رییس سازمان خصوصی‌سازی این بار از خبرنگاران انتقاد کرد

گروه بورس- رییس سازمان خصوصی‌سازی که به تازگی حساسیت بخش‌خصوصی را نسبت به اظهارات اخیر خود برانگیخته است، در تازه‌ترین مصاحبه خود با خبرگزاری «مهر» خبرنگاران را هدف گرفته و می‌گوید: خبرنگاران نباید هر حرفی را که خوشایند مردم است، بیان کنند. حیدری کردزنگنه سپس افزود: خبرنگاران برخی از رسانه‌ها باید در مورد قیمت‌گذاری حرفه‌ای عمل کنند، اما انتقاد بی مورد می‌کنند، در حالی که نباید هر حرفی را که خوشایند مردم است بیان ‌کنند. بلکه باید حرفی را گفت که مبنای درست و قانونی و پایه و اساس داشته باشد. وی سپس به انتقادات وزیر نیرو پاسخ داد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص انتقادات وزیر نیرو از سازمان خصوصی‌سازی در مورد عدم واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه این وزارتخانه گفت: در بین شرکت‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای سال‌جاری تاکنون واگذاری کرده، شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو نیز قرار داشته است.

حیدری کردزنگنه از واگذاری حدود ۵۰ شرکت توسط این سازمان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبرداد و افزود: تعدادی از شرکت‌های وزارت نیرو نیز در بین آنها بوده است.

وی با طرح این پرسش که وزارت نیرو در واگذاری سهام کدام یک از شرکت‌های وزارت نیرو تعلل کرده است، اظهار داشت: باید دقیقا مشخص شود که منظور کدام‌یک از شرکت‌های این وزارتخانه است. اگر منظور واگذاری نیروگاه‌ها است که باید در ابتدا آنها تبدیل به شرکت شده و اساسنامه آنها تغییر یابد تا قابل فروش باشند، به علاوه شرکت مپنا از بزرگترین شرکت‌های وزارت نیرو نیز واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه سازمان خصوصی‌سازی تشنه واگذاری سهام است، ادامه داد: تاکنون شرکتی نبوده که برای واگذاری به ما معرفی شود و ما در واگذاری آن تعلل کرده باشیم.

موضع بخش‌خصوصی انفعالی است

وی نسبت به بخش‌خصوصی انتقادی مبنی بر عدم استقبال برای خرید سهام شرکت‌های دولتی وارد کرد و افزود: سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی را برای عرضه به بورس می‌برد اما تقاضا را مشخص نمی‌کند.

کردزنگنه با تاکید بر اینکه قیمت واگذاری سهام این شرکت‌ها بالا نیست، تصریح کرد: برای نمونه سهام شرکت هپکو با رقابت شدیدی توسط بخش‌خصوصی خریداری شد. قیمت پایه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بود، ۳۲‌میلیارد تومان بود؛ اما ۷۰‌میلیارد تومان یعنی حدود ۵/۲ برابر به فروش رفت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت به سرنوشت شرکت صدرا دچار نخواهد شد، تصریح کرد: نه، صدرا نیز گران فروخته نشد، بلکه گران خریده شد. در بورس گران‌فروشی نیست، بلکه رقابت است. قیمت پایه برای فروش سهام شرکت‌های دولتی در نظر گرفته می‌شود، اما اینکه خریداران با رقابت بالاتر می‌خرند، به خود آنها مربوط است.

وی ادامه داد: خریدار شرکت هپکو علاقه به خرید سهام این شرکت با هر قیمتی را داشته است و تنها شرکتی که در این مدت بخش‌خصوصی به طور جدی و با رقابت شدید آن را خریداری کرده، شرکت هپکو بوده است و متاسفانه چنین نمونه‌ای وجود نداشته و موضع بخش‌خصوصی انفعالی بوده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی اظهار داشت: بخش‌خصوصی مدعی است، سهام این شرکت‌ها را به بخش‌های خصوصی، تعاونی، تشکل‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و نهادها ندهید، قیمت فروش سهام را پائین بگیرید، تا بلکه ما بخریم، در کجای دنیا چنین شرایطی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بخش‌خصوصی به دنبال گوشت بدون استخوان ارزان است، افزود: دولت ۷۰۰ تا ۸۰۰ شرکت دارد، نه فقط ۵ شرکت که آنها را برای فروش آماده دارد.