گروه بورس- هدیه لطفی: به‌منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام که در قالب پرسش مطرح هستند، به صورت اختصار تشریح می‌کند.

این مطلب برگرفته از سایت www.rdis.ir و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است. ارکان اصلی معاملات در بورس را توضیح دهید؟

برخی از ارکان اصلی بورس عبارت است از: تالار بورس، کارگزاران، خریدار و فروشنده و فهرست رسمی بورس.

تالار بورس مکانی در شرکت بورس اوراق بهادار است که در آن برای آگاهی بیشتر مردم، تابلوهایی نصب شده است که قیمت لحظه‌ای هر سهم را نمایش می‌دهد.در تالار بورس سهامداران به طور مستقیم می‌توانند از تغییرات قیمت و اتفاقات درباره سهام‌های مختلف آگاهی یابند و با یکدیگر تبادل نظر کنند.تالار بورس به دو بخش تالار اصلی و تالار فرعی تقسیم می‌شود. در تالار اصلی شرکت‌هایی که خود را با قوانین و مقررات سازمان بورس تطبیق داده‌اند، وجود دارند.تالار فرعی، مکانی است که شرکت‌ها ابتدا در آن پذیرفته و آزمایش می‌شوند، اگر توانستند خود را با قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار وفق دهند، آن‌گاه اجازه ورود به تالار اصلی را پیدا می‌کنند.تالار اصلی در خیابان حافظ و تالار فرعی در خیابان سعدی است و کارگزار واسطه بین سهامدار و شرکت‌های حاضر در بورس است. خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی در بازار، فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار امکان‌پذیر است.

وظیفه کارگزار، انجام معامله، اداره حساب سرمایه‌گذاری و مشاوره و راهنمایی و معرفی شرکت برای پذیرش در بورس است.خریدار و فروشنده می‌توانند افراد حقیقی یا حقوقی (شرکت‌ها) باشند؛ یعنی همان صاحبان سرمایه و نقدینگی هستند که ممکن است مردم عادی یا یک شرکت خاص یا حتی یک بانک خصوصی یا دولتی باشند. فهرست رسمی شرکت‌های بورسی عبارت از لیست شرکت‌هایی است که قابلیت معامله شدن در بورس را دارند. صدها هزار شرکت در کشور با موضوعات مختلف فعالیت می‌کنند؛ اما در بورس فقط شرکت‌هایی حضور دارند که صلاحیت آنها تصویب شده و نام آنها در فهرست رسمی بورس درج شده است.