شروین شهریاری

پرسش از آقای صفری‌: تحلیلی از شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و علت افت قیمت سهام آن ارائه دهید. پاسخ: ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید همواره مطابق مدل تعیین ارزش خالص دارایی‌ها(NAL) انجام شود؛ اما سرمایه‌گذاری غدیر، مطابق سیاست‌های مدیریتی خود‌، عمده سرمایه‌گذاری‌هایش را در خارج از بورس متمرکز کرده است و همین مساله ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت را با دشواری روبه‌رو می‌کند‌.

«وغدیر» براساس آخرین صورت‌های مالی ارائه شده‌، ۲۲۲‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بورسی‌، ۴۴۸‌میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سهام غیر‌بورسی و ۳۱۷‌میلیارد تومان در طرح‌ها و پروژه‌ها در خارج بورس (عمدتا طرح‌های پتروشیمی) سرمایه‌گذاری کرده است که در دو مورد اخیر، ارقام مورد اشاره با روش بهای تمام شده (‌و نه ارزش روز) منعکس شده‌اند‌.

به این ترتیب پس از کسر بدهی ۲۸۳‌میلیارد تومانی شرکت‌، ارزش دارایی‌های بورسی و خارج بورسی غدیر به ۷۰۴‌میلیارد تومان می‌رسد که به ازای هر سهم، ارقامی‌ در حدود ۱۱۵ تومان را نشان می‌دهد‌.

اما بنا بر اظهارات مدیران شرکت و شواهد موجود، ارزش سرمایه‌گذاری‌های غدیر در خارج از بورس به ویژه در پروژه‌های پتروشیمی‌، بسیار بالاتر از بهای تمام شده کنونی است و به این ترتیب محاسبه خالص ارزش دارایی‌های شرکت دستخوش تغییرات مهمی‌ می‌شود‌. به عنوان مثال شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در جریان احداث دو پروژه پتروشیمی ‌زاگرس و مارون مبلغی در حدود ۲۰۰‌میلیارد تومان به ملی صنایع پتروشیمی‌ پرداخت کرده است که از بابت آن مقرر شد ۲۵درصد از سهام پتروشیمی ‌زاگرس (‌بزرگ‌ترین واحد متانول جهان‌) و درصدی از مالکیت پتروشیمی ‌مارون به غدیر واگذار شود که پس از اتمام این دو طرح با توجه به ارزش افزوده بسیار بالای ایجاد شده‌، «درصد مالکیت غدیر» محل اختلاف شده و هنوز میزان مالکیت غدیر در این دو طرح پربازده پتروشیمی‌کشور مشخص نیست. البته مساله توسط طرفین دعوی در حال پیگیری است که در صورت رفع ابهام می‌تواند رشد قابل ملاحظه ای در خالص ارزش دارایی‌های شرکت ایجاد کند.

در مورد سودآوری غدیر نیز امیدواری مدیریت مجموعه به طور عمده به سال‌های آتی و بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی‌و فولاد‌غدیر ایرانیان معطوف است‌؛ به طوری که مدیرعامل شرکت در مجمع سال گذشته‌، تخمین سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های غدیر در سال ۱۳۹۰ را ۱۲۵ تومان به ازای هر سهم برآورد کرد‌. همچنین بهره‌برداری از طرح عظیم اوره و آمونیاک غدیر (با مالکیت ۵۱درصدی) نیز که اخیرا انجام شده، در صورت آزاد‌سازی قیمت محصولات پتروشیمی‌ و خروج «اوره» از شمول نرخ‌گذاری دولتی می‌تواند سودآوری مناسبی برای سرمایه‌گذاری غدیر ایجاد کند.

در مجموع با توجه به این نکات به نظر می‌رسد با اجرای آیین‌نامه رفع گره‌های معاملاتی و افت شتابان قیمت «وغدیر»، احتمالا قیمت این سهم در یک فرآیند Over Reaction در جو کنونی و غیاب سهامدار عمده به محدوده ای پائین تر از ارزش ذاتی خود خواهد رسید که طی آن با خروج سهامداران خسته و جمع آوری سهم از بازار توسط سرمایه‌گذاران جدید، به تدریج تعادل نسبی بر این نماد حکم‌فرما خواهد شد. اما پس از طی این فرآیند پالایش در میان‌مدت‌، می‌توان انتظار داشت که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مناسب شرکت، باز هم غدیر بتواند همچون سال‌های گذشته به کانون توجه معامله‌گران بازگردد.

پرسش از آقای شایسته از طریق پست الکترونیک: علت توقف نماد شرکت فرآوری مواد معدنی چیست؟

پاسخ: فرآوری مواد معدنی دومین شرکت از گروه توسعه معادن روی است که پس از «کروی» (‌شرکت مادر‌)‌، تعدیل منفی پیش‌بینی در آمد خود را در سال‌جاری به بازار اعلام کرده است‌. «فرآور» با تعدیل منفی ۲۰درصدی ناشی از کاهش تناژ تولید و کاهش قیمت‌های فروش، احتمالا با اعلام ارقامی‌ در حدود ۹۰تومان به ازای هر سهم در هفته آتی به تابلو بازخواهد گشت.

Shahriary_sh@yahoo.com