چندوچون پتروشیمی فن‌آوران در آستانه ورود به بورس

گروه بورس- معصومه‌طاهرخانی: شفاف‌سازی مدت زمان قرارداد و از آن مهمتر «قیمت» گاز طبیعی که به عنوان خوراک اصلی پتروشیمی فن‌آوران به شمار می‌رود، دغدغه و سوال اصلی فعالان بازار سرمایه از مدیریت این شرکت بود.

به گزارش خبرنگار ما، در نشست یک ساعت و نیمه که درحاشیه مراسم بازدید کارگزاران و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محل شرکت برگزار شد، بخش زیادی از آن صرف معرفی و تشریح عملکرد واحدهای تولیدی فن‌آوران شد، در نهایت این گونه عنوان شد که این مجتمع مشکلی از لحاظ تامین خوراک اولیه خود نخواهد داشت. «احمدرضا اشتری»، مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران در پاسخ به سوال‌های متعدد کارگزاران و کارشناسان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در خصوص مدت زمان و قیمت قرارداد گاز طبیعی این مجتمع گفت: هزینه خوراک این مجتمع با احتساب افزایش ۲۰ریالی گاز طبیعی از ابتدای امسال و افزایش ۵درصد قیمت «یوتی‌لی‌تی» در نهایت به رقم ۱۷تومان در هر متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت غیردولتی بودن فن‌آوران، گاز طبیعی که برای پتروشیمی‌های دولتی ۹۰ریال در هر متر مکعب است با رقم ۱۳۸ریال به ما فروخته می‌شود. ولی با تمام این افزایش قیمت‌ها ما موفق شدیم طی ۸ماه ابتدای سال‌جاری ۱۰۰ تومان سود محقق کنیم.

«اشتری» همچنین قرارداد گاز این مجتمع را نیز ۲۰ ساله ذکر کرد و ادامه داد: از ابتدای سال ۸۳ یک قرارداد ۲۰ ساله با سازمان منطقه ویژه اقتصادی منعقد کرده‌ایم که مطابق آن این سازمان طی مدت یاد شده در هر ساعت ۱۲۴هزار متر مکعب گاز طبیعی در اختیار فن‌آوران قرار می‌دهد. از سوی دیگر متقابلا خود سازمان منطقه ویژه اقتصادی هم قرارداد جداگانه‌ای با شرکت ملی گاز ایران دارد که مقدار مصرف کل شرکت‌ها را پوشش می‌دهد.

این صحبت‌های مدیرعامل فن‌آوران در حالی است که یکی از حاضران جلسه پرسید: «با فرض نبود مشکل در مدت زمان قرارداد، این مساله وجود دارد که شما بعد از وارد شدن به بورس مجبور شوید گاز طبیعی را به قیمت آزاد از دولت بخرید. در چنین شرایطی قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی از ۱۷ تومان فعلی به چند تومان خواهد رسید؟ و این امر چه اثری در سودآوری سال‌های آتی شرکت خواهد داشت؟

خوراک ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت تمام شده

اما مدیرعامل فن‌آوران گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته در شرکت، مشخص شده که خوراک دریافتی این مجتمع رقمی حدود ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت تمام شده محصول را تشکیل می‌دهد، بنابراین افزایش قیمت خوراک نمی‌تواند اثر چندانی روی روند سودآوری شرکت داشته باشد.

وی این گونه صحبت‌های خود را تکمیل کرد: در منطقه خلیج‌فارس قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی معادل ۱ تا ۲/۱ دلار به ازای هر میلیون BTU است.

این در حالی است که این رقم در مورد خوراک فن‌آوران کمتر از ۵/۰ دلار به ازای هر میلیون BTU است.

پس حتی اگر قیمت گاز طبیعی را دو برابر رقم فعلی (۳۴ تومان) هم دریافت کنیم، نباید نگرانی از بابت سودآوری و در کل تامین خوراک داشته باشیم.

این سخنان مدیرعامل با واکنش منفی بسیاری از حاضران روبه‌رو شد. برخی از آنها معتقد بودند که ارقام ارائه شده در مورد نرخ آزاد گاز طبیعی واقعی نیست و رقم واقعی آن حداقل ۸۰ تومان به ازای هر متر مکعب است که اگر روزی قرار باشد شرکت، گاز خود را به نرخ آزاد خریداری کند، سود و هزینه شرکت سر به سر می‌شود و شرکت نمی‌تواند عملا سودآوری خاصی داشته باشد.

گروه دیگری از کارشناسان نیز از قطع گاز طبیعی مجتمع در صورت ورود به بورس در فصل زمستان ابراز نگرانی کردند و از مدیرعامل شرکت دراین مورد پرسیدند.

نبود قطعی گاز در زمستان

مدیرعامل فن‌آوران هم ضمن تایید تلویحی گفت: طی سال گذشته به دلیل کمبود گاز در مناطق شمال غربی و غرب کشور به مدت ۲ هفته گاز مجتمع قطع بود و عملا این مجتمع خارج از سرویس بود؛ ولی امسال طی مذاکراتی که با مسوولان شرکت ملی گاز انجام داده‌ایم و با صرفه‌جویی‌هایی که در بخش‌های مختلف مجتمع لحاظ کرده‌ایم، امیدواریم که مشکلی در خصوص قطعی گاز نداشته باشیم.

وی همچنین علت اصلی کمبود گاز را متوجه عدم بهره‌برداری از فازهای چندگانه پارس‌جنوبی دانست و بهره‌برداری آنها را در تامین گاز مورد نیاز کشور اثرگذار برشمرد.

اشتری در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل زیر ظرفیت کارکردن این مجتمع، دلیل اصلی این امر را مربوط به تامین نشدن خوراک اولیه دانست و گفت: پتروشیمی‌های «رازی» و «مارون» که بخشی از خوراک فن‌آوران را تامین می‌کنند، طی سال گذشته به دلیل پاره‌ای مشکلات نتوانستند به تعهدات خود در خصوص تامین مواد اولیه این مجتمع عمل کنند.

علاوه بر این امر مشکلاتی در واحدهای داخلی از قبیل توربین‌های کمپرسور سنتز داشتیم که مجموع این عوامل باعث شد که نتوانیم به ظرفیت اسمی خود که یک میلیون تن در سال است، برسیم و امیدواریم با تکمیل طرح‌های توسعه پتروشیمی‌های رازی و مارون و همچنین تعمیر واحدهای داخلی خود فن‌آوران، این امر یک پیشنهاد به زودی به نتیجه برسد.

یک پیشنهاد

در کنار دغدغه‌های حاضران در مورد تعیین تکلیف دقیق از وضعیت قرارداد و قیمت گاز طبیعی فن‌آوران، «اشتری» برگ برنده‌ای را رو کرد و گفت: برای وصول اطمینان از گاز مجتمع، پیشنهادی داریم به این شکل که یک خط لوله گاز متان ۹۸درصدی به طور مستقیم از واحد «بی‌توپلاس» پتروشیمی مارون به شرکت کشیده شود. برآوردهای اولیه هم انجام شده، ولی هنوز تصمیم جدی در خصوص آن گرفته نشده است؛ اما در هر صورت همان طور که قبلا هم گفتم خوراک فن‌آوران بین ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت تمام شده ما را تشکیل می‌دهد و در صورت جهش ناگهانی قیمت هم نمی‌تواند اثر چندانی بر رویه کار ما و سودآوری شرکت داشته باشد. در ادامه این نشست یکی از حاضران در مورد دورنمای فروش آینده شرکت سوال کرد که مدیرعامل در پاسخ گفت: به طور کلی فن‌آوران مشکلی در خصوص فروش ندارد و در حال حاضر هم خریداران زیادی در صف دریافت محصول این مجتمع هستند. قیمت متانول در بودجه ۸ماه ابتدای امسال با فرض ۳۸۰دلار CFR در نظر گرفته شده در حالی که طی دو ماه اخیر، فروش کمتر از ۴۰۰دلار نداشته‌ایم.

کما اینکه در برخی موارد حتی رقم فروش ۵۰۰دلار هم در حساب‌های خود داشته‌ایم.

در واقع فروش داخلی متانول از ابتدای آذر ماه شروع شده است، ولی اسید استیک راهم درنظر داریم از ماه آینده به نرخ آزاد و FOB خاورمیانه به مشتریان خود می‌فروختیم.

بالاتر از ۱۲۹تومان!

مدیرعامل پتروشیمی فن‌آوران در مورد روند سودآوری این شرکت گفت: سود هر سهم فن‌آوران تا پایان ۸ماهه امسال، ۱۰۰تومان بوده است که با توجه به ارائه بودجه اصلاحی برای شفاف‌تر شدن حساب‌های شرکت این رقم تا پایان سال به ۱۲۹تومان به ازای هر سهم هم خواهد رسید. البته رقم نهایی سود هر سهم قطعا بالاتر از ۱۲۹تومان است چرا که این رقم محافظه‌کارانه اعلام شده است و رقم واقعی فروش، حداقل ۲۰درصد بالاتر از مقداری است که عنوان شده است.

سود خالص شرکت تا پایان سال به رقم ۲۳۸میلیارد تومان می‌رسد که کاملا هم تحقق‌پذیر است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران در ادامه در پاسخ به سوالات کارشناسان در رابطه با وضعیت فروش محصولات این شرکت گفت: واحد اسید استیک از ابتدا به نرخ FOB و متانول با تحقیقات پنج درصدی به شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی فروخته شده است. ولی در مورد پتروشیمی‌ بندر امام به دلیل این که هزینه سوبسیدی که دولت به این محصول می‌دهد، FOB منفی ۳۰درصد است، طی نامه‌ای خواستار شدیم با توجه به آزاد‌سازی محصولات پتروشیمی‌ که در بودجه سالانه دولت منظور شده به صورت FOB منفی پنج فروخته شود که در این صورت سود شرکت به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.

حمایت سهامداران عمده از فن‌آوران

در حاشیه بازدید کارشناسان و کارگزاران بازار سرمایه از پتروشیمی فن‌آوران، معاون امور آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در مورد نگرانی‌های مطرح شده درباره خوراک فن‌آوران گفت: همان گونه که مدیرعامل این مجتمع هم به آن اشاره کرد، سهم خوراک فن‌آوران در حدود ۱۵ تا ۲۰درصد قیمت تمام شده است؛ بنابراین افزایش قیمت خوراک، نمی‌تواند اثر زیادی روی سودآوری سهام این شرکت داشته باشد.

«اسماعیل غلامی» اضافه کرد: طبیعی است که اگر قیمت خوراک بالا رود از آن طرف قیمت محصول هم برای جبران این افزایش بالا می‌رود و این مساله هم می‌تواند به شرکت کمک کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص زمان نهایی عرضه و میزان عرضه سهام این شرکت در بورس گفت: در نظر داریم طی یک ماه، ۹درصد سهام فن‌آوران را در بورس عرضه کنیم. ۵درصد اولیه هفته آینده برای کشف قیمت در بورس عرضه می‌شود و ۴درصد بعدی هم منوط به قیمت اولیه تعیین شده و شرایط بازار است.

«غلامی» در خصوص پیش‌بینی وی از میزان استقبال بازار سهام فن‌آوران گفت: این شرکت از جمله شرکت‌های بسیار خوب پتروشیمی است و پیش‌بینی ما هم این است که سهام آن به نحو خوبی فروخته شود.

وی دلیل اقبال بازار به سهام این شرکت را به سهامداران عمده آن مربوط دانست و گفت: سهامداران عمده این شرکت که شامل «شستا» و صندوق بازنشستگی کشوری هستند، خواهان و خواستار سهام این شرکت هستند؛ به طوری که خواهان عرضه سهام آن نبودند. بنابراین این استقبال و حمایت سهامداران عمده از سهم، بیانگر ارزنده بودن سهام فن‌آوران است.

کارگزاران عجله نکنند!

یکی از کارگزاران خبره بازار هم که در برنامه بازدید فن‌آوران حضور داشت، در مورد پیش‌بینی وی از قیمت سهم و میزان استقبال بازار گفت: همه چیز در روز عرضه سهم و بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، ولی برآورد اولیه بازار برای قیمت فن‌آوران در حداقل ۴۵۰ و حداکثر ۶۰۰تومان است.

اکبر زرگانی‌نژاد اضافه کرد: ارقام ارائه شده با توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های سهم در نظر گرفته شده است و امیدواریم مسوولان خصوصی‌سازی و کارگزاران بازار نیز با دید مناسب قیمت معقول و درستی را برای فن‌آوران تعیین کنند.

وی در عین حال عجله برخی کارگزاران را در ثبت قیمت‌های بالاتر دور از ذهن ندانست و گفت: کارگزاران باید توجه داشته باشند که بر مبنای ارزش‌های سهم دستورهای خرید خود را وارد کنند و اسیر جو و قیمت‌سازی‌های کاذب نشوند.

نگاهی گذرا به طرح‌های «شفن»

ایسنا- احمدرضا اشتری، ضمن اعلام تاریخچه این شرکت گفت: شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران از مجموعه شرکت‌های صنایع پتروشیمی‌ است که در زمینه احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری واحد‌های متانول سوم، اسید استیک و منواکسید کربن به منظور صادرات و استفاده در صنعت پتروشیمی‌ و صنایع پایین دستی است.

وی با اشاره به سرمایه ۹۵۰میلیارد ریالی شرکت به ترکیب سهامداران آن اشاره کرد و افزود: ۹۹/۴۹درصد متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۱۵درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و رفاه کارکنان صنعت نفت، ۲۴/۱۷درصد متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و ۳۵/۱۷درصد نیز متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری است.

وی طرح متانول را از طرح‌های استراتژیک شرکت دانست و خاطرنشان کرد: واحد تولید متانول تیر ماه ۸۳ با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسید که قیمت کل قرارداد به مبلغ ۱۳۴میلیون دلار و تعداد سرمایه‌گذاری کل طرح ۲۲۹۲میلیارد ریال است؛ همچنین خوراک این طرح، گاز طبیعی است که به مقدار ۶۱۰هزار تن در سال از شرکت ملی گاز ایران و ۳۳۱هزار تن در سال گاز کربنیک از پتروشیمی‌های مارون و رازی تامین می‌شود.

وی طرح اسید استیک این شرکت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این طرح با ظرفیت ۱۵۰هزار تن در سال طراحی شده که خوراک آن متانول و گاز CO است. همچنین طرح منواکسید کربن با ظرفیت ۱۴۰هزار تن در سال طراحی و با کنسرسیومی‌ به مبلغ ۳۷هزار دلار به مدت ۳۰ ماه نهایی و امضا شد که محصول نهایی آن شامل منواکسید کربن جهت خوراک واحد اسید استیک شرکت و مابقی جهت طرح ایزو سیانات‌ها به کار گرفته می‌شود.

همچنین خوراک طرح گاز طبیعی است که به مقدار ۸۴هزار تن از شرکت ملی گاز تامین شده است و هیدروژن تولیدی آن جهت خوراک واحد آمونیاک پتروشیمی‌ رازی استفاده می‌شود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی‌ فن‌آوران در ادامه توضیحات خود به اطلاعات سرمایه‌گذاری طرح‌های متانول، منواکسید کربن و اسید استیک اشاره کرد و افزود: جمع کل سرمایه‌گذاری واحد متانول دو میلیون و ۲۹۲هزار ریال، جمع کل سرمایه‌گذاری واحد CO، ۵۵۷هزار ریال و جمع کل سرمایه‌گذاری واحد اسید استیک ۹۸۰هزار ریال است که با این وجود جمع کل سرمایه‌گذاری سه‌میلیون و ۸۲۹هزار ریال است. وی خاطرنشان کرد: گزارش شش ماهه به همراه صورت‌های مالی به سازمان حسابرسی ارائه شده که گزارش هشت ماهه از نظر فروش حجم ریالی قابل توجه افزایش یافته است. اشتری با اشاره به این که در چهار ماه اخیر هر ماه بالای ۷۰هزار تن متانول تولید شده است، تصریح کرد: بودجه اصلاحی سال ۸۶ براساس تولید واقعی تهیه شده که بعد از تصویب در روز‌های آینده به سازمان خصوصی‌سازی و بورس ارسال می‌شود که این بودجه با رقم تولید ۷۰۰هزار تن و قابل وصول است.

اشتری روند قیمت متانول را مطلوب دانست و افزود: اگر چه در مقاطعی قیمت متانول کاهش داشته است، ولی روند کلی قیمت متانول در چند سال اخیر عموما رو به افزایش بوده و روند بسیار مطلوبی در طول سال گذشته داشته است.