توقف نمادها

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توقف ۴نماد عمده فولاد مبارکه، گل‌گهر و چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بود که البته نماد «ومعادن» دقایقی پس از توقف بازگشایی شد. در بازار روز دوشنبه معامله‌گران با توجه به تعطیلی میان هفته در انتظار جو ضعیفی در بازار بودند که این مساله با تشکیل صف فروش قابل ملاحظه ۷۷میلیون سهمی برای فولاد مبارکه مورد تایید قرار گرفت. تشکیل صف‌های فروش برای سه‌گانه معادن و فلزات، چادرملو و گل‌گهر در کنار صف‌های فروش برای نمادهای ملی مس و فولاد خراسان حکایت از ضعف عمومی گسترده داشت و در این شرایط انتشار گزارش تعدیل مثبت فولاد خوزستان انتظار برای بازگشایی این نماد را به همراه داشت.

این در حالی بود که دقایقی پس از آغاز معاملات، بازار با توقف ۴نماد گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات مواجه شد، امری که در ابتدا از آن به عنوان رفع موقتی مشکل نرم‌افزار معاملاتی که در هفته جاری بارها تحت‌تاثیر فشار معامله‌گران شاهد افت چشمگیر کارایی بود تعبیر شد، اما با گذشت زمان و بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و عدم بازگشایی ۳نماد متوقف شده دیگر و منتفی شدن بازگشایی فولاد خوزستان موجب شد تا دلیل توقف نمادها موارد دیگر اعلام شود که درنهایت دلیل توقف روشن شدن بحث افزایش عوارض معادن اعلام شد.

بحث افزایش عوارض معادن در هفته گذشته در حالی در محافل خبری منتشر شد که به‌رغم طرح این مساله از ابتدای سال، ضعف اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی، ابهام جدی را در بورس دامن زده بود. امری که پای خود را از دامنه عوارض عبور داده و مباحثی نظیر «بهره مالکانه» (به‌رغم اینکه چنین مفهومی از گذشته مورد انتقاد دولت نهم بوده است) نیز گسترده شده است. با وجود چنین وضعیتی به‌رغم انتشار مصاحبه مدیرعامل چادرملو، مدیران سازمان بورس در جهت پایان‌دهی به موج شایعات، توقف نمادها را صورت دادند.

بسیاری از کارشناسان در هفته جاری خواهان دادن فرصت بازیابی توان به بازار به ویژه پس از عرضه اولیه فولاد خراسان بودند، اما با بازگشایی نماد فولاد مبارکه و معامله ۲/۵۲میلیون سهم، بازار با افت چشمگیر نقدینگی مواجه شد و حالت احساسی به خود گرفت.

با توجه به این شرایط و عدم توقف نمادهای معدنی دیگر از جمله ملی مس (که البته این نماد به زودی برای اصلاح اساسنامه متوقف خواهد شد) به نظر می‌رسد بازار در هفته آینده با فروکش کردن جو احساسی، شاهد بازگشایی نمادها باشد.

از سوی دیگر مساله تعیین نرخ سنگ‌آهن برای سال آینده، از اهمیت بالایی برخوردار است. افزایش نرخ عوارض معادن بلافاصله به افزایش نرخ سنگ‌آهن و به تبع آن افزایش نرخ فولاد، منجر خواهد شد که افزایش نرخ فولاد ضمن آنکه هزینه‌ای به مراتب سنگین‌تر از عوارض دریافتی، بردولت تحمیل می‌کند (به ویژه آنکه دولت با کسری بودجه در بخش عمرانی خود مواجه است) موجب بر هم ریختن نظم بازار خواهد شد و بعید است با توجه به شرایط بازار فلزات و سخنان احمد هراتی نیک در مورد بهره مالکانه چنین امری رخ دهد از این رو انتظار می‌رود بازار با فاصله گرفتن از حالت احساسی در هفته آینده، شاهد بازگشایی نمادها باشد.

از سوی دیگر در گروه سنگ‌آهنی در بازار در انتظار مزایده ۲۵ آبان گل گهر است. مزایده‌ای که در آن ۲۸۰هزار تن کنسانتره عرضه خواهد شد و در نتیجه آن احتمال افزایش EPS گل گهر وجود دارد. با توجه به این مساله که شرکت سنگ‌آهن مرکزی اخیرا سنگ هماتیت خود را در نرخ ۱۲۰دلار (۸۵یورو) به فروش رسانده و همچنین گل‌گهر شرایط فروش نقدی مزایده قبلی خود را این بار به LC (اعتبار اسنادی) تغییر داده است، می‌تواند مزایده فوق سود مناسبی برای گل گهر رقم زند. از سوی دیگر سلسله مزایده‌های گل گهر احتمالا در ۱۰ آذر ماه نیز شاهد یک عرضه دیگر خواهد بود. در گروه معدنی علاوه بر گل گهر، ملی مس نیز با تحولات جدید مواجه شده است. ملی مس روز گذشته در اطلاعیه‌ای خرید چهارمین معدن مس خود را مبنی بر معدن «درآلو» با ذخیره‌ قطعی ۵/۱۲میلیون تن به اطلاع بازار رساند. با توجه به این وضعیت ملی مس هم اکنون ۴ معدن را به طور کامل در اختیار دارد که سرچشمه با ۵/۸۲۶میلیون تن، میدوک با ۴/۱۴۴میلیون تن و سونگون با ۴۴۰میلیون تن معادن قبلی ملی مس را تشکیل می‌دهند. از سویی همزمان با راه‌اندازی واحد تولید اسید سولفوریک ملی مس، پورمند، مدیرعامل این شرکت از دو برنامه تولید فلزات گرانبها و حضور شرکت در بورس مالزی خبر داد.

ملی مس در حال حاضر لجن واحد الکترولیز خود را به عنوان کنسانتره فلزات گرانبها در بورس فلزات عرضه می‌کند که با توجه به افزایش نرخ طلا، بهره‌برداری و جداسازی فلزات گرانبها از این ماده برای ملی مس صرفه بیشتری خواهد داشت.

در گروه فلزی صف فروش مبارکه روز دوشنبه بالغ بر ۷۷میلیون سهم، معادل اندکی بیش از نیم‌درصد سهام شرکت بود که موقعیتی مناسب برای خرید سهامداران عمده بازار محسوب می‌شد که با توقف این نماد از دسترس خریداران به دور ماند؛ اما صف فروش فولاد خراسان در معرض خریداران باقی ماند. صفی که با رقابت ۲خریدار «تولید مواد اولیه صبانور» زیرمجموعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و سهامدار عمده مجتمع‌های فولاد گیلان و فولادکاویان مواجه است.

سهامدار عمده مجتمع فولاد گیلان که در سال گذشته با خرید سهام مدیریت فولاد کاویان امکان تولید تمامی طیف ورق‌های فولادی را به دست آورد و با توجه به افزایش نرخ ورق‌های فولادی بازده مناسبی را نیز به دست آورده و کاویان را در موقعیت تعدیل سود قرار داده است، براساس شنیده‌ها برای خرید دومین شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات یعنی فولاد خراسان ابراز تمایل کرده است. فولاد خراسان اما روز یکشنبه با عرضه یک هزار تن میلگرد A۳ به صورت سلف یک ماه با تقاضای خرید ۳هزار و ۴۰۰تنی مواجه شد و رقابت خریداران، قیمت این سبد را به ۷هزار و ۶۵۰ریال رساند که رکورد خوبی برای این شرکت بود.

در گروه فلزی بازار جهانی آلومینیوم با شوک خروج برخی از معادن تولید آلومینا از مدار تولید مواجه شده است. با توجه به خروج این معادن پیش‌بینی می‌شود نرخ فروش آلومینا که در معرض سقوط به زیر ۳۰۰دلار بود، به ۳۳۰ تا ۳۵۰دلار برسد. با توجه به این مساله از سطح تولید آلومینیوم و موجودی انبارهای LME کاسته شده و نرخ آلومینیوم افزایش یافته است، هر چند که این وضعیت در راستای رشد سود آلومینیوم ایران نخواهد بود، به ویژه آنکه عرضه‌های ایرالکو در روز یکشنبه در بورس‌فلزات پس از آنکه شمش هزار پوندی این شرکت در قیمت هر کیلو ۲۹هزار و ۵۰ریال خریداری شد، به دلیل معامله شمش هزار پوندی المهدی در نرخ ۲۶هزار و ۳۵۰ریال، باطل شد تا ایرالکو مجبور به کاهش نرخ فروش شود. با توجه به پوشش ضعیف ۶ ماهه آلومینیوم ایران و همچنین لزوم اخذ ذخیره استهلاک در سال ۸۷ و در حدود۳۴میلیارد تومان و اخذ هزینه‌ مالی فاینانس ایجاد واحد جدید از سال ۸۸، شرایط نماد آلومینیوم ایران چندان روشن نیست. امری که احتمال عرضه‌های بلوک‌های دولتی آلومینیوم ایران در نرخ ۱۶هزار و ۵۰۰ریال را با مشکل مواجه می‌سازد. در گروه پتروشیمی بازار روز دوشنبه با توقف نماد پتروشیمی خارک جهت انتخاب اعضاء هیات‌مدیره مواجه شد. پتروشیمی خارک در حالی در هفته جاری از کوران عرضه‌ها جان سالم به در برد و با صف فروش مواجه نشد که رشد بهای جهانی گاز (متعاقب رکوردشکنی بهای نفت) سبب شده تولیدکنندگان برای فروش محصول متانول نرخ‌های تا ۶۲۰دلار را نیز پیشنهاد کنند که نسبت به نرخ‌های اولیه امسال (در حد ۲۳۰دلار) ۷/۲برابر است. در این گروه چانه‌زنی برای عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران (دومین تولیدکننده متانول با ظرفیت یک‌میلیون تن که البته تولید کنونی آن در حدی کمتر از این ظرفیت است) و پتروشیمی تبریز ادامه دارد.

با توجه به عدم تمایل سهامداران ۵۱درصدی شامل صندوق بازنشستگی مبنی بر عرضه اولیه ۱۵درصد سهام فن‌آوران ، توافق در حد عرضه ۹درصد در حال صورت گرفتن است. در گروه بانکداری، بازار با شایعاتی در مورد احتمال انجام دوباره معامله بزرگ واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران‌خودرو مواجه است.

گزارش نامناسب ۶ماهه ایران‌خودرو احتمال انجام این معامله را ایجاد کرده بود که این امر در صورت تحقق می‌تواند بازار را با هیجان یک معامله ۴۰۰میلیاردی مواجه سازد. در گروه بانکداری گزارش پذیرش بانک ملت آماده درج شده است. با این وضعیت بانک ملت نخستین بانک دولتی خواهد بود که خصوصی خواهد شد.

در گروه سیمانی، ‌آمار منتشره حکایت از افزایش ۱۹درصدی تولید سیمان داراب در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. سیمان داراب سال گذشته طرح افزایش ظرفیت خود را به مرحله اجرا درآورد که ماحصل آن تحقق ۶۰۲هزار تن تولید سیمان در ۶ماهه امسال نسبت به برنامه ۵۷۴هزار تنی این شرکت شده است. در گروه تجهیزات، سخنان مدیرکل دفتر بهره‌برداری وزارت صنایع و معادن مبنی بر عدم اجرای کامل قرار دارد ۴جانبه تامین هزار دستگاه لودر و بلدوزر توسط هپکو و شایعه بروز مشکلات در روند واردات این شرکت، باعث تداوم ضعف در این گروه شده است. در گروه حمل‌و‌نقل قرارداد ۸۵میلیاردتومانی تایدواتر برای خروج ۷فروند کشتی غرق‌شده در خورموسی و سخنان دلگرم‌کننده سازمان بنادر و کشتیرانی در حمایت از تایدواتر در حالی که این شرکت برای اعلام تعدیل مثبت ۱۴درصدی متوقف است، احتمال بازگشایی مناسب این نماد را ایجادمی‌کند.

در مجموع بازار روز دوشنبه شاهد جو کم‌تحرکی بعد از توقف نمادها و حاکمیت صف‌های فروش در اکثر نمادهای مورد اقبال بود. باتوجه به تعطیلی میان هفته، انتظار تداوم ضعف معاملات در روز چهارشنبه نیز با توجه به عدم حضور طیف وسیعی از فعالان بازار وجود دارد. با توجه به این شرایط بازار در انتظار حرکتی جدی در آغاز هفته خواهد بود. امری که البته به سطح نقدینگی بازار نیز وابسته است.