استعفای مسوول ارشد پرونده هسته‌ای زیر ذره‌بین بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: استعفای مسوول ارشد پرونده هسته‌ای ایران برخلاف استعفا و برکناری وزرای نفت و صنایع و معادن، مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت. بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند که هم‌اکنون تحولات بازار براساس فعل و انفعالات درون بازاری صورت می‌گیرد و متغیرهای برون‌زا اثر مستقیم بر بازار و تغییر ارزش دارایی‌های معامله‌گران را در کوتاه‌مدت ندارد.

اما در این میان استعفای غیرمنتظره علی لاریجانی به عنوان مسوول اصلی مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای که همواره نقش برجسته‌ای در رسیدگی به این پرونده و ایجاد موازنه میان طرفین مذاکره داشت، روند آتی مذاکرات این پرونده سرنوشت‌ساز را با پرسش‌های فراوانی مواجه ساخته است.

دکتر علی لاریجانی، برخلاف نقش خود در صداوسیمای جمهوری اسلامی توانست با رفتار دیپلماتیک خود در روند مذاکرات هسته‌ای و اظهاراتی که غالبا نقش تلطیف‌کننده در فضای موجود داشت، نظر بازار سرمایه نسبت به فعل و انفعالات مثبت هسته‌ای را جلب کند؛ اما هم‌اکنون برای بازار این مهم است که جلیلی، جانشین او چگونه روند مذاکرات هسته‌ای را ادامه خواهد داد؟

در شرایط کنونی اظهارنظر درباره اینکه گروهی از منابع خبری معتقدند که تغییر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در کوتاه‌‌مدت در ارزش دارایی‌های بازار تاثیر خواهد داشت، کمی دشوار است؛ اما به طور قطع در میان مدت همه چیز به عملکرد و رفتار جانشین لاریجانی بستگی خواهد داشت؛ به ویژه نحوه ایجاد نوسان در نمادها که تغییرارزش سهام در بازار را رقم می‌زند.

با این حال بازار با توجه به آرامش موجود در فضای سیاسی به ویژه روند رسیدگی به پرونده هسته‌ای و موضع‌گیری‌های روسیه در رابطه با این پرونده به تداوم سپری کردن روزهای معاملاتی مثبت امیدوار است. بازار در شرایط کنونی به دنبال پاسخ این پرسش است که با این تغییرات آیا پیشنهاد روسیه در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران به عنوان یکی از راهکارهای موجود مورد بررسی قرار خواهد گرفت؟

هرچند سخنگوی دولت در رابطه با تغییر لاریجانی گفته است سیاست ما تغییری نکرده است و تغییر شخص به معنی تغییر و دگرگونی در برنامه‌ها و سیاست‌های ما نیست.

در بازار روز شنبه نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد، شیشه همدان و عایق پلاستیک پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شد.

همچنین شرکت‌های کاشی اصفهان، کاغذسازی کاوه، سنگ‌آهن گل‌گهر و داروسازی زهراوی پس از ارائه آخرین اطلاعات پیش‌بینی سود خود بازگشایی شدند.

دیروز یک‌میلیون و ۸۸۳هزار و ۴۸۲سهم معادل ۸۳/۳درصد از سهام شرکت نیروکلر به صورت یک‌جا و نقد، به قیمت پایه هر سهم ۱۵۸۰ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف شرکت ساتکاب ‌عرضه شد.

همچنین یک سرمایه‌گذار حقیقی از دیروز تا دو ماه بازارسازی سهام سخت‌آژند را به عهده گرفت.

فارس در این رابطه گزارش داده است که سعید هورآذر یکی از سهامداران عمده از روز شنبه تا ۶۰ روز دیگر از طریق کارگزاری آرمون‌بورس روزانه یک‌میلیون سهم شرکت ساختمانی سخت آژند را بازار سازی خواهد کرد.

با این اقدام روزانه از هر کد معاملاتی حداکثر ۲هزار و ۵۰۰ سهم قابل فروش خواهد بود.

خبر دیگر بازار اینکه دو سازمان دولتی در هفته گذشته بیش از ۱۸‌میلیون سهم را به مبلغ ۹/۵‌میلیارد تومان به فروش رساندند.

سازمان‌های توسعه و نوسازی صنایع معادن و صنایع (ایمیدرو) و خصوصی‌سازی در هفته گذشته اقدام به عرضه ۱۸‌میلیون و ۸۴هزار و ۴۳ برگ سهم کردند و از این محل بیش از ۹/۵‌میلیارد تومان درآمد کسب کردند.

بر این اساس، ایمیدرو ۱۸‌میلیون از سهم فولاد مبارکه را به مبلغ ۸/۵‌میلیارد تومان و ۶۵هزار و ۹۵۶ سهم ملی مس را به قیمت ۱/۶۱‌میلیون تومان به فروش رساند.

سازمان خصوصی‌سازی هم از محل عرضه ۱۸هزار و ۹۲ سهم شرکت شکر ۲/۴‌میلیون درآمد در هفته پیش کسب کرد.

رقابت دو کنسرسیوم در احداث طرح توسعه «فاهواز»

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از اجماع‌نظر دو کنسرسیوم به منظور احداث طرح توسعه احیا، ذوب‌ و ریخته‌گری شرکت ‌نورد و لوله اهواز به گوش می‌رسد. ظاهرا بنیاد مستضعان به دنبال مشارکت در این طرح‌بزرگ ۸۰۰‌هزار تنی است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده از شرکت، به منظور احداث طرح توسعه آهن‌ و فولاد خرمشهر با ظرفیت ۸۰۰هزار تن فولاد دو کنسرسیوم پیشنهاداتی را ارائه داده‌اند.

یکی از این پیشنهادها این است که طرح توسعه فولاد خرمشهر با مشارکت ۱۵درصدی نورد و لوله اهواز، ۱۰درصدی ایمیدرو، و ۷۵درصدی صندوق بازنشستگی کشوری احداث شود. کنسرسیوم دوم نیز با محوریت بنیاد مستضعفان به میدان آمده و پیشنهاد داده است، نورد و لوله اهواز فقط ۱۰درصد در این پروژه سهیم باشد و بنیاد مستضعفان ۹۰درصد در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.بنابراین گزارش‌ها، تا دو هفته آینده حضور یکی از کنسرسیوم‌های مزبور در پروژه طرح توسعه فولاد خرمشهر، قطعی و مشخص خواهد شد.

در حال حاضر قرارداد زه‌کشی و ساخت بلوک‌های سیمانی پروژه به منظور حصارکشی زمین اجرای طرح توسعه منعقد شده است. از سوی دیگر مجوز برداشت آب از رودخانه کارون نیز اخذ شده است و پس از آن آب مورد نیاز به پروژه منتقل خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با احداث این طرح وضعیت نورد و لوله اهواز بهبود یابد.

EPS «شصفها» در معرض تعدیل

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی‌بر لغو پرداخت مالیات صادرات شرکت‌های پتروشیمی، درباره پتروشیمی اصفهان شایع شده که در گزارش ۶ماهه پوشش ۶۰درصدی EPS خود را اعلام کرده و پیش‌بینی سود خود را نیز ۱۵درصد افزایش داده است.

شنیده‌های ما: آخرین اخبار رسیده ما از شرکت حاکی از آن است که پتروشیمی اصفهان در گزارش ۶ماهه ۵۰درصد از EPS خود را پوشش داده است که ناشی از ابلاغیه پرداخت مالیات صادرات بوده است، اما در صورت عدم پرداخت این مالیات، EPS شرکت می‌تواند در ۹ماه و ۱۲ماه مورد تعدیل قرار گیرد. برخی منابع موثق می‌گویند اگر قرار باشد که پیش‌بینی سود «شصفها» در گزارش ۶ماهه تعدیل شود، میزان آن بیش از ۱۰درصد نیست، چرا که شرکت تمایلی به توقف نماد ندارد.

دلایل عدم افزایش سرمایه نفت بهران

گفته‌های بازار: در بازار عدم افزایش سرمایه شرکت نفت بهران که چندی پیش در مجمع فوق‌العاده به تصویب صاحبان سهام رسیده بود، بحث‌برانگیز شده است. برخی از معامله‌گران بازار در حالی که در اجرای این افزایش سرمایه ابهام دارند، خواستار اعلام خبری موثق از سرنوشت این افزایش سرمایه شده‌اند.

شنیده‌های ما: شرکت نفت بهران در این زمینه می‌گوید: تا قبل از مجمع، بحث‌های مالیاتی در رابطه با افزایش سرمایه باید حل می‌شد، اما چون حسابرسی مالیاتی انجام نشده بود، بورس این افزایش سرمایه را قبول نکرد؛ اما در حال حاضر این کار در حال انجام است و به احتمال زیاد افزایش سرمایه تا پایان سال تحقق می‌یابد.