شروین شهریاری

پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: سهام توسعه صنایع بهشهر پس از افت قیمت سنگین در چند سال اخیر کماکان روند خنثی و کاهشی دارد. علت عدم توجه به این سهم در چیست؟ توسعه صنایع بهشهر یک شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری است، یعنی به تنهایی فاقد فعالیت تولیدی بوده و سهام مجموعه‌ای از شرکت‌های غذایی و بهداشتی و بانکی را مدیریت می کند.‌ بنابراین برای تحلیل وضعیت آن باید از روش برآورد خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) استفاده کرد‌.

ارزش دارایی‌های بورسی این شرکت برابر ۱۶۲ریال به ازای هر سهم است. اما پتانسیل‌های «وبشهر» در سبد خارج بورسی آن نهفته است‌؛ جایی که با قیمت تمام شده ۲۲۸میلیارد تومانی، این شرکت به ازای هر سهم ۱۲۵تومان دارایی (به قیمت تمام‌شده) دارد.

بنابر محاسبات در صورتی ‌که دارایی‌های خارج بورسی (سهام روغنی، قندی و شوینده) بر مبنای حداقل نسبت قیمت به درآمد بورسی (P/E=۴) ارزش‌گذاری شوند و قیمت سهم اقتصاد نوین (توسعه بهشهر ۳۸‌درصد مالکیت بانک اقتصاد نوین را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار دارد) نیز بر مبنای بهای بلوک معامله شده در سال قبل، ۳۲۰۰ریال ارزش‌گذاری شود، ارزش دارایی‌های توسعه صنایع بهشهر برابر ۲۴۶۴ ریال به دست می‌آید که در نهایت با توجه به بدهی ۱۵۰میلیارد تومانی شرکت به رقم ۱۶۳تومان برای خالص ارزش دارایی‌های بورسی و خارج بورسی به ازای هر سهم می‌رسیم‌. گفتنی است «وبشهر» اخیرا با تغییرات مدیریتی نیز مواجه شده که این مساله در تعیین روند آتی فعالیت این هلدینگ بزرگ بورسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خواننده‌ای ‌از طریق تلفن پرسیده‌اند‌: سهام شرکت نورد و لوله اهواز را مدت‌ها قبل خریداری کردم اما به رغم گذشت زمان هیچ خبر جدیدی از این شرکت منتشر نشده و نماد بسته مانده است. اطلاعاتی از وضعیت این شرکت ارائه دهید؟

شرکت نورد ولوله اهواز تولید‌کننده کلاف ورق گرم فولادی و انواع لوله‌های گالوانیزه و ورق‌های رول فولادی است که این محصولات را از مواد اولیه اسلب فولاد تولید می‌کند. مشکلات صنایع پایین‌دستی فولاد گریبان‌گیر این شرکت نیز شده است، به طوری‌که یکی از نقاط ضعف عمده شرکت وابستگی جهت تامین مواد اولیه (اسلب) است. علت اصلی زیان‌دهی نورد و لوله اهواز نیز عدم توازن قیمت خرید مواد اولیه با قیمت فروش محصول (ورق فولادی) است، به طوری‌که بهای تمام شده برابر قیمت فروش محصول نهایی و در برخی موارد حتی بیشتر از آن است. البته آثار هزینه‌های مالی سنواتی سنگین نیز در صورت‌های مالی مشهود است که این مساله نیز در زیان شرکت بی‌تاثیر نبوده است. منبع عمده تامین‌کننده مواد اولیه شرکت، فولاد خوزستان است که طی سال ۱۳۸۵ باید بهای مواد اولیه به صورت نقد واریز و تا دو ماه بعد مواد اولیه از آن شرکت دریافت می‌شد. به دلیل مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی ضعیف، «فاهواز» در زمینه تامین مواد اولیه به میزان کافی در سال گذشته با مشکل مواجه شده است.

همچنین هیات‌مدیره شرکت اعلام کرده است که در زمان فعلی تا زمان به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه شرکت (طرح توسعه ایجاد کارخانه نورد گرم و نیز طرح تولید اسلب از سنگ‌آهن‌) تنها گزینه مد‌نظر مدیریت شرکت، تحمل حداقل زیان و حتی‌المقدور نیل به نقطه سر‌به‌سر است. در گزارش حسابرس نیز بندهای قبل از اظهار نظر که دارای اهمیت تلقی می‌شوند، به چشم می‌خورد. همچنین زیان انباشته شرکت در پایان سال گذشته بیش از ۱۵۳‌میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۸/۱۲ برابر سرمایه ثبت شده بوده است، لذا توجه به رعایت مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و بررسی شرایط تداوم فعالیت شرکت با توجه به وضعیت و روند کنونی ضروری به نظر می‌رسد. همچنین نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی‌ها نیز وضعیت نامناسبی را تصویر می‌کند که با توجه به زیان انباشته شرکت قابل درک است.

Shahriary_sh@yahoo.com