک بلوک فولاد از ۴بلوک قابل معامله نباشد.

کمبود نقدینگی و نگرانی از تحولات ناگهانی و همچنین احتمال عرضه ۵/۸درصد سهام فولاد مبارکه به صورت خرد که ممکن است فرصت خرید سهام در قیمت‌های پایین‌تر را فراهم آورد و همچنین این احتمال که دور بعدی عرضه‌ها با کاهش قیمت پایه مواجه خواهد شد، سبب احتیاط خریداران خواهد شد. در بازار روز یکشنبه در گروه معدنی اکثر نمادها در انتظار طرح مساله بهره‌ مالکانه در روز سه‌شنبه در صحن مجلس شورای اسلامی با سکون نسبی مواجه بودند. در صورت طرح مساله بهره مالکانه و اتخاذ تصمیم مجلس، نمادهای وابسته می‌توانند رفتار نهایی در برابر این مساله را نشان دهند.

در گروه معدنی، منگنز ایران با توجه به انتظار برای اعلام تعدیل EPS متعاقب اعلام پوشش ۸۴درصدی این نماد در ۹ماهه مورد توجه بود.

در گروه فلزی بهای جهانی مس با تداوم رشد به ۷هزار و ۶۱۲دلار در هر تن رسید، هرچند که به دلیل نگرانی بازار از عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی از صف خرید به دور ماند. ملی مس همچنین در برخورد با مشکل قانونی واگذاری بیش از ۱۰درصد سهام به سهامداران خارجی احتمالا تا نیمه دوم سال آینده در بورس مالزی عرضه نخواهد شد.

در این گروه متعاقب اعلام زیان فرآوری مواد معدنی در گزارش ۹ماهه و توقف نماد کالسیمین برای تعدیل منفی، ملی سرب و روی نیز پس از توقف با تعدیل منفی ۵۰درصدی مواجه شده است. با توجه به تعدیل منفی زنجیره‌ای زیرمجموعه‌های توسعه معادن روی، انتظار برای توقف نماد این شرکت و اعلام تعدیل منفی وجود دارد.

در گروه خودرویی عدم حضور نماینده سازمان گسترش موجب شد تا مجمع عادی فوق‌العاده ایران‌خودرو به دلیل عدم کسب حد نصاب برگزار نشود تا تکلیف حضور دکتر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو در سمت رییس هیات‌مدیره با مشکل قانونی موجه باشد.

از سویی ایران‌خودرو با اعلام توقف تولید پژو آردی (RD) و وانت پیکان نیز مواجه است که این مساله فشار به نقدینگی ایران‌خودرو را تشدید خواهد کرد.

در گروه پتروشیمی، خارک آخرین مزایده فروش گوگرد خود را با فروش هر تن ۶۲۰دلار به یک شرکت تجاری چینی-سنگاپوری به پایان برد.

در گروه سیمانی، سیمان هگمتان پس از تعدیل اندک ۳۰ریالی روز یک‌شنبه با نوسانات قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شد که در نهایت ۹۵/۱۹درصد افت را تجربه کرد. در این گروه اطلاعات دریافتی حکایت از انتقال مالکیت سیمان ساروج بوشهر به شرکت هلدینگ سیمانی سرمایه‌گذاری بانک ملی دارد.

در مجموع بازار یکشنبه بازاری ضعیف بود که به دلیل اعلام عرضه‌های خرد پتروشیمی فن‌آوران با فشار عرضه‌های غیرمنتظره مواجه شد با توجه به این شرایط شاخص۹/۴۷واحد افت کرد.