واگذاری بلوک مدیریتی «مپنا» طی 3مرحله

گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل گروه مپنا از واگذاری ۵۱درصد از سهام این گروه در قالب سه بلوک خبر داد.

موسی رفان که روز گذشته با خبرنگاران رسانه‌های گروهی سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر این که آیا واگذاری ۵۱درصد از سهام مپنا از سوی شرکت آب‌و‌برق صبا منتفی شده؟ گفت: البته درباره واگذاری سهام طبیعی است که سهامدار عمده باید اظهارنظر کند، اما به طور قطع قبل از برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت، این واگذاری انجام نخواهد شد.

وی گفت: بلوک ۵۱درصدی مپنا دو بار در بورس تهران عرضه شد که به دلیل کمبود نقدینگی از سوی خریداران، معامله نشد و در ظاهر سهامدار عمده قرار است ۵۱درصد از سهام مپنا را در قالب سه بلوک در بورس عرضه کند تا بدین ترتیب شرایط تامین نقدینگی برای بلوک‌های کوچک‌تر فراهم شده و بخش خصوصی بتواند این بلوک‌ها را خریداری کند.

او در پاسخ به این سوال که صبا چه زمانی نسبت به عرضه بلوک‌های سه‌گانه مپنا اقدام می‌کند؟ گفت: به طور قطع قبل از مجمع عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت، ولی احتمال این واگذاری در سال جاری وجود دارد.

رفان درباره زمان برگزاری مجمع مپنا گفت: در حال حاضر حسابرس شرکت در حال تنظیم و بررسی حساب‌ها است و به نظر می‌رسد مپنا بتواند تا یک ماه دیگر مجمع عمومی عادی سالیانه را برگزار کند.

رییس هیات‌مدیره مپنا در برابر این پرسش که آیا EPS سال ۸۷ شرکت با تعدیل مواجه شده است، گفت: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که پیش‌بینی سود ۳۷ تومانی شرکت به طور کامل محقق می‌شود، ولی نمی‌توان گفت که احتمال افزایش آن هم وجود ندارد. وی توضیح داد: مپنا پیش‌بینی سود سال جاری خود را هم محافظه‌کارانه اعلام کرده چرا که ما در سال بحران اقتصادی قرار داریم که قیمت نفت کاهش قابل توجهی را تجربه کرده، بنابراین احتمال تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال ۸۸ هم بعید نیست.

خاموشی نداریم

رفان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره خاموشی‌های احتمالی امسال گفت: در سال جاری مقرر شده که مپنا ۴هزارو ۵۰۰مگاوات برق وارد مدار کند و با اطلاعاتی که من از شبکه مدیریت برق کشور دارم و این که وضعیت آب‌و‌هوا نیز بهتر از سال گذشته است، امسال خاموشی برق نخواهیم داشت، ضمن این‌که میزان مصرف برق هم ۴ تا ۵درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌ها است.

وی اضافه کرد: مپنا تا پایان سال ۸۹، سعی دارد که ۱۲هزارو ۵۰۰مگاوات برق را وارد مدار شبکه برق کشور کند.

مدیرعامل گروه مپنا درباره کنفرانس ملی نیروگاه‌های حرارتی هم گفت: مپنا پس از به دست آوردن دانش احداث نیروگاه و دانش ساخت تجهیزات نیروگاهی، هم‌اکنون وارد دانش طراحی نیروگاه و تولید برق شده است.

وی افزود: این کنفرانس با هدف برنامه‌ریزی مپنا برای ورود به مرحله طراحی نیروگاه‌ها و با سه هدف عمده هم‌اندیشی علمی و فنی در زمینه ساخت نیروگاه، مبادله تجربیات و بسترسازی برای استفاده از تجربیات در زمینه نیروگاه‌های حرارتی برگزار می‌شود.

وی در توضیح جایگاه مپنا در صنعت ساخت نیروگاه گفت: گروه مپنا پس از جنرال الکتریک، زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه و MHI ژاپن در دنیا به لحاظ تولید برق و همچنین فروش، پنجم است تا جایی که آنسالدو ایتالیا سال گذشته ۳هزار مگاوات برق تولید کرد؛ درحالی که تولید برق توسط نیروگاه‌های مپنا در سال ۸۷ به ۴هزارو ۲۰۰مگاوات رسید. از طرف دیگر فروش ما نیز هزارو ۹۰۰میلیون یورو بود، در شرایطی که فروش آنسالدو در ۲۰۰۸ به هزارو ۲۰۰میلیون یورو بالغ می‌شود.