بورس نیوز- تحلیل بانک‌های سرمایه‌گذاری در دنیا پیرامون وضعیت اقتصادی جهان و جریانات بازارهای مالی دنیا متکی بر رشد اقتصادی جهان کاملا متفاوت است. بانک Goldman Sachs

کارشناسان این بانک در نظرات خود عنوان کرده‌اند که ترکیدن حباب مسکن در ایالات متحده، جریان قیمت‌گذاری مجددی راپیرامون ریسک‌های موجود در بازارهای اعتباری به راه انداخته است و حتی کشورها و بخش‌هایی که ارتباط مستقیم با بخش مسکن ایالات متحده ندارند نیز تحت تاثیر این روند قرار گرفته اند.

بحران مالی کنونی اعتماد مصرف‌کنندگان را نسبت به فعالیت‌های اقتصادی کاهش داده همچنین باتوجه به زمینه و زیرساخت‌های موجود در هر کشور، میزان تاثیر این بحران بر رشد اقتصادی کشورها، متفاوت خواهد بود.

کارشناسان این بانک بر این عقیده اند که بحران فعلی به یکباره مرتفع نخواهد شد و پیش‌بینی می‌کند که شرایط سخت کنونی پا برجا

بماند.

بانک Goldman رشد GDP جهانی را در سال ۲۰۰۸ به میزان ۲/۴ در صد، رشد اقتصادی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به ترتیب ۸/۱ و ۷/۱ در صد پیش‌بینی می‌کند.

بانک Barclays Capital

به عقیده تحلیل‌گران این بانک، در طی سه ماه آینده اقتصاد آمریکا رشد بسیار کمی را تجربه می‌کند؛ اما در سایر نقاط دنیا این روند به کندی ایالات متحده نخواهد بود.

تورم نیز به روند افزایش خود ادامه خواهد داد و بازار‌های مالی به دنبال بهبود وضعیت نقدینگی پس از پایان سال جاری میلادی، به سمت وضعیت عادی خود حرکت خواهد کرد.

پیشنهاد تحلیل‌گران این بانک به سرمایه‌گذاران، بکارگیری احتیاط و دقت در سرمایه‌گذاری‌ها است؛ چرا که در حال حاضر فاکتور‌های اقتصادی کلان و وضعیت بازارهای مالی بی‌ثبات باقی مانده‌اند.

بانک Lehman Brothers

پیش‌بینی تحلیل‌گران این بانک تمرکز بر رشد آرام اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۸ می‌باشد. به عقیده آنها هنوز مشخص نیست که آشفتگی بازارهای مالی و اعتباری در سال ۲۰۰۷ چه تاثیری بر بخش‌های اقتصادی در سال ۲۰۰۸ خواهد داشت. همچنین لیست بلند بالایی درباره افزایش آشفتگی بازارهای مالی در سال آینده وجود دارد.

بانک Merrill Lynch

کارشناسان این بانک عنوان کرده‌اند که نسبت به عدم تاثیرپذیری اقتصاد جهانی از کاهش رشد اقتصادی ایالات متحده خوش‌بین هستند و رشدی به میزان ۶/۵‌درصد برای اقتصاد دنیا (بدون در نظر گرقتن ایالات متحده) را در سال آینده پیش‌بینی می‌کنند.

به عقیده این کارشناسان در بازار فارکس نیز با کاهش ارزش دلار و روند نزولی آن به سمت کف قیمت، ارزهای رایج در آسیا، خاورمیانه و روسیه مورد توجه قرار گرفتند.

بانک UBS

این بانک معتقد به کاهش رشد اقتصادی در سال آینده است و ریسک وقوع رکود در ایالات متحده را قابل توجه می‌دانند. این ریسک برای ۱۲ ماه آینده نزدیک به ۴۰درصد می‌باشد، همچنین پیش‌بینی کارشناسان این بانک در مورد رشد اقتصادی اتحادیه اروپا به شدت کاهش یافته و در نتیجه آن رشد اقتصادهای نوظهور که متکی به صادرات می‌باشند، کاهش خواهند یافت.