رقابت برابر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

گروه بورس- اعظم شریفی: هیجان معامله‌گران حقیقی و حقوقی بورس تهران در حالی در این هفته به تعادل رسید که معامله‌گران برای ادامه رشد بازار در انتظار خبرهای جدید هستند.

به گزارش خبرنگار ما، بازیگران بازار در این هفته به دنبال رصد تحولات سیاسی و بازارهای موازی، شاهد انتشار برخی شایعات درخصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و نیز بهره مالکانه بودند که در نهایت افت شاخص در روز گذشته را به دنبال داشت. در همین حال افزایش پرشتاب قیمت‌های سهام در کنار توقف برخی نمادها از عواملی هستند که خریداران را محتاط‌تر نیز کرده است. بر این اساس تغییر مالکیت سهام در این هفته در میان سهامداران حقیقی و حقوقی متعادل بود تا جایی که به نظر نمی‌رسد نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شده باشد. در همین حال، صندوق بازنشستگی، فولاد و گل‌گهر مورد توجه نسبی حقیقی‌ها بودند. همچنین مپنا، «شاراک» و پالایش نفت بندرعباس نیز مورد حمایت حقوقی‌ها قرار داشتند.

معاملات پرحجم حقوقی‌ها

بازار روز شنبه با معاملات پرحجمی از سوی حقوقی‌ها آغاز شد؛ سرمایه‌گذاری فرهنگیان در این روز در کنار عرضه ۴/۱ میلیون سهم ذوب‌آهن اقدام به خرید سه میلیون سهم ماشین‌سازی اراک کرد. گروه مالی ملت نیز در کنار خرید ۳ میلیون سهم بانک ملت در نقش فروشنده ۴/۱ میلیون سهمی «فولاد» ظاهر شد. در همین حال مهرآفرینان دوران ۵/۱میلیون سهم بانک پارسیان و توسعه اعتماد یک میلیون سهم بانک انصار را خریدند و سرمایه‌گذاری ملی نیز در خرید بانک تجارت فعال بود. این در حالی است که در معاملات ۱۳ میلیون سهمی ملی مس، صباتامین خریدار و صندوق ذخیره فرهنگیان فروشنده بود. بنابراین اطلاعات بلوک ۵/۴۱ میلیون سهمی گالوانیزه فجر سپاهان هم در روز شنبه از سوی سرمایه‌گذاری صفا به فروش رفت. سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیز دیگر حقوقی فعال روز شنبه بود که در کنار عرضه ۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ساختمان اقدام به خرید ۲/۵ میلیون سهم بیمه البرز کرد. صندوق عشایر نیز در اولین روز هفته در کنار خرید ۶/۱ میلیون سهم فولاد خریدهای کم‌حجمی در باغمیشه و آس‌پ صورت داد.

از سوی دیگر، کارکنان مپنا برای حمایت از سهام مپنا اقدام به خرید ۱/۵ میلیون سهم کرد و رنا نیز نقش حمایتی را با خرید ۲ میلیون سهم در نماد سایپا انجام داد. بنابراین گزارش سمند خریدار ۴۰۰ هزار سهمی ایران‌خودرو بود. همچنین سرمایه‌گذاری سپه و فولاد مبارکه در نماد چادرملو خریدار بودند.

نقل و انتقال بلوکی در بازار

روز یکشنبه با جابه‌جایی بلوک سایپا بین حمل‌ونقل تامین و سرمایه‌گذاری رنا همراه بود. همچنین رنا در کنار بلوک سایپا خریدار ۲۵ میلیون سهمی نیرو محرکه نیز بود.

از سوی دیگر گروه مالی ملت و سرمایه‌گذاری فرهنگیان خرید و فروش‌های روز شنبه خود را در بازار روز یکشنبه تکرار کردند و تنها گروه مالی ملت حجم خرید خود را در نماد بانک ملت تا ۹ میلیون سهم افزایش داد. این در حالی است که با متعادل شدن مپنا، کارکنان این شرکت تنها خرید ۳۰ هزار سهمی در این نماد داشت.

در همین حال بیمه کارآفرین در نماد بانک کارآفرین در نقش خریدار ۱۰ میلیون سهمی ظاهر شد.صندوق نفت هم معاملات روز یکشنبه را با عرضه ۲۰ میلیون سهم بانک پاسارگاد و فروش ۷۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری صنعت و معدن دنبال کرد.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری بهمن در نماد توسعه صنایع بهشهر عرضه ۲/۵ میلیون سهمی را رقم زد و در مقابل شرکت انرژی مهستان بلوک ۵/۲۰ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری بهمن را خرید. افزون بر این هامون سپاهان باوجود صف خرید چند میلیونی در نماد شبریز تنها ۴۰۰ هزار سهم عرضه کرد. غدیر و کالسیمین نیز به ترتیب در نمادهای پارسان و توسعه معادن روی خریدار بودند. اما صندوق عشایر برای حمایت از فولاد اقدام به خرید ۹۰۰ هزار سهم کرد و سه بانک پارسیان، انصار و تجارت نیز مورد حمایت مهرآفرینان دوران، توسعه اعتماد و سرمایه‌گذاری ملی قرار داشتند.

«وتوصا» و خروج از «وساخت»

در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری رنا ۶۰۰ هزار سهم دیگر در نماد نیرو محرکه خرید و گروه مالی ملت نیز در کنار عرضه یک میلیون سهم فولاد همچنان به خرید پرحجم در نماد بانک ملت اقدام کرد تا قیمت این سهم همچنان بالاتر از قیمت اسمی باشد. در بازار روز دوشنبه شرکت ملی انفورماتیک در نمادهای ایران کیش و خدمات انفورماتیک خریدهای کم‌حجمی را صورت داد.

این در حالی است که بانک تجارت با حجم ۱/۲ میلیونی خرید قابل توجهی در نماد «ونیکی» داشت. بنابراین اطلاعات «وتوصا» روز دوشنبه را با فروش ۶ میلیون سهم «وساخت» و خرید «فایرا» و بیمه البرز پشت سر گذاشت. بنابر اطلاعات موجود توسعه صنعتی روز سه‌شنبه به طور کامل از سرمایه‌گذاران ساختمان خارج شد. سرمایه‌گذاری سپه نیز روز دوشنبه با خرید پتروشیمی پردیس و سیمان داراب در نقش فروشنده ۵۰۰ هزار سهم پتروشیمی شازند ظاهر شد. صندوق عشایر هم با فعالیت در نمادهای فولاد و باغمیشه دیگر خریدار روز دوشنبه بود.

در همین حال سرمایه‌گذاری توسعه ملی ۱۵۰ هزار سهم صبانور و سرمایه‌گذاری غدیر یک میلیون سهم کویرتایر را از بازار جمع کردند. عرضه ۴۰۰ هزار سهمی هامون سپاهان در نماد پالایش نفت تبریز نیز صف خرید این نماد را متعادل نکرد. در این روز، صندوق نفت با عرضه ۲ میلیون سهمی در نماد فولاد خوزستان این نماد را منفی کرد.

مخابرات روز دوشنبه ۲۶۰ هزار سهم همراه اول را عرضه کرد و در نماد ملی مس صباتامین و صندق ذخیره فرهنگیان فروشنده بودند. این در حالی است که دلیران پارس در نماد بانک دی ۳۰۰ هزار سهم خریداری کرد.

رفتار معامله‌گران در روز پرنوسان

همزمان با افزایش عرضه‌ها در بازار روز سه‌شنبه نوسانات بورس نیز ادامه داشت.

روز سه‌شنبه گروه مالی ملت ۱۱ میلیون سهم بانک ملت را از بازار جمع کرد. توسعه اعتماد هم با خرید ۷۸۰ هزار سهم در بانک انصار فعال بود. همچنین خریدهای ملی انفورماتیک در دو نماد ایران کیش و رانفور ادامه داشت. روز سه‌شنبه ۱/۱ میلیون سهم سرمایه‌گذاری ملی از سوی بانک تجارت خریداری شد. «وتوصا» نیز خریدهای کم‌حجمی در البرز و فایرا داشت. این در حالی است که ۷/۱ میلیون سهم فولاد از سوی صندوق عشایر خریداری شد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه ۳۰۰ هزار سهم فولاد صبانور از سوی سرمایه‌گذاری توسعه ملی خریداری شد. در همین حال صباتامین ۳۸۰ هزار سهم ملی مس و ۲۰۰ هزار سهم «شخارک» را به پرتفولیوی خود افزود. بنابراین هامون سپاهان هم در نماد شبریز یک میلیون سهم فروخت. از سوی دیگر آتیه صبا در نماد پتروشیمی‌ مارون عرضه‌کننده ۲۰۰ هزار سهم بود و «پارسان» نیز در نماد پتروشیمی شیراز اقدام به فروش ۴۰۰ هزار سهم کرد.

در ادامه تحولات روز سه‌شنبه بیمه کارآفرین باز هم ۲ میلیون سهم بانک کارآفرین را خریداری کرد. سرمایه‌گذاری سمند با خرید ۲۰۰ هزار سهم ایران خودرو و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن با خرید ۲۴۰ هزار سهم ملی سرب و روی معاملات روز سه‌شنبه را پشت سر گذاشتند. بنابراین اطلاعات روز سه‌شنبه ۲۰۰ هزار سهم مپنا را کارکنان مپنا خرید و ۱۶۶ هزار سهم قند ثابت نیز از سوی فدک دانش محور کارآفرین جمع آوری شد.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای توام با افزایش حجم معاملات و نوسان قیمت سهام دانست که طی آن سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با سهمی نسبتا برابر در خرید و فروش سهام مشارکت داشته‌اند.