صدور 36 رای قطعی توسط هیات داوری «بورس»

سنا - هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای فعالیت خود در خردادماه سال ۱۳۸۵، ۳۶ رای قطعی و لازم‌الاجرا را صادر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت‌: این هیات در مدت فعالیت سه ساله خود ۱۶۲ جلسه برگزار کرده که بیشترین تعداد جلسات در سال ۸۷ با صدور ۱۴ رای بوده است .

«غلامعلی میرزایی» با بیان اینکه ماهیت آرای صادره در اکثر موارد محکومیت خوانده و یا سازش طرفین بوده است، اظهار داشت‌: ۱۲رای به محکومیت خواندگان و ۱۲ مورد نیز منجر به گزارش اصلاحی و سازش طرفین بوده است.

مسوول دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس گفت‌: در ۹ مورد دعوای خواهان رد شده و در ۲ مورد قرار ابطال دادخواست صادر شده است.

میرزایی ادامه داد‌: تنها در یک مورد هیات با صدور قرار عدم صلاحیت از ورود به ماهیت امتناع کرده و خواهان را به طرح دعوا در مرجع صالح ارشاد کرده است.دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد‌: یک دادخواست نیز راسا توسط هیات رد شده است. وی درباره پرونده‌های در حالی رسیدگی هیات داوری سازمان بورس گفت‌: هم اکنون ۵ پرونده با اخطار رفع نقص از دبیرخانه هیات مواجه بوده و ۱۱ پرونده نیز در حال رسیدگی است.

مسوول دبیرخانه هیات داوری سازمان بورس میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در این هیات را ۵ ماه اعلام و اظهار امیدواری کرد که با تدابیر جدید این هیات، مدت رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۸۸ کاهش یابد.

سازمان بورس به دنبال پرونده‌سازی نیست

اما مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس در گفت و گو با فارس گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از پیگیری تخلفات به هیچ وجه پرونده‌سازی را دنبال نمی‌کند بلکه فقط به دنبال حفظ حقوق سهامداران و رعایت سه هدف اصلی است. مهرداد مسعودی فر، با اشاره به قانون بازار اوراق بهادار (مصوب اول آذر ۸۴) اظهار داشت: عمده‌ترین تفاوت قانون جدید با قانون مصوب ۱۳۴۵ ضمانت‌های اجرایی قانون‌گذار است که با توجه به سه هدف شفافیت، کارآیی و منصفانه بودن بازار دیده شده است.

وی ادامه داد: در فصل ۶ قانون اقداماتی که موجب دستکاری در قیمت و عدم ارایه اطلاعات می‌شود، جرم تلقی شده و تکلیف ناشران در خصوص رعایت اصول گزارشگری‌ و رعایت استاندارد حسابداری مشخص شده است.

مسعودی‌فر با بیان اینکه هم اکنون یک پرونده تخلف در دادگاه تجدید نظر استان مفتوح و یک پرونده در حوزه معاملات وجود دارد خاطرنشان کرد: شاید در نگاه اول جرم عدم ارایه اطلاعات ساده به نظر بیاید اما پرونده‌هایی وجود داشته که در آن فجایع مالی زیادی رخ داده و ضرر و زیان شدیدی متوجه سهامداران شده است.

مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس در شرایطی برای ایجاد شفافیت ، بازاری کارآ و منصفانه اقدامات موثری را انجام داده که این نهاد ناظر به هیچ وجه دنبال پرونده‌سازی نیست، چرا که هیچ نفعی ندارد.

مسعودی فر ادامه داد: بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار فقط به دنبال احقاق حق سهامداران و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاران است تا اگر ناهنجاری رخ داد نسبت به رفع آن اقدام کند. وی با بیان این مطلب که براساس مفاد قانون، جهل به قانون رافع اجرای آن نیست ادامه داد: کمیته رسیدگی به تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار در حالی به مدیران شرکت با ارسال نامه در خصوص فصل ۶ قانون اطلاع رسانی کرده که در حال بررسی برای برگزاری همایشی درباره آشنایی مدیران با موارد اختلاف و تخلف هستیم.

به گفته وی جزئیات برگزاری این همایش بعد از مصوبات اعلام خواهد شد.