«ریسک‌پذیران» در بازار سرمایه‌گذاری کنند
گروه بورس- اعظم شریفی: مراسم رونمایی شبکه اطلاع‌رسانی الکترونیک ناشران اوراق بهادار «کدال» روز گذشته با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، وزیر اقتصاد در این مراسم با تاکید بر اینکه توجه به بازار سرمایه از بدیهیات است، گفت: بازار سرمایه جایی است که کشورها می‌توانند امیدوار باشند تا کاستی‌های خود را به ویژه در زمینه تامین سرمایه در آن جبران کنند.
داوود دانش‌جعفری تاکید کرد: اهمیت بازار سرمایه در تولید ثروت، واقعیتی است که در بسیاری از کشورها از قبیل مالزی به دلیل عمق بازار آنها ثابت شده است.
تقویت بازار سرمایه با حضور بخش‌خصوصی
وی با تاکید بر توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و افزایش نقش بخش‌خصوصی در کشور، افزود: سیاست‌های اصل 44 به دنبال تحقق اهداف چشم‌انداز 20ساله کشور است و این برنامه، چشم‌انداز ایران را به اولین کشور منطقه از لحاظ اقتصادی خواهد رساند که لازمه این امر ورود بخش‌خصوصی برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی و تولید ثروت در کشور است.
وی ادامه داد: تقویت بازار سرمایه نیز در گرو افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش‌خصوصی است. بدین ترتیب بازار سرمایه در مسیر تقویت حرکت می‌کند و در مرحله بعد باید برای کارآمد کردن این بازار تجهیز و تخصیص منابع مالی به وسیله بازار سرمایه اقداماتی انجام شود. وزیر اقتصاد تصریح کرد: مهم‌ترین کارکرد بازار سرمایه تعیین صحیح قیمت سهام شرکت‌ها از یک طرف و توزیع ریسک و سهولت در تصمیم‌گیری‌ها است.
تحقق کارآیی بازار با افشای اطلاعات
دانش‌جعفری با اشاره به این مطلب که در بحث ضرورت توسعه بازار سرمایه مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای کارآمد شدن این بازار به الزاماتی از قبیل افشای اطلاعات نیاز است تا با شفافیت بازار، سرمایه‌های افراد به نوعی تضمین شود و کارآیی آن ارتقا یابد. وی ادامه داد: بازار سرمایه متکی به اطلاعات است و اگر اطلاعات به موقع و سریع باشد، باعث افزایش کارآیی بازار سرمایه می‌شود.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: بازاری که در آن اطلاعات نباشد، دچار عدم تقارن خواهد شد که از آثار آن می‌توان به دسترسی زودتر برخی افراد به اطلاعات و ایجاد فساد و کاهش سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه اشاره کرد که باعث کاهش کارآیی بازار خواهد شد.
افزایش جایگاه بورس در اقتصاد
دانش‌جعفری، به لزوم استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته برای جلوگیری از عدم تقارن اشاره کرد و گفت: استفاده از شبکه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) اقدامی مهم و نقطه عطفی در تاریخ بورس است که باعث افزایش کارآیی بازار و ارتقای تولید ناخالص ملی می‌شود.
همچنین دانش‌جعفری در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب که در گذشته تمرکز فعالان بازار سرمایه بر صنایع مشخص و محدودی چون سیمان و خودرو بود، تصریح کرد: با حضور شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه و ایرالکو، صنایع بورس افزایش یافته و با ورود شرکت‌های بیمه و بانک در آینده تحول چشمگیری در بازار سرمایه رخ خواهد داد و سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: ماهیت بورس، نوسان است و افرادی که قابلیت پذیرش ریسک را دارند در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.
دانش‌جعفری گفت: برای افزایش جذابیت‌های این بازار و عمیق‌تر کردن آن تدابیری در نظر گرفته شده است.
«کدال»‌ آرزوست
دکتر علی صالح‌آبادی، دیگر سخنران این مراسم، راه‌اندازی سیستم کدال را از آرزوهای سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و گفت:‌ بهره‌برداری از این سیستم، شروع فرآیندی است که در آن سعی می‌کنیم بوروکراسی‌های اداری و رفت و آمدهای مردم را حذف کنیم.
شروع، با ۱۴ شرکت
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شروع کار این سیستم با 14 شرکت است و کم‌کم بر تعداد شرکت‌ها اضافه خواهد شد. همچنین به زودی اطلاعات تمامی ناشران سهامی عام که نزد سازمان بورس به ثبت رسیده‌اند، کارگزاری‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه نیز از همین طریق منتشر خواهد شد. وی تاکید کرد: «کدال» سامانه‌ای است که تمام اطلاعاتی که به ما داده می‌شود و تمام اطلاعاتی که ما منتشر می‌کنیم از طریق آن اعمال خواهد شد.
بورس الکترونیک؛ راهی که باید رفت
صالح‌آبادی افزود: بورس الکترونیک از دیگر مواردی است که آن را پیگیری می‌کنیم تا براساس آن مشتری، کارگزار، بانک و بورس در یک شبکه الکترونیکی با هم ارتباط داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: این راهی است که باید طی کنیم و به واقع می‌توان گفت چاره دیگری جز این مسیر وجود ندارد.
صالح‌آبادی تاکید کرد: این سیستم سلیقه‌ها را از بین می‌برد و هر شرکتی براساس گروهی که در آن قرار دارد، فرم‌های خاصی را منتشر می‌کند و به این ترتیب قابلیت استفاده از اطلاعات و مقایسه آنها افزایش می‌یابد.
وی که در ادامه سخنان خود به سخنرانی قبلی «همایش افشای اطلاعات مدیران مالی» اشاره کرد، گفت: شرکت‌ها در حسابرسی نباید رویه‌های مختلفی را داشته باشند و نحوه حسابداری خود را چه در زمان رکود و چه رونق بازار تغییر دهند. چراکه در این صورت اطلاعات نادرستی را به بازار خواهند داد که در نتیجه نوسانات نامناسبی از قیمت را شاهد خواهیم بود.
همچنین دکتر علی رحمانی، با بیان اینکه کسانی که اطلاعات را تهیه می‌کنند، بیشتر از استفاده‌کنندگان اطلاعات دارند، گفت: اگر ریسک اطلاعات از طریق افشاگری کاهش یابد، هزینه سرمایه شرکت و نیز سقف ریسک سهامداران کاهش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ضمن اشاره به این مطلب که افشاگری موجب نظم و انضباط و علامت‌دهی بر قیمت‌ سهام می‌شود، به اصول اقتصادی افشاگری اشاره کرد و گفت: افشاگری می‌تواند در تعیین ارزش‌ها، دارایی‌ها و سهام، تدوین قرارداد‌ها، ارزیابی مدیران، پیش‌بینی زیان‌های ناشی از ریسک، حاکمیت شرکتی و جلوگیری از فساد مالی کمک می‌کند. رحمانی افشای اطلاعات در سطح خرد و کلان را مورد توجه قرار داد و گفت: در سطح خرد، افشاگری می‌تواند منافع سهامداران را افزایش داده و در سطح کلان نیز، افشاگری از وقوع بحران‌های مالی جلوگیری می‌کند.
رحمانی اثر افشای اطلاعات را بر فعالیت و کارآیی بازار سرمایه مورد توجه قرار داد و افزود: اطلاعات مالی با اطمینان بخشی از هم‌سویی قیمت‌ها، انتظارات و کارآیی بازار سرمایه را بهبود می‌بخشد. همچنین افشای اطلاعات حاکمیت شرکتی به فعالیت‌های برون‌مرزی و بحران‌های مالی شرکت کمک موثری می‌کند. وی خاطرنشان کرد: قیمت‌ها تابعی از بازده‌های مورد انتظار سرمایه‌گذاران است؛ بنابراین فرایند افشای اطلاعات در نهایت به جلب اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منجر می‌شود چرا که باعث افزایش بازده مورد انتظار آنها است.
مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه زیر ساخت مناسب می‌تواند اطلاعات کامل و جامعی وارد بازار کند، خاطرنشان کرد: آموزش حسابداران و حسابرسان، تفکیک سامانه گزارشگری مالی، تجدیدنظر در ساختار حاکمیت شرکتی و وضع استانداردهای حسابرسی مستقل و اثربخشی برای کشف و مجازات از عناصر زیرساختی افشاگری مالی است.وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که خواهان عرضه سهام خود در بورس‌های دنیا هستند، باید استانداردسازی‌های لازم را در حوزه‌های مالی خود اعمال کنند.
مدیرعامل شرکت بورس گفت: به منظور حضور شرکت‌های ایرانی در بورس‌های بین‌المللی، استانداردسازی و ترجمه گزارش‌های مالی شرکت‌های بورس با سرمایه بیش از ۱۰۰‌میلیارد تومان آغاز شده است.
همچنین سیدعلی حسینی، معاون نظارت بورس و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، در این رابطه با این سیستم گفت: تاکنون سه فاز از این طرح تعریف شده و امروز پایان اولین فاز است که بدون همکاری استفاده‌کنندگان این سامانه نباید انتظار داشت که این سیستم ارتقا یافته و جای خود را در بازار سرمایه باز کند.وی ضمن معرفی این سامانه به کارکرد و تجربه سایر کشورهای دنیا در این زمینه اشاره کرد و گفت: سامانه الکترونیکی، اطلاعات را دریافت، تحلیل و آنالیز کرده و مستندات را با طبقه‌بندی و به سهولت انجام می‌دهد که این روش نیز در سایر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به توسعه روزافزون بازار و افزایش تعداد شرکت‌های ثبت شده در سازمان و نیز افزایش حجم اطلاعات ارسالی به کارگیری سامانه‌های الکترونیکی اطلاعات یک ضرورت است.
حسینی سامانه یکپارچه گردآوری و انتشار الکترونیکی اطلاعات را در جهت بهبود فرآیند گردآوری، بررسی و افشای اطلاعات طراحی شده دانست و افزود: افزایش دقت در کنترل مطالباتی و مفهومی، کاهش فاصله زمانی تهیه اطلاعات و انتشار عمومی آن، کاهش هزینه‌های تولید و ارسال اطلاعات توسط ناشران، طبقه‌بندی و نگهداری منظم اطلاعات، جلوگیری از استفاده‌های اختصاصی از آنها، برخی از اهداف سامانه افشای اطلاعات بازار سرمایه است. وی در مورد اقدامات آتی سیستم هوشمند افشای اطلاعات اظهار کرد: ایجاد امکان جست‌وجوی پیشرفته، ایجاد امکان دریافت سایر نرم‌افزارهای اطلاعاتی، ایجاد سرویس گزارش ساز جهت تجهیز و ترکیب اطلاعات و تهیه گزارش‌های متنوع توسط کاربران، امکان گزارش‌ها به صورت چند زبانه، ایجاد امکانات تحلیل و بازبینی پیشرفته برای بخش نظارتی از مزایای آتی این روش است.