شمارش معکوس برای آغاز به کار «فرا بورس»

ایسنا- دستورالعمل پذیرش فرابورس در سازمان بورس تصویب و با ابلاغ دستورالعمل معاملات فعالیت رسمی بازار فرابورس با شروع فصل تابستان آغاز می‌شود. علی سنگینیان، ‌دبیر هیات مدیره و نماینده بورس در OTC، از تصویب دستورالعمل پذیرش فرابورس در هیات مدیره سازمان بورس خبرداد و گفت: دستورالعمل نحوه پذیرش در فرابورس (OTC) در هیات مدیره سازمان تصویب شده ولی تاکنون به این شرکت ابلاغ نشده است. همچنین دستورالعمل معاملات نیز که پیرو دستورالعمل پذیرش تعیین شده برای سازمان بورس ارسال شده است که طی روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: پس از اینکه این دو دستورالعمل ابلاغ شد، بازار فرابورس برای شرکت‌هایی که آماده پذیرش هستند اعلام آمادگی کرده تا با ارسال مدارک خود در این بازار پذیرش شوند. همچنین این شرکت اقدامات بازاریابی لازم را انجام می‌دهد.

آغاز فرآیند رسمی کار

سنگینیان در ادامه با بیان اینکه فرآیند رسمی فرابورس آغاز شده است خاطرنشان کرد: پیش‌بینی این است که فعالیت فرابورس به صورت عملیاتی در سه ماه دوم و از تیرماه آغاز شود.

وی عنوان کرد: کلیه اقدامات نهایی فرابورس انجام شده و بخش زیادی از مقررات و آیین نامه مقررات داخلی تهیه شده است و برخی دیگر از آیین نامه‌ها شامل پذیرش و نحوه معاملات در حال نهایی شده است.

فرابورس با سه بازار می‌آید

سنگینیان در ادامه به دستورالعمل پذیرش اشاره کرد و گفت: در این دستورالعمل برای فرابورس سه بازار در نظر گرفته شده است که در بازار اول شرکت‌های کوچک و سودده حضور دارند این بازار نزدیک به بازار دوم بورس است و شرکت‌های کوچکی که پتانسیل سودآوری دارند، به عنوان شرکت‌های بازار اول در این بازار پذیرش می‌شوند.

وی ادامه داد: در بازار دوم شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس حضور دارند این شرکت‌ها ممکن است زیان‌ده باشند ولی مشمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت نبوده و زیان انباشته ندارند، بنابراین شرکت‌هایی که در حال فعالیت هستند و انتظار سودآوری از آنها می‌رود در بازار دوم پذیرش می‌شوند که در کنار آن حتما باید بازارگردان وجود داشته باشد.

مدیرتوسعه و برنامه ریزی شرکت بورس در مورد نحوه‌ پذیرش شرکت‌ها در بازار سوم توضیح داد: در بازار سوم فرابورس پیش‌بینی شده است که عرضه‌های اولیه، مزایده دولتی و فروش حق تقدم صورت گیرد بنابراین در این بازار شرکت‌ها پذیرش نمی‌شوند، بلکه فقط یک بار مورد معامله می‌شوند.

وی یادآور شد: در فرابورس پذیرش شرکت‌ها مانند بورس است و هیات پذیرش آن نیز مانند بورس تهران عمل می‌کند. اما برای تابلوی سوم که فقط معاملات انجام می‌شود خود فرابورس تصمیم گرفته و هیات پذیرش وجود ندارد.

وی اضافه کرد: مکانیزم بازار اول و دوم فرابورس شبیه مکانیزم بورس است ولی بازار آن متفاوت است. همچنین بازار سوم می‌تواند بازار مناسب‌تری برای سهام شرکت‌های خاص و شرکت‌هایی که پذیرش نمی‌شوند، باشد و شرکت‌های سهامی خاص یا شرکت‌هایی که قصد دارند پذیره نویسی کرده و از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شوند، می‌توانند در بازار دوم معاملات خود را انجام دهند ولی شرط پذیرش خاصی ندارند.

سیستم معاملاتی فرابورس

سنگینیان در خصوص سیستم معاملاتی فرابورس توضیح داد: احتمالا همان سیستم معاملاتی که در بورس تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد در فرابورس نیز استفاده می‌شود.

کارگزاران فرابورس

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲۸ کارگزار مجوز فعالیت در فرابورس را از سازمان اخذ کرده و کارگزاران اولیه فرابورس هستند و کارگزاران بعدی هم می‌توانند با مجوز سازمان به این بازار اضافه شوند.

نماینده شرکت بورس در OTC در خصوص مکان معامله بازار فرابورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر تصمیمی گرفته نشده است که فرابورس تالاری شبیه بورس تهران داشته باشد یا معاملات آن به صورت الکترونیک انجام شود اما با آغاز رسمی فعالیت این بازار افراد می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های مورد نظر سفارش خود را ارائه کرده و سهام خرید و فروش کنند. وی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که شرط پذیرش در بورس را ندارند می‌توانند وارد این بازار شوند، در ادامه مزیت‌های فرابورس را مورد توجه قرار داد و گفت: در دنیا این بازارها به عنوان بازار موازی یا بازار کوچک نامیده می‌شوند که نمونه آن در بورس مالزی، کره، ژاپن و آمریکا مشاهده می‌شود. زیرا شرایط پذیرش بورس‌ها دشوار بوده و پذیرش شرکت به اندازه سرمایه سودآوری و افشای اطلاعات بستگی دارد ولی در فرابورس شرکت‌هایی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند وارد بورس شوند می‌توانند در این بازار مورد معامله قرار گیرند. در واقع برای سهام شرکت‌هایی که بازار وجود نداشته و به دلایل مختلف نمی‌توانند وارد بورس شوند، یک بازار ایجاد می‌شود.

سنگینیان اظهار کرد: شرکت‌هایی که در فرابورس پذیرش می‌شوند با توجه به اندازه ابعاد و سابقه سودآوری ترکیب ریسک و بازده متفاوتی با بورس دارند و ممکن است افراد در فرابورس علاقه‌مند باشند با توجه به انتظارات خود از سودآوری و ریسک در این بازار فعالیت کنند، بنابراین در OTC فضا و فرصت سرمایه‌گذاری دیگری وجود دارد که ریسک و بازده آن با بورس متفاوت است.

وی در ادامه گفت: براساس تئوری موجود شرکت‌های که کوچک‌تر بوده و به مرحله بلوغ نرسیده‌اند شرکت‌هایی هستند که ریسک بیشتری دارند که این ترکیب در بورس و بازارهای اول و دوم آن هم مشاهده می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی این است که بتوانیم ۹۲ شرکتی که از بورس اخراج شده‌اند، در صورت کسب شرایط لازم در

فرابورس پذیرش شوند.

وی در خصوص تقاضا برای پذیرش شرکت در فرابورس عنوان کرد: مذاکراتی با چند شرکت انجام و چند تقاضا به صورت غیر رسمی به OTC ارسال شده است ولی به دلیل اینکه تاکنون شرط پذیرش اعلام نشده تقاضایی به صورت رسمی دریافت و ثبت نشده است و منتظر هستیم که مصوبه سازمان برای پذیرش را دریافت کرده و فعالیت OTC را به صورت رسمی و با اعلام عمومی آغاز کنیم.