تحرکات حقوقی‌ها در نمادهای پیشرو

گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات کم رونق این هفته برای دومین هفته متوالی با افت ۸/۱ درصدی شاخص همراه بود. رکود توام با احتیاط سرمایه‌گذاران در حالی ادامه داشت که تعطیلی میان هفته نیز در شکل‌گیری این روند بی‌تاثیر نبود. براین اساس با وجود حمایت حقوقی‌ها از نمادهای زیر مجموعه، سرمایه‌گذاران حقیقی تا حدی دچار افت انگیزه برای خرید سهام شده‌اند. بر این اساس در این هفته نیز با وجود فعالیت حقیقی‌ها در نمادهای وصندوق و‌ تولیدکنندگان قندوشکر، تغییر مالکیت سهام در مجموع به میزان ۶۰ میلیارد ریال از حقیقی به حقوقی صورت گرفت. از سوی دیگر، حقوقی‌ها در نمادهای پتروشیمی شیراز، پردیس، کرمانشاه و نمادهای پارسان و فولاد حضور پررنگی داشتند که جزئیات آن در ادامه تشریح شده است.

آغاز کم رمق

بازار روزشنبه در شرایطی آغاز به فعالیت کرد که بازارهای موازی روند مثبتی را در پیش گرفتند؛ براین اساس معامله‌گران نیز در فضای محافظه‌کارانه به دادوستد مشغول شدند تا بازار معاملات کم حجمی را شاهد باشد. در این روزانرژی سپهر در نماد پتروشیمی شیراز فروشنده ۲/۲ میلیون سهمی بود. در مقابل «پترول» در نماد پتروشیمی کرمانشاه ۲/۱ میلیون سهم خریداری کرد. همچنین ۲میلیون سهم خدمات انفورماتیک نیز از بازار جمع‌آوری شد.

از سوی دیگر بنیاد مستضعفان در نماد بانک سینا ۵/۱ میلیون سهم فروخت و صندوق نفت نیز در نماد پتروشیمی خارک ۵۷۰ هزار سهم عرضه کرد. روزشنبه ساتا دوره پرکاری داشت، به طوری که با خرید ۵۰۰ هزار سهم گروه بهمن در نقش فروشنده ۵/۲ میلیون سهمی غدیر، ۳۹ میلیون سهمی بانک انصار و ۱۰۰ هزار سهمی پتروشیمی شیراز ظاهر شد.

از سوی دیگر، غدیر با فروش یک میلیون سهم فولاد آلیاژی ایران و سرمایه‌گذاری ملی با خرید ۳۰۰ هزار سهم بانک تجارت دیگر تحولات این روز را رقم زدند. در حالی که گروه مالی ملت

۵/۸ میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد، کارکنان مپنا تنها ۳۶۰ هزار سهم مپنا را خرید. از سوی دیگر، فولاد صبا ۳۰۰ هزار سهم معادن و فلزات را خریداری کرد و دانایان پارس نیز خریدهای کم حجمی را در نمادهای «وساخت» و نیرومحرکه ثبت کرد. در همین حال، صنایع معدنی امید و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه از نمادهای سرمایه‌گذاری سپه و صنعت و معدن حمایت کرد.

جنب‌وجوش حقوقی‌ها در بازار منفی

معامله‌گران حقوقی در بازار روزیکشنبه معاملات پرحجمی را رقم زدند؛ به طوری که گروه مالی ملت ۲۲ میلیون سهم بانک ملت را خریداری کرد. در این روز، دلیران پارس فروشنده ۳۴ میلیون سهم بانک دی بود و ۷۱ میلیون سهم سایپا به پرتفولیوی بازرگانی ستاره تابان منتقل شد. از سوی دیگر، هامون سپاهان ۲/۷ میلیون سهم پتروشیمی کرمانشاه را خرید و یک میلیون سهم کالسیمین نیز از سوی توسعه معادن روی خریداری شد. از سوی دیگر در روز خوب قندی‌ها نور همدانیان ۳/۱ میلیون سهم قند نیشابور را عرضه کرد و بنیاد مستضعفان نیز عرضه کم حجمی را در نماد قند چهار محال داشت؛ در مقابل هم دانایان پارس ۱۴۰ هزار سهم قندنیشابور را خریداری کرد. روزیکشنبه صندوق نفت فعالیت قابل توجهی داشت، به نحوی که در کنار خرید فولاد خوزستان و گل‌گهر در نماد پتروشیمی خارک فروشنده بود. همچنین سرمایه‌گذاری بوعلی نیز در نمادهای پارسان، مپنا و صندوق بازنشستگی خریدار بود و آیت ایثار به حمایت خود از نماد بوعلی با خرید ۳/۱ میلیون سهم ادامه داد.

در نوسانات مثبت کربن، عرضه ۲/۱ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری توسعه ملی این سهم را متعادل کرد. صدر تامین نیز در این روز در نمادهای کاشی سعدی و الوند خریدار بود. از سوی دیگر صندوق عشایر نیز در نمادهای پارسان، فولاد و غدیر متقاضی سهام بود. در ادامه معاملات روزیکشنبه بلوک ۴۰ میلیون سهمی ملی مس معامله شد که از معادن و فلزات به صندوق بازنشستگی ملی مس منتقل شد.

کاهش تحرکات در آستانه تعطیلی

روز دوشنبه فعالیت بازار همچنان در فضای راکد ادامه یافت؛ این درحالی است که حقوقی‌ها نیز معاملات کم حجمی را رقم زدند. در این روز گروه مالی ملت با خرید ۵/۱۳ میلیون سهم از بانک ملت حمایت کرد. بانک تجارت هم در نمادهای سرمایه‌گذاری ملی و لیزینگ ایران خرید

کم حجمی داشت و صنایع معدنی امید نیز در نماد سرمایه‌گذاری سپه خریدار بود.

در همین حال، دانایان پارس برای حمایت از سرمایه‌گذاری ساختمان ۵۵۰ هزار سهم خرید و ساتا نیز در نماد گروه بهمن با خرید ۵۰۰ هزار سهم فعال بود. در این روز بنیاد مستضعفان در صف خرید قند چهارمحال عرضه‌کننده ۲۰۰ هزار سهم بود و در مقابل ۷۰ هزار سهم سیمان تهران را خریداری کرد. از سوی دیگر صندوق نفت در نماد رایان سایپا ۷۰۰ هزارسهم فروخت.

در همین حال پترول ۷۰۰ هزار سهم پتروشیمی کرمانشاه را خریداری کرد و آیت ایثار ۳۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری بوعلی را از بازار جمع‌آوری کرد. در ادامه معاملات روزدوشنبه سرمایه‌گذاری توسعه ملی و صندوق عشایر به ترتیب در نمادهای نفت بهران و غدیر خریدار بودند. از سوی دیگر فولاد صبانور ۵/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات را احتمالا به سرمایه‌گذاری ملی واگذار کرد. کارکنان مپنا نیز ۱/۲ میلیون سهم مپنارا خریداری کرد.

همچنین ساتا و آتیه صبا از دیگر خریداران حقوقی بودند که برای حمایت از گروه بهمن و پتروشیمی مارون فعالیت کردند.

در مجموع هفته‌جاری به روال هفته‌های دارای تعطیلی شاهد فضایی راکد بود که طی آن جنب‌وجوش معامله‌گران حقیقی و حقوقی نیز کاهش یافت. با توجه به در پیش بودن عرضه بزرگ هلدینگ خلیج فارس در بورس انتظار می‌رود فضای رخوت و رکود در بازار تا پیش از عرضه مزبور کمابیش ادامه یابد.