گروه بورس- بررسی چالش‌ها و مشکلات بورس در سال ۸۷ و راهکارهای بهبود بازار سرمایه در سال ۸۸ نخستین موضوعی است که این ستون جدید روزنامه را به خود اختصاص داده است.

خوانندگان، علاقه‌مندان و فعالان بازار سرمایه می‌توانند دیدگاه‌های خود را در این خصوص از طریق تماس با شماره تلفن‌های گروه بورس روزنامه دنیای اقتصاد مطرح کنند.

رسمیت یافتن حقوق سهامداران جزء

آقای ترابی - مشهد: من معتقدم بازار سرمایه ایران دارای دو مشکل اساسی است، نخست اشکالات ریشه‌ای این بازار و دیگری اشکالات مقطعی. اشکالات ریشه‌ای بازار سرمایه بیشتر به پایین بودن فرهنگ سهامداری و اجرانشدن قوانین مربوطه به شرکت‌های سهامی عام مربوط می‌شود. این موضوع موجب می‌شود که حقوق سهامداران جزء به رسمیت شناخته نشود و همواره این قشر از فعالان بازار به حاشیه رانده شوند.

پیشنهاد می‌کنم همانطور که سهامداران عمده از امتیاز سهام مدیریتی برخوردارند، برای سهامداران جزء نیز تدابیری اندیشیده شود تا بتوانند سود قابل قبولی از سرمایه‌گذاری خود حاصل کنند.

به نظر من با الگوی موجود، هر سال تعدادی از افراد به بازار سرمایه وارد شده و پس از مواجهه با زیان از این بازار خارج می‌شوند.

این افراد به دلیل ناآگاهی جذب تبلیغات دولتی و صف‌های کاذب خرید شده و به این ترتیب ما شاهد یک تحرک مصنوعی در بورس هستیم که با سود همراه نیست.

برای حل این چالش پیشنهاد می‌کنم شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بورس شوند، ۲۰درصد از سهام خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واگذار کنند تا این شرکت با استفاده از سرمایه حاصل شده و سهام مدیریتی خود قادر به نظارت بر شرکت‌های بورسی باشد و بتواند از این راه سود سهامداران جزء را تضمین کند.

اما مشکل مقطعی بورس در سال ۸۷ بیشتر از سیاست‌های بانک مرکزی ناشی شد، به این ترتیب شرکت‌ها با کمبود منابع مالی مواجه شدند و نتوانستند پیش‌بینی‌های خود را محقق کنند.

من امیدوارم دستگاه‌های پولی و مالی کشور با ایجاد هماهنگی در تنظیم قوانین مربوطه زمینه رشد سرمایه‌گذاری را برای تک تک افراد فراهم کنند.