دولت از اعتبار بنگاه‌های زودبازده به شرکت‌های داروسازی وام دهد

گروه بورس- علیرضا باغانی:مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان خواستار توجه ویژه دولت نسبت به صنعت دارو در کشور شد.

دکتر محسن هاشم با بیان اینکه برخی از شرکت‌های داروسازی اکنون برای تامین مواداولیه خود با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: از آنجا که دارو نیاز اساسی مردم محسوب می‌شود و هرگونه کمبود دارو در کشور مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد، ارائه تسهیلات از محل اعتبار بنگاه‌های زودبازده می‌تواند در زمینه حل مشکل نقدینگی شرکت‌های داروسازی راه‌گشا باشد. وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های داروسازی باید بتوانند نیازهای موجود در جامعه که همواره دچار افزایش است را تامین کنند، گفت: تحقق این امر در گرو توجه ویژه دولت به صنعت دارو است، در حالی که در شرایط موجود بانک‌ها همکاری مناسبی با شرکت‌های داروسازی نداشته‌اند و این موضوع طرح‌های توسعه برخی از شرکت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه صادرات دارو توسط بسیاری از شرکت‌های داروسازی از جمله داروسازی ابوریحان به صورت پیله‌وری صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر ما فقط امکان صادرات در سطح خرده‌فروشی به کشورهای افغانستان و عراق را داریم، در صورتی که اگر دولت تسهیلات خاص و ویژه‌ای در اختیار صنایع دارویی قرار دهد، شرکت‌های داروسازی امکان اصلاح استانداردهای تولید دارو، تولیدات جدید و به دنبال آن گسترش دایره صادرات خود را خواهند داشت.

وی با ذکر این نکته که صنایع دارویی کشور توان رقابت با خارجی‌ها را دارند، گفت: کیفیت داروهای تولید شده در کشور به سطح قابل قبولی رسیده است و این موضوع موجب شده که داروهای ایرانی در خارج از کشور شاهد تقاضاهایی هم باشد، اما برای گسترش صادرات باید تفکر صادراتی در کشور حاکم شود و شرکت‌های داروسازی مازاد نیاز کشور تولید کنند و همچنین قوانین حمایتی و تشویقی خاصی از سوی دولت و مجلس در این زمین تدوین شود.

دکتر هاشم در پاسخ به این پرسش که آیا مسائلی همچون تحریم، شرکت‌های داروسازی را با مشکلاتی مواجه کرده است، گفت: مواد اولیه بسیاری از صنایع دارویی از جمله ابوریحان از خارج از کشور تامین می‌شود و ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ داروهای هورمونی عمدتا مواداولیه خود را از اروپا و آمریکا تامین می‌کنیم، اما خوشبختانه شرایط تحریم مشکل خاصی را برای ما ایجاد نکرده، گرچه قیمت تمام شده افزایش یافته، اما تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت ما ندارد.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان در پاسخ به این پرسش که آزادسازی نرخ دارو تا چه میزان در حل مشکلات کمبود نقدینگی داروسازان تاثیرگذار است، گفت: در آزادسازی نرخ محصولات دارویی باید به شیوه‌ای عمل شود که مردم در تامین این نیاز اساسی خود با مشکلی مواجه نشوند و از سویی دیگر قیمت‌گذاری اقلام دارویی باید به صورت اصولی و منطقی انجام شود تا شرکت‌های داروسازی هم بتوانند از تنگناهای موجود رها شوند و طرح‌های توسعه‌ای جدیدی را راه‌اندازی کنند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون تنها یک قلم داروی تولید شده در داروسازی ابوریحان مشمول افزایش نرخ شده است، گفت: این افزایش نرخ مربوط به قرص پرموئی ویژه مصرف زنان بوده است، در حالی که ما تولیدات دیگری هم داریم و حتی به‌رغم زیانی که روی برخی از تولیدات خود می‌دهیم، امکان افزایش نرخ در حد منطقی این اقلام برای ما وجود ندارد.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان درباره جایگاه داروسازی ابوریحان در بازار صنایع دارویی گفت: در داخل کشور در تولید داروهای هورمونی، شرکت ایران هورمون تنها رقیب جدی ما است که از سه سهم موجود در بازار تولید این داروها، سهم از بازار داروسازی ابوریحان نسبت به رقیب مزبور، دو به یک است.

وی از اخذ ۲۵ پروانه جدید ساخت دارو در سال ۸۶ در این شرکت خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود، این عدد تا پایان سال به ۴۰ پروانه برسد.

به گفته وی، از ۲۵ پروانه ساخت داروی اخذ شده، برخی از داروها برای نخستین‌بار قابلیت تولید را در کشور پیدا کرده‌اند که با توجه به وارداتی که پیش از این در این زمینه انجام می‌پذیرفته، تولید داخلی این داروها می‌تواند صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای برای کشور ایجاد کرده و ارزش افزوده اقتصادی مناسبی را به وجود آورد.

مدیر عامل شرکت داروسازی ابوریحان با اشاره به اینکه رتبه این شرکت داروسازی از عدد ۲۷ در سال ۸۴ به عدد ۲۶ در سال ۸۵ رسیده بود، گفت: بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، رتبه داروسازی ابوریحان از عدد ۲۶در سال ۸۵ به عدد ۲۰ در ۶ ماه نخست سال‌جاری رسید که معیار این رتبه‌بندی فروش ریالی شرکت بوده است و از نظر حجم فروش به لحاظ تعدادی، رتبه این شرکت داروسازی در پایان ۶ماه اول سال‌جاری به عدد ۱۸رسیده است.

به گفته دکتر هاشم، برنامه هیات‌مدیره داروسازی ابوریحان این است که تا پایان سال‌جاری از نظر فروش ریالی در رتبه ۱۵ شرکت اول کشور قرار گیرد.

وی ایجاد بخش آمپول‌سازی جدید در داروسازی ابوریحان را از جمله اقدامات صورت گرفته در این شرکت عنوان کرد و گفت: ۹۵درصد از این بخش آماده فعالیت شده و پیش‌بینی می‌شود که این بخش تا پایان آبان ماه فعال شود که ویژگی این بخش استفاده از دانش روز اتاق‌های تمیز (کلین روم) برگرفته از کشور بلژیک در آن است.

وی گفت: آمپول‌های ویژه بی‌هوشی و کمک بیهوشی و آمپول‌های تاثیرگذار در بحث جلوگیری از پوکی استخوان یا درمان آن در این بخش تولید خواهد شد.

وی در مورد وضعیت آموزش در این شرکت گفت: در ۶ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۸۵ سرانه آموزش در شرکت‌ داروسازی ابوریحان دو برابر شده که این امر به دلیل توجه هیات‌مدیره شرکت به توسعه توانایی و ارتقای سطح توانایی کارکنان شرکت بوده است.

وی در زمینه فعالیت این شرکت پیرامون انتقال تکنولوژی گفت: این شرکت به زودی دانش تولید دارویی ویژه برای جلوگیری درمان آکنه در خانم‌ها را از شرکت بایوشرینگ دریافت می‌کند.

مدیر عامل داروسازی ابوریحان استقبال مردم از قرص مارولون که تولید آن از سال گذشته در این شرکت آغاز شده بود را بسیار قابل توجه توصیف کرد و افزود: این قرص ویژه ضدبارداری به رغم آنکه قیمتی ۲۰برابر نمونه مشابه خود دارد، اما به لحاظ مهار صددرصد حاملگی و نداشتن عوارض جانبی داروهای مشابه، توانست ۵درصد از بازار مصرف این داروها را به خود اختصاص دهد، تا جایی که قرص مارولون هم اکنون با تقاضای بسیار شدید در داروخانه‌ها مواجه است و کمبود این قرص موجب شده ما این قرص را بیش از برنامه در نظر گرفته شده تولید کنیم تا در اواخر آبان ماه مشکل کمبود این قرص در داروخانه‌ها حل شود و در حال حاضر هم سری جدید این قرص در داروخانه‌ها توزیع شده است.

وی گفت: ظرفیت تولید قرص مارولون در سال‌جاری به عدد یک‌میلیون دوز خواهد رسید.

دکتر هاشم، داروی ویژه لاغری را از جمله تولیدات جدید و مهم شرکت دانست و گفت: این دارو مورد تایید FDA آمریکا است و عوارض عصبی دیگر داروها را ندارد و از نظر سرعت لاغری اینگونه داروها معمولا مقبولیتی ندارند، ولی این دارو مانع جذب چربی همراه غذا شده و از آنجا که رژیم غذایی برای بسیاری از مردم مشکل است، این دارو با رژیم غذایی متعادل می‌تواند افراد چاق را لاغر کند و در کنترل دیابت (قند خون) بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه این دارو به صورت کپسول تولید می‌شود، گفت: داروی مزبور با ظرفیت اولیه تولید ۲۰میلیون کپسول در کشور در دی‌ماه با نصف قیمت داروهای مشابه تولید می‌شود.

وی افزود: برای تولید ۱۵ قلم داروی جدید در شرکت، رقمی بالغ بر ۴۰میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان با اشاره به پایان مهلت پذیره‌نویسی و شرکت در افزایش سرمایه شرکت گفت: از هفته جاری ما می‌توانیم از وجوه افزایش سرمایه برای طرح‌های توسعه خود استفاده کرده و برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جدید اقدام کنیم. وی افزود: بخشی از افزایش سرمایه به منظور خرید ماشین کپسول پرکنی استفاده شده که اکنون تجهیزات مربوط به آن در گمرک است.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان از حمایت‌های سهامداران عمده شرکت شامل داروپخش، تی‌پی‌کو و «شستا» به عنوان یکی از عوامل موفقیت شرکت در تولید داروهای جدید ذکر کرد و گفت: با توجه به گسترش فعالیت داروسازی ابوریحان و با توجه به نقشی که در آینده در صنعت کشور می‌تواند ایفا کند، سهامداران عمده شرکت تمایلی به عرضه سهام خود در بورس ندارند، اما در هر حال سهام شرکت در بورس از سال گذشته تاکنون شاهد افزایش قیمت بوده و تقریبا در مواقع بازگشایی نماد هر روز معامله شده است.

وی در رابطه با احتمال تعدیل پیش‌بینی سود شرکت از محل تولیدات جدید گفت: اگر قرار باشد، تعدیلی در EPS شرکت رخ دهد زمان آن در سه ماهه چهارم سال‌جاری خواهد بود و احتمال افزایش سود شرکت در ماه‌های پایانی سال با توجه به تولیدات جدید و افزایش تولید برخی از داروها بعید نیست. وی میزان فروش شرکت در سال۸۵ را رقم ۲۰میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان عنوان کرد و گفت: این رقم در سال گذشته ۴/۱۸میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که پیش‌بینی فروش ما در سال‌جاری رقم ۸/۲۲میلیارد تومان است و احتمال افزایش فروش شرکت مثل سال گذشته بعید نیست.