بلوک 38درصدی «وپترو» به چه کسانی رسید؟

گروه بورس- سرانجام پس از رقابت دو روزه چند شخصیت حقوقی بر سر خرید سهام ۳۸درصدی بزرگترین هلدینگ سرمایه‌گذار در پتروشیمی، دیروز یکی از این رقبا موفق به خریداری بلوک مزبور شد.

همزمان با انجام این معامله ۱۰۶میلیارد تومانی خبرها از خریداری این بلوک مدیریتی از سوی کنسرسیومی مرکب از چند شرکت سرمایه‌گذاری حکایت داشت. گفته می‌شود، این کنسرسیوم به رهبری سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و یکی از مدیران سابق «وپترو» و گروهی دیگر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت به خرید بلوک ۳۸درصدی «وپترو» اقدام کرده‌اند. به دست آوردن سهام شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی از مهمترین انگیزه‌های حضور کنسرسیوم مزبور در رقابت معامله عمده «وپترو» به نظر می‌رسد. «وپترو» ۵/۷درصد از سهام «وساخت»، ۵۲درصد سهام تکین‌کو، ۳۸درصد سهام کربن ایران، ۴۹درصد سهام گاز لوله، ۳۸درصد سهام پتروشیمی فارابی، ۱۳درصد دوده صنعتی، ۱۴درصد بسته‌بندی پارس، ۵/۷درصد لاستیکی سهند و ۵/۵درصد توسعه صنعتی را در اختیار دارد،‌ همچنین «وپترو» سهام غیر بورسی قابل توجهی را در پرتفوی خود جای داده است.

بر همین اساس، کسب سهام زیرمجموعه سرمایه‌گذاری پتروشیمی مهمترین تحلیلی است که در رابطه با خرید سهام عمده «وپترو» از سوی کنسرسیوم یاد شده بیان می‌شود، با این وصف می‌توان تغییراتی را در ترکیب سهامداری شرکت‌های زیرمجموعه «وپترو» پیش‌بینی کرد. «شستا» از بابت این معامله، ۱۰۵میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان نقدینگی کسب می‌کند که به دلیل مشخص نبودن قیمت تمام شده سهام «وپترو» برای «شستا» تاثیرات میزان درآمد و سود «شستا» از این معامله بزرگ مشخص نیست، گرچه پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام شده سهم مزبور برای تامین اجتماعی کمتر از ۱۰۰ تومان باشد.

به نظر می‌رسد، مهمترین استراتژی «شستا» از فروش سهام «وپترو» رهایی یافتن از وضعیت نابسامان داخلی این هلدینگ بزرگ سرمایه‌گذاری است. بخش اعظمی از خریدهای گذشته سرمایه‌گذاری پتروشیمی زیان فراوانی را برای «وپترو» بر جای گذاشت. نتیجه آن کاهش ذخیره ارزش‌های پی در پی این شرکت از بابت پرتفوی موجود است. سهام گاز لوله که قیمت تمام شده‌ای بالغ بر ۷۰۰ تومان برای «وپترو» دارد، در حال حاضر با قیمت ۵۱تومان در بازار معامله می‌شود. افزون بر این سهام ساختمان ایران که خرید آن برای «وپترو» به قیمت هر سهم بیش از ۴۱۸ تومان تمام شده، اکنون بهایی در سطح ۲۰۰ تومان دارد، ضمن اینکه دارا بودن ۵/۷درصد از سهام شرکت پیام و وجود شرکت‌هایی همچون آزمایش، آذرآب، آبگینه، لیزینگ صنعت‌ومعدن و گروهی از شرکت‌های غیربورسی در پرتفوی بازدهی «وپترو» را نامطلوب کرده است.

معامله ۷۵/۳۸درصدی سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی تا ۹روز کاری دیگر با پرداخت ۵۰درصد از ارزش معامله یعنی رقمی در حدود ۵۳میلیارد تومان توسط کنسرسیوم یادشده، قطعی خواهد شد.

روز گذشته بانک مسکن به جابه‌جایی‌های بلوکی خود با عرضه ۸/۶درصد از سهام البرز دارو به قیمت ۷۷۶۶ریال و ۲/۷درصد از سهام سیمان سپاهان به قیمت پایه ۲۲۶۵ریال ادامه داد که این عرضه‌ها از سوی مدیریت سرمایه‌گذاری بانک مسکن خریداری شد.

در بازار دیروز نماد شرکت‌های نفت پارس پس از افزایش سرمایه، جوشکاب یزد پس از برگزاری مجمع عادی سالانه و تقسیم سود نقدی، تراکتورسازی ایران پس از برگزاری مجمع عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

عدم جمع‌آوری صف فروش «ومعادن» تا اطلاع ثانوی!

گفته‌های بازار: جمع‌آوری ۲/۱میلیون سهم معادن و فلزات در روز گذشته موجب بروز این شایعه شد که صف فروش این نماد طی روزهای آینده جمع‌آوری خواهد شد.

شنیده‌های ما: سهامداران عمده «ومعادن» همواره از این سهم در بازار حمایت کرده‌اند، اما تا زمانی که عرضه‌های غیرمنطقی حقوقی‌های گروه واسطه‌گری مالی ادامه پیدا کند، نمی‌توان در رابطه با جمع‌آوری کامل صف فروش اقدام کرد، زیرا جمع‌آوری صف‌ها به عرضه‌های دیگر این شخصیت‌ها می‌انجامد. بنابراین بهتر است تا زمان منطقی شدن رفتار بازار منتظر ماند. «ومعادن» در پایان معاملات دیروز صف فروشی معادل ۳میلیون سهم داشت.

«وامید» در انتظار عرضه

گفته‌های بازار: همزمان با تعادل شکننده موجود در نمادهای مختلف از جمله چادرملو گل گهر و عرضه‌های سنگین روزهای گذشته، خبرهای غیر رسمی از تعویق عرضه سهام سرمایه‌گذاری امید حکایت دارد. گفته می‌شود، هیات‌مدیره بانک سپه عرضه «وامید» را به اواسط دی‌ماه موکول کرده است.

شنیده‌های ما: هنوز هیات‌مدیره بانک سپه برای عرضه سهام «وامید» تصمیمی نگرفته و دلیل عدم عرضه هم این است که بانک سپه قصد دارد، سهام امید را در شرایط مثبت بازار عرضه کند؛ در حالی که در شرایط کنونی تعادل موجود در بازار شکننده است. با این وصف شاید سهام «وامید» بعد از فن‌آوران در بورس عرضه شود.

«ومعادن»: تعدیل مس قطعی است

گفته‌های بازار: در شرایطی که قیمت جهانی مس همچنان روند نزولی را طی می‌کند، در بازار شایع شده که پیش‌بینی سود «فملی» به زودی با تعدیلی قابل توجه به یک‌هزار و ۷۰۰ریال می‌رسد.

شنیده‌های ما: مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات ضمن تایید تعدیل پیش‌بینی سود ملی مس می‌گوید: رقم تعدیل مس مشخص نیست، اما به طور قطع EPS مس تا پایان سال‌جاری تعدیل می‌شود. به گفته وی، این تعدیل طبیعی است و EPS مس همواره در ادوار مختلف با افزایش مواجه بوده است.

«کچاد» افزایش سرمایه ندارد

گفته‌های بازار: در بازار دیروز شایع کرده بودند که چادرملو افزایش سرمایه ۵۰درصدی در دستور کار خود دارد.

شنیده‌های ما: منابع خبری چنین تصمیمی را تایید نکرده و می‌گوید «کچاد» برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.

EPS «کگل» شاید به ۴۰۰تومان برسد

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که سنگ‌آهن گل‌گهر برای سال مالی آینده، پیش‌بینی سود ۴۰۰تومانی به بورس اعلام خواهد کرد.

شنیده‌‌های ما: براساس خبرهای رسیده اگر طرح گندله‌سازی گل‌گهر در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری برسد، پیش‌بینی سود شرکت به طرز قابل توجهی افزایش می‌یابد، اما در شرایط کنونی برنامه‌ای برای اعلام چنین تعدیلی وجود دارد.