گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته برای دومین روز پیاپی شاهد افت شاخص بود؛ به گونه‌ای که شاخص با کاهش ۲۷۱واحدی به سطح ۳۷هزار و ۶۲۷واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان روند انتشار گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها ادامه داشته و رویکرد محافظه کارانه این شرکت‌ها و همچنین نگرانی از وضعیت معامله‌گران به دلیل توقف نمادهای معاملاتی موجب شد تا بازار با اصلاح روند مواجه شود. در بازار دیروز همچنین بازگشایی نماد ذوب آهن اصفهان که بدون اعلام تعدیل خاص در سود شرکت با دامنه نوسان باز بازگشایی شد نیز بر انگیزه معامله‌گران تاثیر منفی گذاشت. پیش از این در نماد صندوق بازنشستگی نیز بازگشایی نماد بدون زمان رقابت اولیه صورت گرفت که همین امر نگرانی را در مورد دیگر نمادهای متوقف ایجاد کرده است. در همین حال در بازارهای موازی نیز بهای سکه، ارز و املاک و مستغلات در حال افزایش است که

می‌تواند نشانه‌ای از حرکت نقدینگی به سوی این بازارها باشد؛ به ویژه آنکه بهای سکه دیروز بیش از ۳درصد در یک روز جابه‌جا‌ شد.

در بازار دیروز همچنان در مسائل کلان بحث در مورد اجرا یا عدم اجرای فاز دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه بازار بود. در جلسه مشترک مجلس و دولت از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه شنبه شب گذشته با حضور روسای ۲ قوه مجریه و مقننه، جمعی از وزیران و معاونان رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس و روسای برخی کمیسیون‌های تخصصی در نهاد ریاست‌جمهوری آغاز شد و حدود ساعت ۹ شب به پایان رسید. یکی از نمایندگان مجلس حاضر در این نشست در گفت‌وگو‌ با خبرگزاری مهر، با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه مشترک، جزئیات آن را تشریح کرد و گفت: موضوعات اصلی مطرح شده در این جلسه مربوط به مسائل مهم اقتصادی کشور از جمله مبحث معیشت مردم در آستانه سال نو و هدفمندی یارانه‌ها بود.

در این جلسات که از سه شنبه شب هفته گذشته در حال برگزاری است، مقرر شده است تا با همدلی و تعامل سازنده دو قوه، راهکارهای مناسب و موثری درخصوص وضعیت اقتصادی اندیشیده شده و به سرعت اجرایی شود.

از سوی دیگر در صحنه اقتصادی کشور موضوع حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده مورد توجه است؛ به نظر

می‌رسد در این بخش یک جهش، پیش رو باشد. دیروز مدیرعامل صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با توجه به طرح‌هایی که قرار است به اجرا درآید، از سال ۱۳۹۲، هیچ بازنشسته‌ای در این موسسه کمتر از ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسفندیار اظهارکرد: تا سال ۱۳۸۸ حدود ۶۰ درصد از بازنشستگان مستمری کمتر از ۸ میلیون ریال در ماه دریافت می‌کردند که خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۵ درصد از بازنشستگان کمتر از ۸ میلیون ریال، مستمری داشته اند.

در بازار دیروز همچنین اعلام شد دو شرکت پتروشیمی خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز تامین در بورس پذیرفته شده‌اند.

حسن قالیباف‌اصل با اشاره به جلسه هیات پذیرش اوراق بهادار اظهارکرد: در این جلسه دو شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس (مشمول اصل۴۴) و نفت و گاز تامین پذیرفته شدند و مقرر شد، بعد از تکمیل اطلاعات، سهام این دو شرکت بزرگ در بهمن و اسفند‌ماه عرضه اولیه شود.

وی ادامه داد: در حالی فرآیند افزایش سرمایه این دو شرکت به حدود ۵/۲ و ۳/۴ هزار میلیارد تومان در مراحل نهایی قرار دارد که این دو هلدینگ باید ضمن تکمیل امیدنامه‌ها نسبت به ارائه صورت‌های مالی و بودجه تلفیقی اقدام کنند، تا در فهرست شرکت‌های بورسی درج شوند.

این مقام مسوول ادامه داد: برنامه ما این است که یکی از این دو هلدینگ را در بهمن ماه و دیگری را در اسفند عرضه اولیه کنیم. طبق مقررات مربوط به شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، باید ۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس در روز اول عرضه شود. درصد عرضه اولیه سهام نفت و گاز تامین هم با هماهنگی سهامدار عمده و تعیین حضور آن در یکی از تابلوها مشخص خواهد شد. یادآور می‌شود هر دو شرکت جزو بزرگ‌ترین هلدینگ‌های کشور به شمار می‌روند. هلدینگ خلیج فارس شامل ۱۵شرکت عمده پتروشیمی از جمله بندر امام، برزویه، بوعلی سینا، اروند، تندگویان و پارس و خوزستان است. هلدینگ تامین نیز شرکت‌های عمده‌ای از جمله نفت پاسارگاد، ایرانول، پتروشیمی خراسان، آبادان و برخی دیگر از شرکت‌های شیمیایی و صنعتی را در خود دارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه معدنی شاهد گزارش ۹ ماهه مناسب دو غول سنگ‌آهنی بورس؛ گل‌گهر و چادر‌ملو بودند. دیروز شرکت ۶۰۰ میلیارد تومانی سنگ‌آهن گل‌گهر برای هر سهم براساس عملکرد واقعی ۹ ماهه مبلغ ۱۷۲۴ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی ۸۲درصد از آن را پوشش داده است.

به گزارش بورس ۲۴، «کگل» که در ۹ماهه مورد بررسی با افزایش ۷۷ درصدی قیمت محصولات نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته روبه‌رو‌ بوده در پیش‌بینی قبلی برای هر سهم در سال مالی ۹۱ مبلغ ۱۵۴۷ ریال سود خالص در نظر گرفته بود که علت تعدیل مثبت ۱۱ درصدی اخیر را افزایش مبلغ فروش و همچنین افزایش مبلغ فروش گندله هر دو به دلیل افزایش نرخ فروش شمش فولاد خوزستان که مبنای نرخ فروش این شرکت است اعلام کرده است.

شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر برای فروش صادراتی ۱۶ درصدی محصولاتش در ۹ ماهه نخست سال مالی ۹۱ نرخ دلار را ۱۹۶۷ تومان در نظر گرفته است.

در همین حال شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو با سرمایه‌ای معادل۶۰۰ میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ براساس عملکرد واقعی۹ ماهه مبلغ ۲۰۰۲ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در دوره ۹ ماهه نخست موفق به پوشش ۷۷ درصد از آن شده است.

«کچاد» که در آخرین پیش‌بینی خود در آبان ۹۱ برای هر سهم در سال مالی ۹۱ مبلغ ۱۷۸۹ ریال سود خالص در نظر گرفته بود علت تعدیل مثبت ۱۲ درصدی اخیر را افزایش نرخ فروش محصولات به میزان ۷/۱۰ درصد اعلام کرده است.

در گروه تجهیزاتی، دیروز اعلام تصمیمات کمیته واگذاری سازمان خصوصی سازی در اعلام نرخ فروش نیروگاه زاگرس باردیگر توجه‌ها را به سوی ارزش دارایی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران معطوف کرد. نیروگاه زاگرس با ۴واحد ۱۶۰ مگاواتی۷۸۱ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، این در حالی است که در ابتدای سال واگذاری به مپنا در مورد نیروگاه‌های ۱۲واحدی در نرخ هزار میلیارد تومان صورت گرفته بود.

در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه شیراز بیش از ۹۰درصد سود خود را در گزارش شش ماهه حسابرسی شده محقق کرده است.

در این گروه، نفت پارس در صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۱ برای هر سهم مبلغ ۶۴۹ ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مالی مشابه سال گذشته از افزایش ۱۱۶ درصدی برخوردار بوده است.

از سوی دیگر در این گروه همچنان در حالی نماد پالایشگاه اصفهان از ۲۷ اردیبهشت سال جاری به دلایل فنی متوقف بوده که بعد از علنی شدن اختلاف این شرکت با پتروشیمی اصفهان اخیرا هم اختلاف‌نظری بین این شرکت و صنایع شیمیایی ایران ایجاد شده است. در این رابطه حسین مهری مدیرعامل صنایع شیمیایی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس در مورد اختلاف‌نظر به وجود آمده درباره برش‌های برگشتی و نحوه محاسبه قیمت خوراک در سال ۹۱ جزئیات این موضوع را به همراه نامه‌های رد و بدل شده اعلام کرده است.

همچنین وی اعلام کرده با توجه به اینکه موارد مطرح شده از سوی پالایشگاه اصفهان مغایر با قرارداد مابین و مورد اعتراض صنایع شیمیایی ایران است، هر گونه اظهارنظر منوط به رویدادهای آتی خواهد بود که در اولین فرصت به سازمان بورس اعلام خواهد شد. مدیرعامل پالایشگاه اصفهان سه‌شنبه گذشته ۲۶ دی ماه دو نامه به مدیرعامل صنایع شیمیایی ایران ارسال می‌کند که مربوط به الزام بازگرداندن مواد برگشتی و نحوه محاسبه قیمت خوراک در سال جاری است.

لطفعلی چاوشی با اشاره به استمرار فروش مواد برگشتی طی ماه‌های اخیر اعلام کرد: در مـاده ۹ قـرارداد لـزوم بازگرداندن برش‌های برگشتی به پالایشگاه به صراحت مورد تایید قرار گرفته و از آنجا که مواد برگشتی واقع در آن شرکت متعلق به این پالایشگاه بوده و به صورت امانی نگهداری می‌شود، صنایع شیمیایی ایران مکلف به بازگرداندن مواد است. این مواد مورد استفاده در فرآورده‌های اصلی و استراتژیک این پالایشگاه از جمله نفت سفید و نفت گاز بوده و عدم بازگرداندن آن منجر به کاهش فرآورده‌های مذکور و مورد نیاز کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حجم قابل توجهی از برش‌های برگشتی مستقیما توسط صنایع شیمیایی ایران فروخته شده، تاکید کرد: نظر به مکاتبات متعدد این شرکت مبنی بر الزام بازگرداندن مواد مذکور به این پالایشگاه و عدم فروش مستقیم برش‌های برگشتی توسط آن شرکت، مجددا تاکید می‌شود کلیه برش‌های برگشتی وفق قراردادهای منعقده همچون گذشته (حداقل ۸۵ درصد کل مواد ارسالی) به این پالایشگاه بازگردانده شود و آن شرکت مجاز به فروش داخلی یا صادرات آنها به صورت خام یا فرآوری شده نیست.

چاوشی در بند دیگری از این نامه با بیان اینکه لازم است، در ماه جاری برش‌های برگشتی به میزان تعیین شده (۸۵ درصد مواد ارسالی) به این پالایشگاه بازگردانده شود، اظهارکرد: در صورت ادامه روند فعلی (فروش مستقیم برش‌های برگشتی) تامین خوراک آن شرکت به میزان قرارداد مابین میسر نبوده و این پالایشگاه اقدامات لازم به منظور جلوگیری از روند مذکور را اعمال خواهد کرد.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان در نامه‌ای دیگری که مربوط به قیمت خوراک سال ۹۱ است با اشاره به نامه‌ ۱۳دی معاون وزیر در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری، قیمت خوراک دریافتی آن شرکت در سال ۹۱ اعلام کرد: در نیمه اول سال جاری براساس نرخ متوسط ماهانه شناور بانک مرکزی که توسط مشاور وزیر و رییس کمیته سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد، مبنای محاسبات قرار می‌گیرد. در نیمه دوم سال جاری هم به نسبت میزان صادرات محصولات تولیدی،عینا به صورت ارزی و برای فروش داخلی به صورت ریالی و براساس نرخ تسعیر مرکز مبادلات ارزی در نظر گرفته می‌شود.

چاوشی از مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران خواسته نسبت به تغییرات فوق در نحوه محاسبه بهای خوراک اقدامات لازم را عملی کند، تا صورت حساب‌های قبلی متعاقبا ارسال شود. در گروه خودرویی، اکثر نمادهای خودرویی دیروز با صف خرید همراه شدند. در همین حال در بازار آزاد هم دیروز بهای بیشتر خودروها رو به افزایش بود.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ۵/۹۶ میلیارد تومان اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت و از ۲۰۱ نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۱۲نماد با کاهش قیمت و ۸۵نماد با رشد ارزش همراه شدند.