گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (یکشنبه) پس پایان ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر در شرایطی فعالیت خود را‌ آغاز می‌کند که شرایط اکثر متغیرهای موثر بر بازار در تعطیلات پایان هفته و عید مبارک تقویت شده است.

بورس اوراق‌بهادار در پایان تعطیلات در بعد تحولات کلان سیاسی شاهد بروز عدم توافق میان پاریس و مسکو بر سر تحریم‌های بیشتر علیه تهران، اعلام مخالفت شمار بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تحریم یک‌جانبه اتحادیه علیه تهران همچنین اعلام دیدار هفته آینده «سولانا» و دکتر «لاریجانی‌» بود. با توجه به نقش «سولانا» در جهت ارائه گزارشی از شرایط برنامه هسته‌ای کشورمان، دیدار «لاریجانی-سولانا» که پس از چند ماه صورت می‌گیرد، تحول مهمی به شمار می‌رود. از سوی دیگر تداوم همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در دور جدید مذاکرات بر سر مسائل باقیمانده میان کشورمان و آژانس در مورد سانتریفیوژهای p۱ و p۲ محقق شده است، به میزان بیشتری از وزن تحولات سیاسی بر روند بازار کاسته و شرایط را برای تاثیرپذیری دوچندان بازار از تحولات اقتصادی و مسائل درون بازاری مهیا می‌سازد. در تحولات اقتصادی موثر بر بازار مهم‌ترین تحول اقتصادی، صدور مجوز تاسیس شعبه یک بانک خارجی در ایران به شمار می‌رود. باز کردن بازار داخلی ایران به سوی بانک‌های خارجی ضمن آنکه از مشکلات موجود در مورد گشایش LC برای شرکت‌های کشورمان می‌کاهد، فضای رقابتی را برای مجموع بانک‌های دولتی و خصوصی فراهم می‌سازد. به‌رغم آنکه خبر اولیه در مورد تاسیس این شعبه و تبدیل دفتر نمایندگی یک بانک خارجی مبهم و بدون ذکر نام منتشر شده است، اما بر فضای کلی صنعت بانکداری کشور که اینک در انتظار آغاز فرآیند خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی در چند ماه آینده است، موثر خواهد بود. از سویی سطح خدماتی که این بانک ارائه خواهد کرد نیز از اهمیت برخوردار است چرا که احتمال گشایش همزمان بازار پول و سرمایه خارج از کشور را به سوی سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم می‌سازد.

در کنار این تحول، بازار جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی نیز در تعطیلات پایان هفته خبرهای خوبی را برای بازار سهام کشورمان به همراه آورده است. پایان تعطیلات در چین باعث بهبود وضعیت بازار فلزات و محصولات پتروشیمی شده است.

در بازار فلزات بازگشت بهای فلز مس به بالای رقم ۸هزار و ۱۰۰دلار شرایط خوبی را برای بازار به همراه آورده است.

از سویی تقویت بازار فلز روی و بازگشت این فلز به بالای ۳هزار و ۱۰۰دلار به همراه رکوردشکنی باورنکردنی بهای فلز سرب که بهای آن به سطح بی‌سابقه ۳هزار و ۹۲۴دلار در آخرین معاملات شامگاه شنبه رسید، فضای مناسبی را برای نمادهای مرتبط فراهم می‌سازد. هر چند که تلاقی روز نخست بازار (امروز یکشنبه) با تعطیلی بازار جهانی فلزات، شرایط تصمیم‌گیری را در این بخش دشوار می‌سازد.

در محصولات پتروشیمی نگاه‌ها به سوی بازار جهانی متانول متمرکز است. جایی که پیشنهادها به دنبال بروز مشکل در پتروشیمی زاگرس (واحد در حال حاضر ۵/۱میلیون تنی و در آینده ۳میلیون تنی) پیشنهادهایی در حد ۵۰۰ تا ۶۰۰دلار در هر تن را در بازار تک محموله‌ای ایجاد کرده است، این مساله تاثیر مناسبی بر پتروشیمی خارک واحد ۶۴۰هزار تنی که پس از زاگرس و فن‌آوران سومین واحد تولیدی عمده متانول کشور به شمار می‌رود، فراهم آورده است.

در کنار تحولات اقتصادی برون‌ بازار، در درون بازار مهم‌ترین تحولات رخ داده در پایان هفته در حول سه محور ارائه گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها، تداوم اجرای ضوابط رفع‌ گره‌های معاملاتی و عرضه‌های جدید سازمان‌ خصوصی‌ دور می‌زد.

در بعد ارائه گزارش‌های ۶ماه، انتشار شمار رو به افزایش شرکت‌ها را در برگرفته است، در این بخش بروز مشکل در گزارش ۶ماه داده‌پردازی، تعجب کارشناسان را ایجاد کرده است. اعلام پوشش ۶ماه ۲۱۱ریال در حالی که EPS‌های شرکت برای سال جاری ۲۳۹ پیش‌بینی شده است و در شرایطی که نماد شرکت باز بوده است شگفتی‌ساز شد. امری که ساعاتی بعد با اصلاحیه مواجه شد و EPSا ۶ماهه شرکت ۱۱۳ریال اعلام شد. این مساله می‌توانست به زیان خریداران سهام در بازار منجر شود که البته با دادوستد تنها ۹۸۸سهم، این امر رخ نداد. در همین حال اجرای مداوم ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، اگرچه مشمول برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله فولاد‌مبارکه خوزستان نشده است، اما موجب تحرک بیشتر در بازار شده و حالت سکون صف‌های فروش را کاهش داده است. در همین حال عدم حل مشکل برخی از نمادها، پس از حدود دو دوره پنج‌روزه‌، اجرای ضوابط رفع گره‌های معاملاتی و ضرورت اتخاذ تصمیم ویژه در مورد این نمادها از جمله برداشتن دامنه نوسان ۲درصدی را نیز گریزناپذیر می‌کند.

در همین حال انتشار تصمیم خصوصی‌سازی در مورد عرضه خرد ۱۵۰میلیون سهم (یک‌درصد) فولاد مبارکه در کنار ۳درصد سهام ملی مس، موجب خواهد شد اندکی شرایط صف خرید فولاد مبارکه تعدیل شود. اما فولاد خوزستان که از روز عرضه با صف خرید مواجه بوده است، با شرایط نامشخص مواجه خواهد بود.

در کنار این تحولات انتشار وضعیت جریان نقد بازار در ۶ ماه نخست ۸۶ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

خروج ۴هزار و ۸۷۷میلیارد ریال نقدینگی توسط شرکت‌های حقوقی از بازار در مقایسه با ورود ۴هزار و ۸۷۷میلیارد ریال نقدینگی توسط معامله‌گران حقیقی چهره بازار در ۶ ماه نخست امسال را روشن‌تر می‌سازد. تمرکز شرکت‌های حقوقی بر خرید سهام عرضه‌های اولیه به ویژه شرکت‌های اصل ۴۴ و بازگشت معامله‌گران حقیقی به بازار متعاقبا رکود دو سال گذشته شرایط را به لحاظ جریان نقدینگی توجیه‌پذیر می‌سازد. انتظار می‌رود این روند در ۶ ماه دوم سال نیز با توجه به تشدید روند ورود شرکت‌های اصل ۴۴ به بازار ادامه یابد.

از این‌رو شرکت‌های حقوقی با روندی که در دو هفته گذشته نیز تشدید شده است، به فروش سهام در پرتفوی خود پرداخته و وجوه حاصله را برای خرید سهام اصل ۴۴ و شرکت‌های تازه وارد به بازار اقدام کنند. امری که توجیه‌کننده عرضه‌های سنگین کنونی در بازار و همچنین مذاکرات فشرده شرکت‌های بزرگ برای واگذاری برخی از شرکت‌های تابعه خود است. در این میان سرمایه‌گذاران حقوقی کوچک و سرمایه‌گذاران عمده حقیقی باید فرصت خرید شرکت‌های تابعه حقوقی‌های عمده را فراهم کنند، در این بین توجه بازار به احتمال انجام معامله عمده‌ای در این بخش است که در آن تامین اجتماعی در صدد واگذاری مالکیت خود در سرمایه‌گذاری پتروشیمی است، واگذاری شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی (که بر خلاف نامش بخش پتروشیمی سهم کمی در پرتفوی آن دارد) فرصت سرمایه‌گذاری مستقیم را به تامین اجتماعی می‌دهد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه تحت تاثیر تعطیلی پایان هفته و کاهش حضور فعالان عمده بازار با رکود نسبی فعالیت مواجه بود. امری که البته به مدد نقل‌وانتقالات سنگین بانک مسکن به مدیریت سرمایه‌گذاری مسکن، نمود چندانی نیافت. در بازار چهارشنبه بانک مسکن ۴بلوک به ترتیب ۳۷/۱۰درصد سیمان تهران، ۷۴/۶درصد سیمان شمال، ۲۳/۶درصد سیمان صوفیان و ۹۶/۵درصد سیمان کرمان را بر ارزش ۳۷/۶۶میلیارد تومان معادل ۶/۷۶درصد کل معاملات روز چهارشنبه را به صورت درون گروهی منتقل کرد. در کنار تحولات مربوط به بانک مسکن، بازار با دقت، تحولات بازار جهانی فلزات به ویژه افت بهای این فلز در دو روز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته را دنبال کرد. افتی که فشار نسبی را بر نماد ملی مس وارد کرد. امری که در تعطیلات پایان هفته جبران شد. بر اساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، در نظرسنجی از ۲۱کارشناس بازار مس ۱۰ کارشناس درمورد رشد قیمتی این فلز در دو هفته آینده (تحت تاثیر آغاز خرید از سوی بازرگانان چینی) امیدوار بودند. ۹ کارشناس مخالف و ۲کارشناس روند قیمتی ملی را ثابت پیش‌بینی کرده‌اند. در گروه فلزی و معدنی نماد چادرملو نیز به دلیل گزارش سایت رسمی بورس مبنی بر تکذیب وقوع قریب‌الوقوع هر گونه تعدیل EPS و افزایش سرمایه با عرضه‌های سنگین مواجه شد، اما این عرضه‌ها با خرید چهارمیلیون و ۳۱هزار سهم کنترل شد.

در گروه فلزی - معدنی تعدیل در آستانه انتشار گل گهر و احتمال تعدیل EPS دو نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و ملی مس از اهمیت بالایی برخوردارند که روند قیمتی این گروه را همچنان پر تحول نگاه خواهد داشت.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی خارک که تحت تاثیر فروش بالاتر از پیش‌بینی اولیه متانول در ۶ ماه نخست و رشد کنونی قیمتی این محصول با موقعیت تعدیل EPS مواجه است بدون عرضه‌های میلیونی و تنها با دادوستد ۴۹۹هزار سهم مواجه شد.

در گروه ساختمان، اگر چه رقابت بر سر مالکیت شرکت‌ سرمایه‌گذاری ساختمان با موقعیت برتر گروه استراتوس نسبت به تامین اجتماعی مواجه شده است و به نظر می‌رسد تامین اجتماعی قصد خروج از ترکیب مدیریتی این شرکت را دارد، اما با وجود این شرایط نماد همچنان فعال بوده و پس از ۳/۲میلیون سهم دادوستد همچنان با صف خرید قابل ملاحظه مواجه بود.

در گروه خودرویی، بازار با بازگشت بازارگردان ایران‌خودرو مواجه است. عدم حضور قریب به یک ماه بازارگردان نماد ایران‌خودرو موجب شد تا این نماد با صف فروش مواجه شود و حتی مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی باشد.

از این رو ایران‌خودرو ممکن است با افت ارزش به سطح ارزش کل ۸۶۳ میلیارد تومان برسد. ارزش بازاری که بی‌سابقه بوده و این شرکت را پایین‌تر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک پارسیان در رده دوازدهم بازار قرار داده است. این امر در شرایطی است که ارزش دارایی‌های ایران‌خودرو بسیار بالاتر از ارزش بازار آن ارزیابی می‌شود. در گروه خودرویی، بازار در انتظار تعدیل EPS، پارس خودرو به عنوان نخستین تعدیل از سری گروه سایپا است.

در گروه بانکداری، تعیین تکلیف سهام ۱۰درصدی عرضه اولیه سینا در‌حال‌حاضر با خرید حدود ۸درصد سهام توسط سهامدار (سهم اقتصادی ایرانی، تدبیر و پیشرو) مشخص شده است.

در این گروه پارسیان، پس از رالی قیمت از یک‌هزار و ۵۵۰ریال تا یک‌هزار و ۸۰۰ریال با فشار فروش و تشکیل صف فروش مواجه بود. در این گروه، خبر اعلام موافقت اولیه بانک مرکزی با نرخ ۱۷درصدی لیزینگ‌ها، لیزینگ ایران را با صف خرید مواجه ساخت.

در گروه تجهیزات، نماد مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران به رغم کسب حدود ۲میلیارد یورو قرارداد توسط این شرکت در نیمه نخست امسال با صف فروش مواجه است. مپنا احتمالا با توجه به سطح کنونی داد و ستدها با وضعیت گره معاملاتی مواجه خواهد بود.

در گروه سیمانی، معرفی مهندس «محرابیان» به عنوان وزیر صنایع و معادن به مجلس شورای اسلامی احتمال به روز گشایی در بحث تعیین نرخ سیمان را تقویت کرده است، برخی از کارشناسان بازار به احتمال ۲۰درصد تغییر نرخ سیمان اشاره می کنند که در این زمینه باید منتظر گزارش‌های رسمی مراجع قانونی ماند.