آخرین ماه پاییز

گروه بورس - همایون دارابی - بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در حالی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که بسیاری از معامله‌گران منتظر تصمیم بازار در مورد چرخش معاملات سهام که از روز سه‌شنبه آغاز شد، هستند. بازار سهام روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد تغییر روند بازار بود که این مساله جمع‌آوری اکثر صف‌های فروش به ویژه صف فروش فولاد مبارکه را به همراه آورد.

حرکت قیمتی بازار که متعاقب طرح خبرهای تایید نشده‌ای در مورد تزریق نقدینگی تازه به بازار صورت گرفته، در شرایطی رخ داده است که همچنان معامله‌گران با مسائل تضعیف کننده‌ای روبه‌رو هستند.

در حوزه مهم‌ترین مسائل کلان مساله تحولات سیاسی به ویژه پس از بروز برخی از تردیدها در مورد دیدار سولانا- جلیلی (پس از لغو دیدار وعیدی- کوپر) مساله مهمی تلقی می‌شود، اگرچه دو طرف بر برگزاری این دیدار تاکید کرده‌اند. در این بخش کارشناسان بازار در انتظار فرجام دیدار مقامات ایرانی - آمریکایی در عراق هستند.

از سوی دیگر در تحولات اقتصادی، مهم‌ترین مساله پیشنهاد ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد طرحی برای حفظ حقوق سرمایه‌گذاران است، طرح ناگهانی مساله حق مالکانه از سوی رییس جمهوری (به‌رغم آن که اکثر کارشناسان این امر را موضوعی بدیهی در حفظ حقوق دولتی می‌دانند و تنها در مورد زمان طرح آن به ویژه پس از واگذاری شرکت‌های معدنی بحث‌هایی وجود دارد)، در هفته گذشته موجب شد تا بازار در دو هفته اخیر شاهد ریزش گروه معدنی باشد.

در تحولات اقتصادی موثر بر بازار در سطح داخلی کارشناسان بر تحولات بانک مرکزی متمرکز هستند. ارائه طرح‌هایی نظیر تهاتر بدهی دولت به بانک مرکزی با سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه (که روز سه‌شنبه مدیرعامل شرکت بورس احتمال تحقق آن را مطرح کرد) می‌تواند وضعیت بازار را به لحاظ نقدینگی تقویت کند. این طرح زمانی اهمیت دو چندان می‌یابد که در خلال ماه‌های اخیر بازار بیش از هر چیزی با کمبود نقدینگی مواجه بوده است.

مساله سطح نقدینگی بازار از سویی نیز تحت فشار است. در حالی که رییس شورای هماهنگی مدیران عامل بانک‌ها و مدیرعامل بانک تجارت روز چهارشنبه در سخنانی از امیدواری بانک‌ها برای جذب سرمایه‌ها از بورس به بانک‌ها خبر داده است.

با توجه به این برداشت‌ها تزریق نقدینگی به بازار می‌تواند اهمیت زیادی پیدا کند، امری که در موفقیت روند کلی بازار موثر خواهد بود.

در تحولات اقتصادی موثر بر بازار کارشناسان در گروه فلزات و پتروشیمی با نشانه‌های متناقض برای بازار مواجه هستند.

در بازار فلزات به‌رغم کاهش ارزش دلار، بهای انواع فلزات تحت تاثیر افزایش موجودی انبارهای LME و ضعف تقاضا افت کرده‌اند.

افت فوق‌العاده بهای فلز روی به سرحد ۲هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن وضعیت نمادهای تولید کننده روی را پیچیده‌تر ساخته است. بهای جهانی روی اینک یک‌هزار دلار با نرخ ۳هزار و ۲۰۰ دلاری پایه نرخ جهانی در بودجه این شرکت‌ها فاصله گرفته است که انتظار می‌رود این فاصله توقف نمادهای روی را برای تعدیل پیش‌بینی EPS خود فراهم می‌سازد.

در بازار جهانی فلزات، بهای فلز مس نیز در حد خیره‌کننده‌ای افت کرد. این افت اگرچه برای تولیدکنندگان محصولات مسی به ویژه کابل‌سازها موثر است، اما برای شرکت ملی مس می‌تواند رشد شتاب‌دار فروش شرکت را از نظر نرخ فروش متوقف سازد. بهای سرب و آلومینیوم نیز روندی کاهشی را به ترتیب در حد ۲هزار و ۹۵۴ دلار و ۲هزار و ۴۴۲ دلار در هر تن داشته است.

در همین حال نشانه‌های اولیه‌ای از کاهش قیمت در بازار جهانی فولاد نیز به چشم می‌خورد؛ به ویژه آن که در آخر هفته گذشته بهای قراضه فولاد در بازار آمریکا رو به کاهش نهاد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار چهارشنبه شاهد تکمیل روند جمع‌آوری صف‌های فروش بود. این جمع‌آوری در فولاد مبارکه موجب شد تا این نماد روند افزایش قیمت را تجربه کند. از سوی دیگر نمادهای دارای صف فروش نظیر آلومینیوم ایران و تراکتورسازی نیز جمع‌آوری شد، از این رو با تغییر جهت نمادهای عمده بازار شاخص پس از یک هفته

افت سرانجام مثبت شد، اما همچنان در زیر ۱۰هزار واحد باقی ماند.

در معاملات روز چهارشنبه بازار همچنان شاهد حرکت موازی سه استراتژی بود. استراتژی نخست بر پایه احتیاط معامله‌گران در جهت دریافت خبرهای روشن در مورد مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی از جمله مساله حق مالکانه بود.

طرفداران این استراتژی در موقعیت فروش بازار روز سه‌شنبه و چهارشنبه قرار داشته‌اند. در برابر این استراتژی که به تجهیز نقدینگی می‌پردازد، طرفداران استراتژی تداوم رشد بازار، به خرید سهام مورد اقبال بازار در خلال چند ماه اخیر پرداختند.

نمادهای فولادی و سنگ‌آهنی مهم‌ترین هدف‌های این گروه بودند که با تشکیل صف خرید برای نمادهای فولاد خوزستان، فولاد خراسان و چادرملو در موقعیت بهتری به لحاظ روانی قرار گرفته و حتی موجب برگشت فروشندگان جهت خرید مجدد سهام فروخته شده خود شد.

جریان سوم در بازار چهارشنبه به گرایش معامله‌گران به سهام با نسبت «پی بر ئی» پایین بازمی‌گشت.

این گروه از سرمایه‌گذاران با توجه به رشد قیمتی نمادهای مورد تمرکز در صدر بازار قرار گرفتند. قطعات اتومبیل، سایپا آذین، زامیاد، سایپا و پارس‌خودرو، عمده‌ترین نمادهایی بودند که در بازار چهارشنبه صدرنشین بودند.

در بازار چهارشنبه در گروه فلزی به‌رغم ضعف بازار جهانی فلزات، صف فروش آلومینیوم ایران جمع‌آوری شد. این خرید در شرایطی انجام شد که روز دوشنبه بلوک ۲۰درصدی آلومینیوم ایران در نرخ ۱۶هزار و ۵۰۰ریال عرضه خواهد شد.

آلومینیوم ایران، روز چهارشنبه در نرخ ۱۱هزار و ۱۰۹ریال دادوستد شد. در این گروه فولاد خوزستان با واگذاری دور جدیدی از شمش‌های فولادی در بورس فلزات به نرخ هر کیلو تا ۶هزار ریال، ۵هزار و ۹۹۵ریال مواجه است.

در گروه معدنی نمادهای سنگ‌آهنی پس از افت ابتدای هفته چهارشنبه با رشد قیمت مواجه شدند. در این بخش خبرگزاری رویتر در روز چهارشنبه با انتشار گزارشی بر احتمال افزایش ۳۰ تا ۵۰درصدی بهای سنگ‌آهن خبر داده است.

در گروه تصفیه نفت نماد سرمایه‌گذاری نفت برای تعدیل EPS متعاقب انجام معامله عمده نفت بهران متوقف شد. در گروه پتروشیمی، تداوم افزایش بهای محصولات پتروشیمی به ویژه متانول وضعیت این گروه را متعادل ساخته است. متانول در بازار چین به ۵۹۰دلار تا ۶۲۰دلار در هر تن رسیده است که بهای بی‌سابقه‌ای تلقی می‌شود.

در گروه شرکت‌های هلدینگ چند رشته‌ای بازار در انتظار عرضه احتمالی سرمایه‌گذاری امید در میانه هفته جاری است.

در گروه واسطه‌گری مالی انتظار برای عرضه سهام بانک‌های دولتی تحت تاثیر مصوبه اخیر بانک مرکزی مبنی بر لزوم واگذاری دارایی‌های راکد بانک‌ها در جهت تامین منابع ارائه تسهیلات قرار گرفته است. بانک مرکزی با توقف پرداخت پول به بانک‌های تجاری، آنها را مکلف به واگذاری دارایی‌های غیرضروری خود کرده است.

این واگذاری که امکان افزایش موقتی سود بانک‌های دولتی در آستانه واگذاری را موجب خواهد شد، به دلیل طرح امکان واگذاری اموال راکد به شرکت‌های لیزینگ تابعه در شرکت‌های لیزینگ نظیر ایران، می‌تواند افزایش فعالیت را به همراه داشته باشد. سطح اندک سود بانک‌های دولتی در آستانه واگذاری، از جمله مشکلات عمده در زمینه واگذاری این شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.

در مجموع بازار چهارشنبه همچنان با تغییر روند معاملات بر اثر تزریق نقدینگی مواجه بود.

روندی که در هفته پیش رو تداوم یا عدم تداوم آن با ابهام مواجه است، از سویی بازار با توجه به عرضه بلوک‌های فولاد مبارکه در روز یکشنبه (که احتمالا به دلیل نقد بودن شرایط معامله بدون خریدار خواهند ماند) با مساله تاثیر عدم انجام این معامله بر بازار مواجه خواهد بود که با توجه به اطلاع بازار از کم و کیف این معامله انتظار تاثیر عمیقی از آن نمی‌رود، اما در صورت حضور غیرمترقبه یک خریدار داخلی، بازار می‌تواند با تبعات احتمال افت دوباره سطح نقدینگی مواجه شود.

از این رو بازار هفته آینده را می‌توان بازار ابهامات در نخستین روز کاری در آخرین ماه پاییز دانست.