آغاز هفته مهم برای بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام در حالی امروز (شنبه) فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که تحولات اخیر در بورس اوراق بهادار انتظار تحولات مهمی را رقم زده است. در بررسی تحولات کلی بازار سهام در حوزه سیاسی سخنان دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری در مورد دریافت پیشنهادات اتمی جدید و همچنین فعالیت ۳هزار سانتریفیوژ از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند که مقامات آمریکایی ارائه پیشنهاد مستقیم به کشورمان را رد کرده‌اند، اما آزادسازی روز گذشته دیپلمات‌های ایرانی را می‌توان روندی رو به بهبود تلقی کرد. دیپلمات‌های ایرانی به همراه ۴ بازداشت شده دیگر قرار بود عصر دیروز وارد فرودگاه‌ امام‌خمینی‌(ره) شوند. آزادی این افراد نقطه عطفی در تحولات روابط ایران و ایالات‌متحده تلقی می‌شود به ویژه آنکه این موضوع، نقطه محوری در طرح اتهامات متقابل میان دو کشور بوده است. با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد روند تحولات سیاسی در دو هفته آتی وارد مرحله‌ای حساس خواهد شد که تاثیر مهمی را می‌تواند بر بازار سهام داشته باشد.

در تحولات اقتصادی موثر بر بازار، بورس در روز چهارشنبه هفته جاری شاهد بررسی رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دو وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارتخانه‌های صنایع و معادن و نفت خواهد بود. بررسی برنامه‌های کاندیداهای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی به ویژه برای صنایعی از جمله خودروسازی، فولادسازی، سیمان و پتروشیمی که شاکله بازار سرمایه کشور را تشکیل می‌دهند، از اهمیت بالایی برخوردار است. طرح و بحث در مورد مسائل مختلفی از جمله آزادسازی محصولات پتروشیمی که مصوبه مجلس شورای اسلامی برای سال‌جاری بوده و تاکنون اجرا نشده است، طرح فراموش شده «جامع سیمان» و ایجاد یا عدم ایجاد معاونت خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است که هرگونه خبر در زمینه آنها می‌تواند بازار را متاثر سازد.

از سوی دیگر تداوم بحث‌های کارشناسی در مورد رشد نقدینگی و تورم، بودجه سال ۸۷ و همچنین افزایش بی‌سابقه بهای نفت نیز توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است. احتمال اتخاذ سیاست انقباضی در زمینه رشد نقدینگی و تجدیدنظر در سیاست نحوه پرداخت تسهیلات بانکی نیز می‌تواند روند حرکت نقدینگی به سوی بازار را متاثر سازد.

روند حرکت نقدینگی به سوی بازار سهام در حال حاضر از سوی بازار به حرکت درآمده طلا و سکه نیز مورد رقابت قرار گرفته است. حرکت در بازار جهانی طلا و رسیدن نرخ این فلز به رکوردهای جدیدی در ورای نرخ ۸۳۰دلار در هر اونس، توجه سرمایه‌گذاران به سوی این بازار را جلب کرده است، از سوی دیگر بازار املاک و مستغلات نیز به‌رغم رکود نسبی همچنان برای بخش ساخت‌وساز تشنه جلب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران ارزیابی می‌شود.

در تحولات اقتصادی بین‌المللی، افت ارزش دلار متعاقب اعلام مقامات چینی در مورد بهینه‌سازی ترکیب ذخایر ارزی این کشور، موجب آشفتگی در تمام بازارهای جهانی شده است. در بخش نفت افزایش نرخ این ماده تا نزدیکی مرز روانی یکصددلار موجب شده است توجه به بازار محصولات پتروشیمی و گاز طبیعی افزایش یابد. با افزایش بهای حامل‌های انرژی بهای محصولات انرژی‌بر نیز افزایش خواهد یافت که این امر در میان‌مدت بیش از پیش بازارهای جهانی را متاثر خواهد کرد.

در بخش محصولات پتروشیمی روند افزایشی بهای محصولات پتروشیمی همچنان در اکثر محصولات ادامه دارد. طی هفته گذشته بهای پلی اتیلن سنگین و سبک، پلی استایرن، پاراز اپلین و متانول در بازارهای جهانی افزایش یافته است. بهای متانول تحت تاثیر افزایش بهای گاز و ادامه تولید واحدهای متانکس در شیلی همچنان در حال افزایش است، به گونه‌ای که در کره و تایوان به ۵۴۰ تا ۵۶۰دلار در هر تن و در بازار هند ۵۶۰ تا ۵۷۰دلار در هر تن رسیده است.

در بازار جهانی فلزات، بهای فلز مس با کاهش قابل ملاحظه‌ای توام با افزایش موجودی انبارها مواجه شده است و به رقم ۷هزار و ۲۷۷دلار در هر تن رسیده است. این کاهش که همزمان با دوره توقفات مس سرچشمه برای تعمیرات سالانه رخ داده است، سبب افزایش فشار فروش بر نماد ملی مس شده و این نماد را پس از مدت‌ها به کمتر از نرخ ۸ هزار ریال رسانده است، هر چند که به دلیل عدم معامله به اندازه حجم مبنا، نرخ پایانی این نماد طی روز چهارشنبه در بالای ۸هزار دلار بسته شد.

در بخش فلزات روی و سرب نیز روند کاهش موجب شده است، روی به ۲هزار و ۷۷۵ دلار در هر تن و سرب به ۳هزار و ۴۹۲دلار در هر تن برسد که انتظار برای تعدیل منفی شرکت‌های وابسته را که فرآوری مواد معدنی اینک پیش قدم آن شده است، ایجاد کرده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه، بازاری کم تحرک با حجم نازل معاملات در حد ۵/۳میلیارد تومان بود. این حجم دادوستد به ویژه به دلیل توقف شماری از عمده‌ترین نمادهای بازار و همچنین ضعف کلی معاملات به دلیل تعطیلی میان هفته بود.

در بازار روز چهارشنبه عمده توجه معامله‌گران معطوف به تحولات ۴نماد عمده متوقف شده در هفته گذشته شامل گل‌گهر، چادرملو، معادن و فلزات و فولاد مبارکه بود. طرح بحث بهره مالکانه و پس از آن اعلام بازپس‌گیری پروانه بهره‌برداری معدن چادرملو توسط «ایمیدرو» شوکی را به سهامداران این شرکت وارد ساخته است.

این بحث که به صورت مشابه در مورد معدن گل‌گهر نیز در حال انجام است، موجب شده است تا بازار با عدم اطمینانی در مورد سیاست‌های کلی دولت در بخش‌ خصوصی‌سازی مواجه باشد. تکرار سرنوشت شرکت‌های صدرا و آذرآب که پس از واگذاری سهام آنها از سوی دولت، با عدم واگذاری کار از سوی دولت مواجه شدند و با افت درآمد و سود، زیان‌های سنگینی را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند، اینک در مورد چادرملو و گل‌گهر که دولت بخش عمده سهام آنها را واگذار کرده، در حال تکرار است.

در بازار چهارشنبه تقریبا تمامی گروه‌های عمده سهام با رکود مواجه بودند و تنها گروه بانکداری با وجود حاکمیت تام و تمام صف فروش در نماد بانک اقتصاد نوین در نمادهای مالی و اعتباری سینا و بانک‌های پارسیان و کارآفرین با رشد قیمت مواجه شد.

صرف‌نظر از این نمادها در بازار چهارشنبه شمار نمادهای با افت قیمت‌ تقریبا ۸۰درصد کل نمادهای مورد معامله را در بر گرفت و از ۱۲۳ نماد مورد معامله تنها ۲۴ نماد با رشد مواجه شدند که این امر نشان‌دهنده وضعیت نامناسب بازار در روز چهارشنبه بود.

در گروه پتروشیمی توقف نماد پتروشیمی خارک از رونق این گروه کاست و تنها بازار با صف‌های فروش در دو نماد پتروشیمی اراک و اصفهان مواجه است.

در گروه خودرویی بازارگردان ایران‌خودرو پس از تکمیل یک میلیون سهم تعهد خرید، مجددا دستور خرید یک میلیون سهمی را وارد سیستم کرد تا مانع از تشکیل صف فروش برای این نماد شود.

در گروه سیمانی نماد فارسیت دورود برای تعدیل EPS متوقف شد. عدم افزایش نرخ سیمان در سال‌جاری وضعیت مالی مناسب شرکت‌های تولید‌کننده محصولات سیمانی از جمله فارسیت دورود، آذریت و فارسیت اهواز را موجب شده است.

در گروه فلزی نماد فولادسازان با حفظ صف فروش عمده و خرید تنها ۹۶۳هزار سهم به سطح زیان برای خریداران روز نخست عرضه این سهم رسید. بهای سهام فولاد خراسان روز چهارشنبه ۳هزار و ۷۰۱ ریال بود که با توجه به این که کمترین قیمت عرضه روز اول این شرکت در حد ۳۰ و ۷۰۰ریال (با احتساب کارمزد ۳هزار و ۷۵۹ریال) بود که در روز شنبه از سطح قیمت عرضه روز اول نیز عبور خواهد کرد. به‌‌رغم افزایش بهای فروش میلگرد تولیدی شرکت، بازار به دلیل بی‌انگیزگی معامله‌گران شاهد حاکمیت صف فروش بود.

در مجموع بازار روز چهارشنبه شاهد ضعف کلی معاملات بود که این امر به کاهش شاخص منجر شد، هر چند که با توجه به توقف نمادهای عمده، شاخص در حد محدود ۱/۱۳واحد افت کرد. با توجه به این میزان افت، شاخص در کل هفته ۷/۳۰واحد افت کرد. انتظار می‌رود با توجه به پشت سر گذاشتن تعطیلی پایان هفته، بازار در هفته جاری با موقعیت تغییر روند تحت تاثیر احتمال حمایت سهامداران عمده مواجه شود، هر چند که تحقق چرخش در روند بازار به تزریق نقدینگی و روشن شدن تکلیف ۴نماد عمده متوقف شده وابسته است.