قیمت سنگ‌آهن تا پایان سال‌ افزایش نمی‌یابد

گروه بورس- علیرضا باغانی:در پی نگرانی‌های موجود بازار از افزایش نرخ سنگ‌آهن به دنبال افزایش حقوق دولتی معادن و بهره‌ مالکانه و توقف نمادهای گل‌گهر، چادرملو و حتی فولادمبارکه، مدیرعامل فولاد مبارکه از عدم افزایش نرخ سنگ‌آهن تا پایان سال‌جاری خبر داد. محمد رجایی که با خبرنگار دنیای‌اقتصاد سخن می‌گفت، با بیان اینکه قراردادهای خرید سنگ‌آهن فولاد مبارکه بلندمدت است، افزود: فولادمبارکه تا پایان سال‌جاری برای خرید سنگ‌آهن با چادرملو و گل‌گهر قرارداد دارد که نرخ این خریدها از قبل مشخص شده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر پس از اتمام قرارداد در پایان سال‌جاری، شرکت‌های مزبور قیمت سنگ‌آهن را افزایش دهند، شما چه واکنشی خواهید داشت، گفت: به طور معمول هر ساله قیمت سنگ‌آهن ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش می‌یابد که این افزایش نرخ طبیعی، مشکل خاصی را در سوددهی ما ایجاد نمی‌کند، زیرا این افزایش قیمت‌ها در بودجه‌ ما پیش‌بینی می‌شود.

نایب رییس هیات مدیره چادرملو گفت: فولاد مبارکه از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مشتریان گل‌گهر و چادرملو بوده و هنگامی که چنین روابطی بین این شرکت‌ها وجود دارد، بعید است چنین برخورد‌هایی نظیر افزایش غیرمعقول قیمت را از سوی آنها شاهد باشیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه در صورت افزایش بیش از حد انتظار قیمت‌ سنگ‌آهن در سال‌ آینده، آیا امکان توقف پرداخت مبلغی که سالانه به صندوق بازنشستگی فولاد از سوی فولاد پرداخت می‌شد، وجود دارد، گفت: این بحث به افزایش قیمت سنگ‌آهن بستگی دارد و هنوز اتفاقی رخ نداده که ما بخواهیم در رابطه با آن چنین بحث‌هایی مطرح کنیم.

وی گفت: در حال حاضر فولاد مبارکه از برنامه تولید خود جلوتر است و امسال پیش‌بینی می‌شود تولید مبارکه ۸ تا ۱۰درصد افزایش یافته و در بخش فولادسازی تولید فولاد به ۵میلیون تن برسد، در حالی که پیش‌بینی ما تولید ۵/۴میلیون تن فولاد بود.

به گفته وی، رشد تولید فولاد مبارکه موجب شد که پیش‌بینی سود شرکت با تعدیل مثبت مواجه شود و با توجه به رشد قیمت‌های جهانی فولاد، افزایش سود مبارکه هم امر بعیدی نیست، البته به هر حال افزایش سود شرکت تابع افزایش قیمت‌ها است.

رجایی با بیان اینکه سنگ‌آهن تنها ۱۹درصد از هزینه‌های مالی فولاد مبارکه را شامل می‌شود، گفت: نگرانی بازار از افزایش قیمت سنگ‌آهن و کاهش سود فولادی‌ها ناشی از جو حاکم بر بازار است، در حالی که این افزایش نرخ‌ها هر ساله انجام می‌شود و تاثیر زیادی هم بر سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها ندارد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که در صورت افزایش نرخ سنگ‌آهن آیا قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش خواهد یافت، گفت: افزایش قیمت محصولات فولاد تابع قیمت‌های جهانی است و قیمت محصولات مبارکه هم در بورس فلزات کشف قیمت می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی به این مضمون که با توجه به احتمال افزایش نرخ سنگ آهن، آیا فولاد مبارکه به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین شرکت‌های سنگ آهن، به فکر معدن‌داری و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن جدید نیست، گفت: همه معادن در اختیار دولت قرار دارد و شرکت‌ها فقط از معادن بهره‌برداری می‌کنند، ما هم در این زمینه برنامه درازمدتی داریم که اگر معادن جدیدی کشف شود، در صورت وجود ساز و کارهای مناسب امکان بهره‌بردای از معادن را هم داشته باشیم، اما در حال حاضر چنین چیزی قطعی نیست.

گفتنی است، ۱۱۷میلیارد تومان از سود سال ۸۵ فولاد مبارکه امسال به صندوق بازنشستگی کارکنان دولت پرداخت شد.

پرداخت چنین مبلغی به صندوق بازنشستگی فولاد پرسش‌های فراوانی را برای معامله‌گران بازار به وجود آورد که با مطرح شدن این پرسش‌ها در مجمع عادی سالانه شرکت،‌ نماینده دولت ارائه سنگ‌آهن به صورت حمایتی را به فولاد مبارکه، دلیل دریافت چنین مبلغی از سوی دولت عنوان کرد.

اما احتمالا امسال نیز از سود ۸۰۰میلیارد تومانی فولاد مبارکه هم رقمی عاید صندوق بازنشستگی فولاد خواهد شد، این در شرایطی است که احتمال افزایش نرخ سنگ‌آهن به‌رغم مقاومت‌های موجود وجود دارد.

فولادمبارکه در حال حاضر علاوه بر معادن چادرملو و گل‌گهر از معدن چغارت نیز سنگ‌آهن می‌گیرد.

محصولات فولاد مبارکه در نخستین واکنش نسبت به احتمال افزایش نرخ‌ سنگ‌آهن و افزایش قیمت فولاد، افزایش تقاضای خرید را تا سطح دو برابر گذشته، شاهد بود. تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند در دومین واکنش که این روزها از آن در بازار به عنوان موج دوم یاد می‌شود کشف قیمت محصولات فولاد در روز دوشنبه هفته آینده با تحول جدی رو‌به‌رو شده و بازار از هراس احتمال افزایش قیمت محصولات مبارکه، در پی افزایش تقاضا، رشد قابل ملاحظه‌ای را در قیمت محصولات فولاد در بورس فلزات شاهد خواهند بود.

با این وصف گروهی از تحلیل‌گران بازار به این نتیجه رسیده‌اند که گرچه افزایش حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه، پیش‌بینی سود معدنی‌ها را اصلاح می‌کند، اما احتمالا بر فولادی‌ها تاثیر معکوس داشته و با افزایش احتمالی تقاضا و قیمت محصولات این شرکت‌ها رشد سود را تجربه خواهند کرد، البته در این میان برخی از کارشناسان بازار هم اعتقاد دارند که ایجاد تلاطم در بازار سنگ‌آهن هرچند رشد تقاضا و قیمت را برای فولادی‌ها موجب می‌شود، اما در بلندمدت برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها را با مخاطراتی مواجه می‌کند.