گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در حالی با رونق در معاملات آغاز کرد که اخبار موجود از ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به این بازار حکایت دارد.

فرابورس اولین روز کاری هفته را با دادوستد بیش از ۶۵ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۵/۱۴۹ میلیارد ریال سپری کرد.
در این بازار اوراق اجاره مپنا با خرید و فروش 104 میلیارد ریال از اوراق خود حدود 70 درصد از ارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص داد و به عنوان باارزش‌ترین نماد شناخته شد. حق‌تقدم بانک حکمت نیز با جابه‌جایی 2/39 میلیون برگه حق‌تقدم پرمعامله‌ترین نماد روز گذشته بود.
افزون بر این، به دنبال بازگشت اقبال به سهام تایرسازان، تنها نماینده صنعت تایر در فرابورس نیز از این رونق بی‌نصیب نماد؛ به طوری که نه تنها ۱۰ میلیون سهم کویرتایر به ارزش ۷/۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد، بلکه صف خرید ۶ میلیون سهمی نیز برای آن باقی ماند.
پالایش نفت تهران نیز دیگر نمادی بود که بازار دیروز را با صف خرید ترک کرد. در این روز تنها 80 هزار سهم «شتران» معامله شد و هر سهم آن با 5 درصد نوسان مثبت به قیمت 78 هزار و 750 ریال رسید.
در این روز، نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری توسعه عمران کرمان و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز دیگر نمادهایی بودند که با نوسان مثبتی در محدوده ۵ درصد روبه‌رو شدند.
در مجموع روز گذشته از 82 نماد معامله شده در بازارهای فرابورس 29 نماد با افزایش قیمت، 29 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.
تشریح دلایل افزایش سرمایه
در همین حال روز گذشته مدیرعامل فرابورس به تشریح دلایل افزایش سرمایه شرکت پرداخت و اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش سرمایه فرابورس تامین وجوه ساختمان مرکزی جدید فرابورس است که از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی به تامین منابع مورد نیاز برای خرید ساختمان اقدام شد که برای حفظ منابع نقدی و بهبود ساختار مالی و نسبت‌های مربوط ضروری به نظر می‌رسد.
امیر هامونی در ادامه گفت: با هدف سرمایه‌گذاری بلند‌مدت برای افزایش و بهبود فضای فیزیکی و همچنین توسعه زیر‌ساخت‌ها از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی، با موافقت سهامداران اقدام به افزایش سرمایه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: سهامداران در این افزایش سرمایه وجوهی را واریز نخواهند کرد و این سهام در قالب سهام جایزه خواهد بود. هامونی یادآور شد: شرکت فرابورس ایران در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ 100 میلیارد ریال به مبلغ 200 میلیارد ریال، از محل اندوخته احتیاطی و سود انباشته به نحوی که 80 میلیارد ریال (معادل 80 درصد) از محل سود انباشته و 20میلیارد ریال (معادل 20 درصد) از محل اندوخته احتیاطی تامین می‌شود، افزایش دهد.
مدیر‌عامل فرابورس افزود: خرید ساختمان با توجه به وجود منابع داخلی و با توجه به تبدیل نقدینگی شرکت به دارایی قابل اعتماد و ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران، از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است. ضمن اینکه با خرید ساختمان منابع مالی و نقدینگی شرکت در دارایی سرمایه‌گذاری می‌شود که در آینده با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد بود و باعث ایجاد ارزش افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: داشتن فضای مناسب برای تالار معاملات، با خرید ساختمان در شأن و منزلت فرابورس ایران امکان‌پذیر است که این موضوع در عرصه داخلی و بین‌المللی حائز اهمیت بوده و به نوبه خود در تشویق شرکت‌ها به پذیرش و درج در بازار رسمی فرابورس و ماندگاری شرکت‌ها در این بازارها کمک شایانی می‌کند. به گفته وی، با گسترش نیروی انسانی کارآمد و تبادل اطلاعات با بورس‌های منطقه‌ای زمینه رشدی فراهم خواهد آمد که در آینده نزدیک تمامی سهامداران از آن بهره خواهند برد.
مدیرعامل فرابورس با اشاره به محدودیت‌های توسعه‌ای فرابورس یاد آور شد: امکان توسعه فضای اداری در این ساختمان وجود ندارد؛ لذا یکی از مشکلات جدی فرابورس به منظور توسعه و سرمایه‌گذاری در منابع انسانی کارآمد، محدودیت فضای اداری است. همچنین نبود فضای مناسب به منظور استقرار سامانه معاملاتی فرابورس و عدم استفاده بهینه از فضای داخلی بر اساس استانداردها و عدم مالکیت از مشکلات فعلی است که با افزایش سرمایه و خرید ساختمان جدید رفع می‌شود.
مدیرعامل فرابورس در پایان گفت: شرکت به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی قصد دارد از طریق انتقال بخشی از اندوخته احتیاطی و سود انباشته به حساب سرمایه بتواند منابع تامین شده بابت خرید ساختمان مورد نیاز را از محل منابع بلند‌مدت تامین کند.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در راه فرابورس
افزون بر این، دیروز عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت از افزایش 8/1 برابری ارزش دارایی‌های سبد سهام عدالت خبر داد و اعلام کرد: مراحل نهایی ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس درحال انجام است.
محمد‌جواد شیخ در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص آخرین وضعیت ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس گفت:مراحل نهایی ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای ورود به فرابورس در حال انجام است و بعد از اعمال افزایش سرمایه ،این شرکت‌ها وارد فرابورس می‌شوند.
او با بیان اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به سهامی عام تبدیل شدند و کاری به جز افزایش سرمایه ندارند، توضیح داد: سرمایه هریک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به تناسب تعداد نفرات و کل دارایی‌های افراد افزایش یابد وبعد از آن در فرابورس عرضه شود، به طوری که اگر سرمایه هر نفر یک میلیون تومان است و تعداد افراد شرکت‌ها 5 نفر است باید به همین میزان به سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی افزوده شود. وی در مورد زمان افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: سازمان خصوصی سازی باید اقدامات لازم را انجام داده و با اختصاص سهام عدالت کارگرهای ساختمانی میزان سهام عدالت را به 45 میلیون نفر افزایش دهد تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بتوانند افزایش سرمایه بدهند.
عضو کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اضافه کرد:بعد از این اقدام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید به اندازه تعداد نفرات شرکت های سرمایه‌گذاری استانی کد معاملاتی ایجاد کند تا سهام آنها قابلیت معامله پیدا کند.علاوه بر این باید بخشی از سهامی که تخفیف داشته یا بخشی که اقساط داشته است، آزاد شود تا سهام آن قابل معامله شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر کمیته ای متشکل از سازمان بورس، فرابورس، کارگزاری سهام عدالت، مدیر کل اصل 44 وزارت اقتصاد و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تشکیل شده که اقدامات پذیرش و ورود 31 شرکت سرمایه‌گذاری استانی را به فرابورس انجام می‌دهند. شیخ عنوان کرد: شورای عالی اصل 44 در جلسه گذشته خود ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به فرابورس را مورد بررسی قرار داد و قرار است در جلسه بعدی که آبان ماه خواهد بود، در این مورد تصمیم‌گیری کند.